Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Activities of Nizari Ismaili in Isfahan

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 270 - 287, 29.06.2017
https://doi.org/10.17131/milel.324224

Öz











Isfahan, being the capital city of Seljuks, has been an important center
facing the struggle of Sunnis and Shiahs after the XI. century. Seljuk
administration especially tried to take measurements against propagandas of
Nizâri İsmaillis, active in İsfahan, in terms of both in ideology and act.  Nizârî İsmâilîs committed assassinations,
established invitation houses for the sake of the issue they named Davet-i Cedide.
Public had to be divided into two as Sunnis and Shiahs, and a serious chaos has
occurred in the city. Not only the state and the public but also the
architectural structure of the city faced damages in the chaotic environment.
This article emphasizes on the Nizârî İsmâilî’s activities in Isfahan while it
considers the historical process and events in terms of public, politics and
religion; and provide a general overview.
    

Kaynakça

  • Sevim, Ali; Merçil, Erdoğan, Selçuklu Devletleri Tarihi, Ankara: 1995.
  • Şapolyo, Enver Behnan, Mezhepler ve Tarikatlar, Türkiye Yayınevi, İstanbul:1964.
  • Muzaffer, Tan, “Tarihsel Süreçte İsmaililik ve Yaşadığı Farklılaşmalar”, Fırat Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 17:2, Sivas: 2012, s.111-145.
  • Tevfik, Ebuziya, Hasan b. Sabbâh, Ankara:1299.
  • Turan, Osman, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti, Türk Kültürü Araştırma Merkezi, Ankara: 1965.
  • Willey, Peter, Eagle’s Nest, İsmâilî Castles in İran and Syria, The Instute of İsmâilî Studies, London:2005. Yazar, Nurullah, Büyük Selçuklu Döneminde İsfahan, , Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara:2013.

İsfâhan’da Nizarî-İsmâilî Faaliyetleri

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 270 - 287, 29.06.2017
https://doi.org/10.17131/milel.324224

Öz











Selçuklu başkenti olan İsfahan XI. yüzyıldan sonra Sünnî-Şii
mücadelesinde önemli merkezlerden biri olmuştur. Özellikle Selçuklu yönetimi
İsfahan’da faaliyet gösteren Nizârî İsmâilîlerin fikirsel ve eylemsel
propagandalarına karşı önlemler almaya çalışmıştır. Nizârî İsmâilîler
tarafından Davet-i Cedide adını verdikleri davaları uğruna İsfahan’da
suikastlar işlenmiş, davet evleri kurmuş, halk Sünnî ve Şiî olmak üzere ikiye
bölünmek zorunda kalırken şehirde ciddi karmaşa yaşanmıştır. Çıkan bu
karmaşanın içinde sadece devlet ve halk değil şehrin mimari dokusu da zarar
görmüştür. Bu makalede, İsfahan’da Nizârî İsmâilî faaliyetleri üzerinde
durulurken şehrin toplumsal, siyasî ve dinî açıdan şahit olduğu tarihsel süreç
ve olaylar ele alınacak ve genel değerlendirmesi yapılacaktır.  

Kaynakça

  • Sevim, Ali; Merçil, Erdoğan, Selçuklu Devletleri Tarihi, Ankara: 1995.
  • Şapolyo, Enver Behnan, Mezhepler ve Tarikatlar, Türkiye Yayınevi, İstanbul:1964.
  • Muzaffer, Tan, “Tarihsel Süreçte İsmaililik ve Yaşadığı Farklılaşmalar”, Fırat Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 17:2, Sivas: 2012, s.111-145.
  • Tevfik, Ebuziya, Hasan b. Sabbâh, Ankara:1299.
  • Turan, Osman, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti, Türk Kültürü Araştırma Merkezi, Ankara: 1965.
  • Willey, Peter, Eagle’s Nest, İsmâilî Castles in İran and Syria, The Instute of İsmâilî Studies, London:2005. Yazar, Nurullah, Büyük Selçuklu Döneminde İsfahan, , Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara:2013.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Atıcı Arayancan

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Atıcı Arayancan, Ayşe. “İsfâhan’da Nizarî-İsmâilî Faaliyetleri”. Milel ve Nihal 14/1 (Haziran 2017), 270-287. https://doi.org/10.17131/milel.324224.