Bu araştırmanın amacı, yöneticilerin dönüşümcü, öğretimsel, kültürel, vizyoner ve etik liderlik stillerinin ortaokulda görev yapan öğretmenlerin iş performansına etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde devlet ortaokulunda görev yapan 2194 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 318 öğretmen oluşturmaktadır. Bulguların toplanmasında “Demografik Bilgi Formu”, “Liderlik Stilleri Ölçeği” ve “Öğretmen Performans Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinden önce verilerin normal dağılıp dağılmadığına bakılmış, verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, minimum, maksimum, standart sapma, korelasyon ve basit doğrusal regresyon kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yöneticilerin sergiledikleri; dönüşümcü, öğretimsel, kültürel, vizyoner ve etik liderlik stilleri ile ilgili öğretmen görüşlerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin performans ölçeği geneli için görüşlerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Liderlik stilleri ve öğretmen performansı arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca liderlik stillerinin, öğretmen performansının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this research is to determine the effects of the transformational, instructional, cultural, visionary and ethical leadership styles of school principals on the job performance of secondary school teachers. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The population of the research consists of 2194 teachers working in public secondary schools in the Küçükçekmece district of Istanbul in the 2021-2022 academic year. The sample of the study consists of 318 teachers selected by simple random sampling method. “Demographic Information Form”, “Leadership Styles Scale” and “Teacher Performance Scale” were used to collect the findings. Before the analysis of the data, it was checked whether the data were normally distributed, and it was determined that the data showed a normal distribution. Frequency, percentage, mean, minimum, maximum, standard deviation, correlation and simple linear regression were used in the analysis of the data. As a result of the research, it was determined that teachers' opinions were high in the sub-dimensions of transformational, instructional, cultural, visionary and ethical leadership. It has been determined that teachers' opinions about the performance scale are at a high level. A low-level significant positive correlation was found between leadership styles and teacher performance. In addition, it was concluded that leadership styles were a significant predictor of teacher performance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |