Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

21.Yüzyıl Becerilerinin Öğretimine Yönelik Hazırlanacak Hizmet İçi Eğitim Programının Kazanımlarının Davis Tekniğine Göre Kapsam Geçerlik Çalışması

Yıl 2023, , 35 - 56, 25.12.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309227

Öz

21.yüzyıl birçok alanda değişime sahne olmakta ve değişimden eğitim sistemleri de üzerine düşen payı almaktadır. Eğitim sistemleri içerisinde belirleyici ve anahtar role sahip olan öğretmenlerin de değişime ayak uydurması ve sürekli kendilerini yenileyerek gelişimlerine odaklanmaları çağın getirdiği bir zorunluluk haline gelmiştir. Bu bağlamda söz konusu araştırmada 21.yüzyıl becerilerinin öğretimine yönelik hazırlanacak hizmet içi eğitim programının kazanımlarının Davis tekniğine göre kapsam geçerliğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu alanında uzman 10 akademisyen oluşturmaktadır. Bu doğrultuda ulusal ve uluslararası alan yazın taranmış yaratıcı düşünme, iletişim becerileri, problem çözme, eleştirel düşünme ve iş birliği becerileri ile ilgili aday kazanımlar oluşturulmuştur. Her bir beceriden sekiz kazanım olmak üzere toplam 40 aday kazanım belirlenmiştir. Aday kazanımlar Davis tekniği ile bir form haline getirilmiş ve uzmanlara ulaştırılarak uzmanların görüşü alınmıştır. Analizler sonucunda her bir beceride yer alan kazanımların kapsam geçerlik indeksleri hesaplanmış, öneriler doğrultusunda düzeltmeler yapılmıştır. Kazanımların tamamı Davis tekniği .80 ölçütü temel alınarak analiz edilmiş ve ayrıca tüm kazanımların toplam kapsam geçerlik indeksinin .94 olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak kazanımların tamamının kapsam geçerliğini sağladığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. Yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville.
  • Aygün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Beers, S. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. https://www.mheonline.com/mhmymath/pdf/21st_century_skills.pdf
  • Bernhardt, P. E. (2015). 21st century learning: Professional development in practice. The Qualitative Report, 20 (1), 1-19. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2015.1419
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. DOI: 10.15869/itobiad.494286
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. SAGE Publications.
  • Çepni, S. (2021). Beceri nedir ve neden önemlidir? Ü. Ormancı ve S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya 21.yüzyıl becerileri ve öğretimi içinde (ss.1-9). Nobel Yayıncılık.
  • Çolpan Kuru, B. (2021). Problem çözme yaklaşımının çeşitli kuramlar açısından değerlendirilmesi. Alanyazın, 2 (1), 50-58.
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5, 194-197.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn, 20(2010), 51-76.
  • Donovan, L., and Green, T. (2013). Making change: creating a 21st century teaching and learning environment. Teacher Created Materials.
  • Durak, D. (2022). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz yeterlikleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Durmuş, A. (2020). 21. yüzyıl becerilerinin öğretimine ilişkin öğretmen adaylarına yönelik bir ders programı tasarısı ve uygulanması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ekici, G., Abide, Ö. F., Canbolat, Y., ve Öztürk, A. (2017). 21.yüzyıl becerilerine ait veri kaynaklarının analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 125-134.
  • Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Millî Eğitim, 49(227), 33-64.
  • Gewertz, C. (2008). States press ahead on 21st century skills. Education Week, 28(8), 21-23.
  • Göksun, D. O. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ve 21.yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. İstanbul: Seta Yayıncılık. Hartwell, A. (1996). Scientific ideas and education in the 21st century. http://www.21learn.org/arch/articles/ash_complexity.html
  • Johnson, T. W. and Reed, R. F. (2008). Philosophical documents in education, 3rd ed. Boston: Pearson
  • Kalemkuş, F. ve Özek, M. B. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri: 2000-2020 (Ocak ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900.
  • Karataş, K. (2021). Eğitim ve 21. yüz yıl becerileri. Nobel yayınları.
  • Kay, K. (2010). 21st century skills: Why they matter, what they are and how we get there. In James Bellanca, Ron Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn. Bloomington, Solution Tree Press.
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9 (1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Larson, L. C. and Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47:3, 121-123, DOI: 10.1080/00228958.2011.10516575.
  • Lemke, C., Coughlin, E., Thadani,V. and Martin, C. (2003). EnGauge 21st century skills: Literacy in the digital age. Rep. Los Angeles, CA: Metri Group.
  • Marzano, R. J. And Heflebower, T. (2011). Teaching & assessing 21st century skills. Solution Tree Press.
  • McCain, T. E. D. and Jukes, I. (2001). Windows on the future: Education in the age of technology. Corwin Press.
  • MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Milli Eğitim.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/08144011_KANUN.pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). 2023 eğitim vizyonu. Millî Eğitim Bakanlığı. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals: practical solutions to today's classroom problems. R&L Education.
  • Marzano, R. J. and Heflebower, T. (2011). Teaching & assessing 21st century skills. Solution Tree Press. Quiesse, J. (2007). Talents innés, aptitudes éducables, Oser l’approche orientante, tome 1: Pourquoi l’approche orientante. Éditions Qui plus est.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2006). Results that matter: 21st century skills and high school reform. Washington, DC.
  • Partnership for 21st Century Skills (2009). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework.
  • Partnership for 21st Century Learning (2015). P21 framework definitions. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
  • Sanders, W. L. and Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. Http://news.heartland.org/sites/all/modules/custom/heartland_migration/files/p dfs/3048.pdf.
  • Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st century learning. Phi Delta Kappan, 90 (9): 630–34.
  • Snape, D. and Spencer, L. (2003). The foundations of qualitative research. J. Richie & J. Lewis (Eds.), In Qualitative Research Practice (pp. 1-23). Sage.
  • Stephenson, K.R. (1998). Promoting gifted education: A parent's guide to public relations. Parenting for High Potential, 7, 15.
  • Topçu, M.S.,ve Çiftçi, A. (2020). 21. yüzyıl becerileri ve STEM. Öğretir Özçelik ve Tuğluk (Eds.) Eğitimde ve endüstride 21.yüz yıl becerileri içinde (95-115). Pegem akademi.
  • Trilling, B. and Fadel, C. (2009). 21st century skills: learning for life in our times. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
  • Türk Dil Kurumu (2023). https://www.tdk.gov.tr/ Uyar, A. ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21.yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergis, (9), 1-11. DOI: 10.21733/ibad.822410.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201.
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yy. öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Onuncu baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2002). Case study research: Design and methods. California: Sage.

Scope Validity Study of The Outcomes of The In-Service Training Program To Be Prepared for Teaching 21st Century Skills According to Davis Technique

Yıl 2023, , 35 - 56, 25.12.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309227

Öz

The 21st century is witnessing change in many areas and education systems also take their share from the change. It has become a necessity of the age for teachers, who have a decisive and key role in education systems, to keep up with the change and focus on their development by constantly renewing themselves. In this context, it was aimed to determine the content validity of the achievements of the in-service training program to be prepared for the teaching of 21st century skills, according to the Davis technique. Qualitative research method was used in the research. The study group of the research consists of 10 academicians who are experts in their fields. In this direction, candidate targets related to creative thinking, communication skills, problem solving, critical thinking and cooperation skills were created by scanning national and international literature. A total of 40 candidate targets, eight from each skill, were determined. Candidate targets were formed into a form with the Davis technique, and their opinions were taken by sending them to the experts. As a result of the analyzes, the content validity indexes of the objectives in each skill were calculated and corrections were made in line with the suggestions. All of the objectives were analyzed based on the Davis technique .80 criterion and it was also determined that the total content validity index of all objectives was .94. As a result, it was determined that all of the objectives provided content validity.

Kaynakça

  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. Yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville.
  • Aygün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Beers, S. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. https://www.mheonline.com/mhmymath/pdf/21st_century_skills.pdf
  • Bernhardt, P. E. (2015). 21st century learning: Professional development in practice. The Qualitative Report, 20 (1), 1-19. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2015.1419
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. DOI: 10.15869/itobiad.494286
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. SAGE Publications.
  • Çepni, S. (2021). Beceri nedir ve neden önemlidir? Ü. Ormancı ve S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya 21.yüzyıl becerileri ve öğretimi içinde (ss.1-9). Nobel Yayıncılık.
  • Çolpan Kuru, B. (2021). Problem çözme yaklaşımının çeşitli kuramlar açısından değerlendirilmesi. Alanyazın, 2 (1), 50-58.
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5, 194-197.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn, 20(2010), 51-76.
  • Donovan, L., and Green, T. (2013). Making change: creating a 21st century teaching and learning environment. Teacher Created Materials.
  • Durak, D. (2022). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz yeterlikleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Durmuş, A. (2020). 21. yüzyıl becerilerinin öğretimine ilişkin öğretmen adaylarına yönelik bir ders programı tasarısı ve uygulanması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ekici, G., Abide, Ö. F., Canbolat, Y., ve Öztürk, A. (2017). 21.yüzyıl becerilerine ait veri kaynaklarının analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 125-134.
  • Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Millî Eğitim, 49(227), 33-64.
  • Gewertz, C. (2008). States press ahead on 21st century skills. Education Week, 28(8), 21-23.
  • Göksun, D. O. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ve 21.yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. İstanbul: Seta Yayıncılık. Hartwell, A. (1996). Scientific ideas and education in the 21st century. http://www.21learn.org/arch/articles/ash_complexity.html
  • Johnson, T. W. and Reed, R. F. (2008). Philosophical documents in education, 3rd ed. Boston: Pearson
  • Kalemkuş, F. ve Özek, M. B. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri: 2000-2020 (Ocak ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900.
  • Karataş, K. (2021). Eğitim ve 21. yüz yıl becerileri. Nobel yayınları.
  • Kay, K. (2010). 21st century skills: Why they matter, what they are and how we get there. In James Bellanca, Ron Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn. Bloomington, Solution Tree Press.
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9 (1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Larson, L. C. and Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47:3, 121-123, DOI: 10.1080/00228958.2011.10516575.
  • Lemke, C., Coughlin, E., Thadani,V. and Martin, C. (2003). EnGauge 21st century skills: Literacy in the digital age. Rep. Los Angeles, CA: Metri Group.
  • Marzano, R. J. And Heflebower, T. (2011). Teaching & assessing 21st century skills. Solution Tree Press.
  • McCain, T. E. D. and Jukes, I. (2001). Windows on the future: Education in the age of technology. Corwin Press.
  • MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Milli Eğitim.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/08144011_KANUN.pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). 2023 eğitim vizyonu. Millî Eğitim Bakanlığı. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals: practical solutions to today's classroom problems. R&L Education.
  • Marzano, R. J. and Heflebower, T. (2011). Teaching & assessing 21st century skills. Solution Tree Press. Quiesse, J. (2007). Talents innés, aptitudes éducables, Oser l’approche orientante, tome 1: Pourquoi l’approche orientante. Éditions Qui plus est.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2006). Results that matter: 21st century skills and high school reform. Washington, DC.
  • Partnership for 21st Century Skills (2009). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/our-work/p21-framework.
  • Partnership for 21st Century Learning (2015). P21 framework definitions. http://www.p21.org/our-work/p21-framework
  • Sanders, W. L. and Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. Http://news.heartland.org/sites/all/modules/custom/heartland_migration/files/p dfs/3048.pdf.
  • Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st century learning. Phi Delta Kappan, 90 (9): 630–34.
  • Snape, D. and Spencer, L. (2003). The foundations of qualitative research. J. Richie & J. Lewis (Eds.), In Qualitative Research Practice (pp. 1-23). Sage.
  • Stephenson, K.R. (1998). Promoting gifted education: A parent's guide to public relations. Parenting for High Potential, 7, 15.
  • Topçu, M.S.,ve Çiftçi, A. (2020). 21. yüzyıl becerileri ve STEM. Öğretir Özçelik ve Tuğluk (Eds.) Eğitimde ve endüstride 21.yüz yıl becerileri içinde (95-115). Pegem akademi.
  • Trilling, B. and Fadel, C. (2009). 21st century skills: learning for life in our times. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
  • Türk Dil Kurumu (2023). https://www.tdk.gov.tr/ Uyar, A. ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21.yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergis, (9), 1-11. DOI: 10.21733/ibad.822410.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201.
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yy. öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Onuncu baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2002). Case study research: Design and methods. California: Sage.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hizmetiçi Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yeliz Abbak 0000-0002-0718-7432

Yücel Gelişli 0000-0003-2816-3621

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Abbak, Y., & Gelişli, Y. (2023). 21.Yüzyıl Becerilerinin Öğretimine Yönelik Hazırlanacak Hizmet İçi Eğitim Programının Kazanımlarının Davis Tekniğine Göre Kapsam Geçerlik Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 35-56. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309227