Bu
araştırmada okul yöneticilerinin benlik saygısı düzeyleri ile kişisel
inisiyatif alma durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada şu sorulara yanıt aranmıştır: Okul müdürlerinin benlik saygılarına
ilişkin algıları ve kişisel inisiyatif alma durumları nasıldır? Okul
müdürlerinin algılarına göre benlik saygısı düzeyleri ve kişisel inisiyatif
alma durumları; eğitim durumlarına, mesleki hizmet sürelerine, yaşlarına, çalıştıkları
kurumların bulunduğu yerleşim biriminin türüne, farklılık göstermekte midir? Okul
müdürlerinin benlik saygısı düzeyleri ile kişisel inisiyatif alma durumları
arasında ilişki var mıdır? Okul müdürlerinin benlik saygıları kişisel
inisiyatif alma durumlarının yordayıcısı mıdır? Bu araştırma ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmada örneklem alınmamış, evrenin tamamına ulaşılmaya
çalışılmıştır. Araştırma kapsamında 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Edirne
merkez ve ilçelerinde görev yapan devlet
okullarından ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan toplam 161 okul
müdürüne ölçekler uygulanmıştır. Araştırmada Arıcak (1999) tarafından
geliştirilen “Arıcak Benlik Saygısı Ölçeği” ile Akın (2012) tarafından
geliştirilen “Okul Müdürlerinde Kişisel İnisiyatif Ölçme Aracı Okul Müdürü
Formu” kullanılmıştır. Bu çalışmanın bulgularına göre okul yöneticilerinin
benlik saygısı düzeylerinin ve kişisel inisiyatif alma durumlarının yüksek
düzeyde; benlik saygısı düzeyleri ile kişisel inisiyatif alma durumları arasındaki
ilişkinin tüm boyutlarda orta düzeyde ve pozitif yönlü olduğu görülmüştür.
Çoklu regresyon analizi sonucuna göre benlik saygısı ölçeğinin benlik değeri,
özgüven, depresif duygulanım, kendine yetme, başarma ve üretkenlik boyutlarının
kişisel inisiyatif alma ölçeğinin kendiliğinden başlama boyutunun % 44’ünü,
proaktiflik boyutunun % 47’sini, ısrarcılık boyutunun % 42’sini yordadığı
anlaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, okul müdürlerinin kişisel
inisiyatif almada üst makamlarca daha fazla desteklenmesi önerilebilir. Yine
okul müdürlerinin seçiminde benlik saygısı düzeylerinin de dikkate alınacağı
bir model geliştirilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.