Firmalar arası bir kredi verme aracı olan ticari
alacak kredisi satıcı ve alıcıya çeşitli faydalar sunmaktadır ve literatür bu
faydaları temel alarak ticari alacak kredisini açıklayan bir takım teoriler
sunmuştur. Bu teorilerin Türk reel sektörü için geçerliliğinin yeterince
incelenmediği görülmüş olup bu sebeple bu çalışmada, ticari kredi teorileri
hakkında bilgi verilmesi ve bu teorilerden üçünün aynı sektördeki halka açık
şirketler örneklemi üzerinde test edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla BIST’te
listelenen gıda, içecek ve tütün sektörü firmaları arasından belirlen 23
firmanın 2016 yılına ait verileri ile oluşturan değişkenler aracılığı ile
ticari kredi düzeyini etkileyen satıcı özellikleri incelenmiştir. Analiz
bulgularına göre, nispeten daha genç, alacakları için teminat almayan, kısa
vadeli borçlanma oranı daha yüksek olan ve kredili satışlarından daha yüksek
getiri elde eden firmalar, daha fazla ticari kredi vermektedir. Bu sonuçlar,
analiz edilen firmaların, ticari kredi davranışı açısından kalite göstergesi ve
fiyat ayrımcılığı teorisine uygun davrandığını ortaya koymaktadır.
ticari kredi kredili satış teorileri ürün kalitesi teorisi finansal aracılık teorisi fiyat ayrımcılığı teorisi
Interfirm trade credit that is a lending instrument
between firms offers various benefits to the seller and buyer and the
literature has presented a number of theories explaining trade credit based on
these benefits. It was realized that the validity of these theories for the
Turkish real sector has not been examined sufficiently and therefore in this
study, it is aimed to give information about the trade credit theories and to
test three of these theories on a sample of publicly held companies in the same
sector. For this purpose, the characteristics of the seller, which affects the
level of trade credit, have been investigated through the variables constructed
by the data of the 23 firms determined among the food, beverage and tobacco
sector companies listed in BIST. According to the findings of the analysis,
firms that are being relatively younger, not receiving collateral for their
accounts receivables, having a higher short-term borrowing rate and achieving a
higher return on credit sales, extend more trade credits. These results
reveal that the firms analysed behave in consistent with the theory of quality
indicator and price discrimination theory in terms of trade credit behaviour.
trade credit credit sales theories product quality theory financial intermediation theory price discrimination theory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 110 |
Dergi özellikle maliye, finans ve bankacılık alanlarında faaliyet göstermektedir.