Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Ölçülmesi
Yıl 2023,
, 1119 - 1136, 25.12.2023
Ahmet Yıldırım
,
Rıza Memiş
,
Özlem Aksu
Zuhal Altunbaş
Öz
Bu çalışmanın amacı, sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin ölçülmesinde kullanılan ölçme değerlendirme yöntemlerini ortaya koymaktır. Bu kapsamda öncelikle K12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modelinde tanımlanan beceriler kısaca ele alınmıştır. Türk eğitim sisteminde bilişsel becerilere verilen öncelik nedeniyle, sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin hem kazandırılması hem de ölçülmesine yönelik çalışmalar ihmal edilmektedir. Ancak öğrencilerin bütüncül gelişimlerinin sağlanması için sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin de kazandırılması ve ölçülmesi gerekmektedir. İlgili becerile genel olarak geleneksel yöntemlerle ölçülmektedir. Derleme makalesi formatında olan bu çalışmada sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin ölçülmesinde kullanılabilecek ölçme değerlendirme yaklaşımlarından beyana dayalı ölçme değerlendirme, alternatif ölçme değerlendirme ve son olarak senaryo-temelli ve görev-temelli ölçme değerlendirme yaklaşımları açıklanmıştır. Sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin ölçülmesinde yenilikçi ölçme değerlendirme yöntemleri, otantik ölçme değerlendirmeye olanak sağlamaktadır. Bu nedenle, geleneksel ölçme değerlendirme yöntemlerine ek olarak bu yöntemlerin de kullanılmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
Teşekkür
Özel sayı için gönderilmiştir, teşekkürler.
Kaynakça
- Abrahams, L., Pancorba, G., Primi, R., Santos, D., Kyllonen, P., John, O. P., and De Fruyt F. (2019). Social-emotional skill assessment in children and adolescents: Advances and challenges in personality, clinical, and educational contexts psychological assessment. Advance Online Publication.
- Agarwal, S. (2012). Writing a review article: For the beginners in research. International Journal of Science and Research, 3(10), 813-815.
- Atılgan, H., Demir, E. K., Öğretmen, T., and Başokçu, T. O. (2020). The use of open-ended questions in large-scale tests for selection: Generalizability and dependability. International Journal of Progressive Education, 16(5), 216-227.
- Boz, H. (2017). Matematiğe yönelik tutum gözlem formunun geliştirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Bülbül, S., ve Bülbül, B. (2021). Ortaokul ders kitaplarının değerlendirilmesi: Bir dereceli puanlama anahtarı geliştirme çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1), 882-911.
- CASEL (2020). CASEL’s SEL framework: What are the core competence areas and where are they promoted? https://casel.org/ casel-sel-framework-11-2020/?view=true
- Dodaj, A. (2012). Social desirability and self-reports: Testing a content and response-style model of socially desirable responding. Europe’s Journal of Psychology, 8(4), 651-666.
- Frary, R. B. (1996). Brief guide to questionnaire development. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation.
- Frary, R. B. (2019). Hints for designing effective questionnaires. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 5(3), 1-3.
- Giraldo, F. (2020). Task-based language assessment: Implications for the language classroom. Gist Education and Learning Research Journal, 21, 209-224.
- Göçer, A., Arslan, S. & Çaylı, C. (2017). Türkçe eğitiminde öğrenci gelişim durumunun belirlenmesinde süreç temelli tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntem ve araçları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 263-292.
- Gündoğdu, A. E. (2012). Ana dili olarak Türkçenin öğretiminde öyküleyici metin çözümlemeye yönelik gözlem formu önerisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 5, 34-46.
- Güneş, P., ve Kılıç, D. (2016). Dereceli puanlama anahtarı ile öz, akran ve öğretmen değerlendirmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 58-69.
- Güneş, P., Yıldırım, Ö. & Yılmaz, M. (2018). Development of the rubric self-efficacy scale. International Journal of Assessment Tools in Education, 5(1), 176-189.
- Haynes, S. R., Spence, L., ve Lenze, L. (2009, Ekim). Scenario-based assessment of learning experiences [Bildiri sunumu]. Frontiers in Education, San Antonio.
- Harlacher, J. (2016). An educator’s guide to questionnaire development. Washington, DC: Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Central.
- Hinkin, T. R. (1998). A brief tutorial on the development of measures for use in survey questionnaires. Organizational Research Methods, 2(1), 104-121.
- IEA (2017). Methods and procedures in PIRLS 2016. TIMSS & PIRLS International Study Center.
- IEA (2020). Methods and procedures: TIMSS 2019 technical report. TIMSS & PIRLS International Study Center.
- Irava, V., Pathak, A., DeRosier, M., Singh, N. C. (2019). Game-based socio-emotional skills assessment: A comparison across three cultures. Journal of Educational Technology Systems, 0(0), 1-21.
- Karacan-Özdemir, N., and Büyükçolpan, H. (2021). A scale development study: social emotional learning scale-young adult form (SELS-YF). Kastamonu Education Journal, 29(4), 205-218.
- Kayakçı-Danışmaz, Z. & Kurnaz-Adıbatmaz, F. B. (2020). Çocuk gelişimi alanında dereceli puanlama anahtarı hazırlama: Deneysel bir uygulama. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 5, 12-28.
- Kezer, F. (2020). Yeni başlayanlar için bilgisayar ortamında bireye uyarlanmış test yöntemi. Pegem Akademi.
- OECD (2021). OECD survey on social and emotional skills technical report. OECD Publishing.
- OECD (2022). PISA for schools, technical report 2022. OECD Publishing.
- Oughton, E., Frias, Z., Russell, T., Sicker, D., and Cleevely D. D. (2017). Towards 5G: Scenario-based assessment of the future demand for mobile telecommunications infrastructure. Cambridge Business School.
- Özer M., ve Suna H. E. (2022). Milli teknoloji hamlesinde fikri mülkiyet ve sınai hakların önemi: Türkiye’de son yıllarda eğitim alanında yapılan iyileştirmeler. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, 42, 65-68.
- Sabatini, J., O’Reilly, T., Weeks, J., and Wang, Z. (2019). Engineering a 21st century reading comprehension assessment system utilizing scenario-based assessment techniques. International Journal of Testing, 20(1), 1-23.
- Schömig, N., Wiedemann, K., Wiggerich, A., and Neukum, A. (2022). A standardized, scenario-based method for the real-time assessment of driver interaction with partially automated driving systems. Information, 13, 1-17.
- Singleton, R. A., and Straights, B. C. (2010). Approaches to social research (5th ed.). Oxford University Press.
Stöber, J. (2001). The social desirability scale-17 (SDS-17): Convergent validity, discriminant validity, and relationship with age. European Journal of Psychological Assessment, 17, 222-232.
- Tabak, G., ve Göçer, A. (2014). Dinleme becerisine yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme araçları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 250-272.
- Temircan, Z. (2022). Assessment of executive functioning and social emotional learning among adolescents. Current Approaches in Psychiatry, 14(Suppl 1), 286-292.
- Uçak, S., ve Erdem, H. H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında 21. yüzyıl becerileri ve eğitim felsefesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76-93.
- UNICEF (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Yıldırım, A., Özgürlük, B., Parlak, B., Ozarkan, H. B., Polat, M., ve Arıcı, Ö. (2017). ABİDE 8. sınıflar raporu. Milli Eğitim Bakanlığı.