In this research, it is aimed to determine the expectations of vocational high school teachers from the business in the context of school-business cooperation. The study was designed in accordance with the phenomenological research design, one of the qualitative research designs. A total of 7 clothing production technology teachers, 5 women and 2 men, constituted the participants of the research. Content analysis technique was used in the analysis of the data obtained from the participants through interviews. As a result of the analysis; A total of 4 themes were determined as internship, equipment, teacher training and training program, and 22 categories were created for the themes. About the internship of the participants; It has been determined that they have expectations such as educating students, not doing unnecessary work, respecting personal rights, and accepting students from lower classes. In the hardware theme, the participants asked businesses to finance schools, help with equipment, and check whether the machines in the school are suitable for the sector. They stated that they expect them to give seminars at schools, to give weekly seminars to teachers in businesses, to introduce new technologies, and to respect the school and the teacher, within the framework of the teacher education theme. Finally, within the scope of the training program, businesses are expected to provide support while creating the training program, identify the deficiencies of the training program and share the expectations of the sector with the school.
School- Business Cooperation Vocational Education Clothing Production Technology Business Internship
Bu araştırmada okul-işletme iş birliği bağlamında giyim üretim teknolojisi öğretmenlerinin işletmelerden beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik araştırma desenine uygun şekilde tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 5’i kadın ve 2’si erkek olmak üzere toplamda 7 giyim üretim teknolojisi öğretmeni oluşturmuştur. Görüşme yoluyla katılımcılardan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda; staj, donanım, öğretmen eğitimi ve eğitim programı olarak toplamda 4 tema belirlenmiş, temalara ait 22 kategori oluşturulmuştur. Katılımcıların staj konusunda işletmelerden; öğrencinin yetiştirilmesi, gereksiz işlerin yaptırılmaması, özlük haklarına saygı duyulması, daha düşük sınıflardan öğrenci alınması gibi beklentileri olduğu belirlenmiştir. Donanım temasında katılımcılar işletmelerden okulları finanse etmelerini, araç gereç yardımında bulunmalarını, okuldaki makinaların sektöre uygun olup olmadığını kontrol etmelerini istemişlerdir. Öğretmen eğitimi teması çerçevesinde okullarda seminer vermelerini, öğretmenlere işletmelerde haftalık seminer vermelerini, yeni teknolojileri tanıtmalarını, okul ve öğretmene saygı duymalarını beklediklerini ifade etmişlerdir. Son olarak, eğitim programı kapsamında ise işletmelerden eğitim programı oluşturulurken destek vermeleri, eğitim programının eksiklerini belirlemeleri ve sektörün beklentilerini okulla paylaşmaları beklenmektedir.
Okul-işletme İş Birliği Mesleki Eğitim Giyim Üretim Teknolojisi İşletme Staj
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |