Ecotourism is a type of tourism that has developed rapidly with the change in people's holiday perceptions in recent years. The development of ecotourism has led to an increase in ecotourism-related education, and the field of ecotourism guidance has emerged, especially in the postgraduate field. The increase in training on ecotourism has made it necessary to measure the ecotourism perception of faculty members who work or give lectures on this subject. Since there is no doctoral level education in the field of ecotourism in Turkey, measuring the ecotourism perception of instructors specialized in different tourism fields is important in terms of the quality and quality of ecotourism training. The main purpose of the study is to reveal the perceptions of tourism academics about ecotourism, thus increasing the quality of ecotourism education and therefore the quality of students to be trained in ecotourism. In this context, the research population consists of 28 faculty members who work at Necmettin Erbakan University and have at least a doctoral degree in their field. In the study, Analytical Hierarchy Process (AHS), one of the multi-criteria decision-making methods, was used. The study sample consists of 10 faculty members. In the findings obtained as a result of the analyzes made with the Ahs method, it was concluded that the most important criterion in ecotourism education is the quality of teaching. In addition, the criteria of instructor quality, applied courses, curriculum, student communication, teaching environment, administrative services, support education services and technology use were seen as important, respectively.
Tourism Ecotourism Ecotourism Education Sustainable Tourism.
Ekoturizm, son yıllarda insanların tatil anlayışlarının değişimi ile birlikte hızla gelişen bir turizm çeşididir. Ekoturizmin gelişimi ekoturizm ile ilgili eğitimlerinde artmasına yol açmış, özellikle lisansüstü alanda ekoturizm rehberliği alanı ortaya çıkmıştır. Ekoturizm konusundaki eğitimlerin artması, bu konuda çalışma yapan ya da ders veren öğretim elemanlarının ekoturizm algısının ölçülmesini zorunlu hale getirmiştir. Türkiye’de ekoturizm alanında doktora seviyesinde bir eğitim olmadığından, farklı turizm alanlarında uzmanlaşmış eğitmenlerin ekoturizm algısının ölçülmesi, ekoturizm eğitimlerinin kalitesi ve niteliği açısından önem taşımaktadır. Çalışmanın temel amacı, ekoturizm konusunda turizm akademisyenlerin algılarının ortaya konarak, ekoturizm eğitimlerinin kalitesini ve dolayısıyla yetiştirilecek olan öğrencilerin ekoturizm konusunda niteliğinin arttırılmasını sağlamaktadır. Bu kapsamda, araştırma evrenini Necmettin Erbakan Üniversitesinde görevli olan ve alanında en az doktora derecesine sahip 28 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Çalışmada, çok kriterli karar verme yöntemlerinden Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) kullanılmıştır. Çalışma örneklemini 10 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Ahs yöntemi ile yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgularda ekoturizm eğitiminde en önemli kriterin öğretim kalitesi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, sırası ile öğretim elemanı kalitesi, uygulamalı dersler, müfredat, öğrenci iletişimi, öğretim ortamı, yönetimsel hizmetler, destek eğitim hizmetleri ve teknoloji kullanımı kriterleri önemli olarak görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.