Bu çalışmanın amacı, 2019-2023 yılları arasında Türkiye'de matematik eğitimi alanında yayımlanan yüksek
lisans ve doktora tezlerinde kuramsal ve kavramsal çerçeve kullanımını incelemektir. Bu amaçla, Yükseköğretim
Kurulu ulusal tez merkezinden indirilen toplam 237 yüksek lisans ve doktora tezi, kullanılan yöntem ve çerçeve
kapsamında analiz edilmiştir. Matematik eğitimi alanındaki yüksek lisans ve doktora tezleri incelendiğinden
çalışmada doküman analizi yönteminden yararlanılmıştır. Tezler metodoloji (nicel, nitel, karma araştırma
paradigması) ve çerçeve (kuramsal, kavramsal, kuramsal ve kavramsal, diğer) özelliklerine göre analiz edilmiştir.
Analiz aşamasında, tezlerin türlerine ve yıllara göre dağılımı da incelenmiştir. Bulgular, tez çalışmalarının
çoğunluğunun kuramsal çerçeve kullanılarak nitel yöntemle gerçekleştirildiğini göstermiştir. Bunu, kuramsal
çerçeve kullanılan nicel çalışmalar ve yine kuramsal çerçeve kullanılan karma yöntem çalışmaları takip etmiştir.
Ayrıca, diğer ve kavramsal çerçeve kategorilerinde de nitel çalışmalar bulunmaktadır. Kuramsal çerçeve
kullanılan nitel tez çalışmalarının ağırlıklı olduğu ve bunların çoğunlukla yüksek lisans tezleri olduğu ve 2023
yılında yayımlandığı görülmektedir. Bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılarak gelecek araştırmalar için
önerilerde bulunulmuştur.
Kuramsal çerçeve kavramsal çerçeve matematik eğitimi tezleri
Çalışma bir doküman analizi olduğundan etik kurul onay belgesi gerektirmemektedir.
This study aimed to examine the use of theoretical and conceptual frameworks in master's and
doctoral theses published in the field of mathematics education in Turkiye between 2019 and 2023. For this
purpose, a total of 237 master's and doctoral theses downloaded from the Council of Higher Education national
thesis center were analyzed within the scope of the method and the framework used. Given that master's and
doctoral theses in the field of mathematics education were reviewed, the document analysis method was
utilized. The theses were analyzed based on characteristics: methodology (quantitative, qualitative, mixed
research paradigm) and framework (theoretical, conceptual, theoretical and conceptual, other). In the analysis
phase, the distribution of theses according to types and years was also examined. The findings indicated that
the majority of thesis studies were conducted using a qualitative method within a theoretical framework. This
was followed by quantitative studies using a theoretical framework and mixed-method studies within a
theoretical framework. Additionally, there were qualitative studies classified under other and qualitative
studies using a conceptual framework. The qualitative thesis studies using the theoretical framework were
predominant and that these were mostly master's theses and published in 2023. The findings were discussed in
the light of the relevant literature and suggestions were made for future research.
Conceptual framework theoretical framework mathematics education theses
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.