Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEKYÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVİD 19 PANDEMİ SÜRECİNDE ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN HAZIR BULUNUŞLUK VE TUTUM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 757 - 782, 29.12.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.788019

Öz

Öz: Bu araştırmanın amacı meslek yüksekokulu öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazır bulunuşluk ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir üniversitenin meslek yüksek okulu öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Çevrimiçi Öğrenme Hazır Bulunuşluk Ölçeği” ve “Çevrimiçi Öğrenme Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 264kadın ve 48 erkek olmak üzere toplam 312öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde öncelikle Kolmogorov-Smirnov testi uygulanarak verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Daha sonra veriler cinsiyet, sınıf düzeyi, teknoloji kullanma düzeyi ve internet kotası değişkenleri için bağımsız gruplar t testi; bölüm ve sisteme bağlanmak için kullanılan teknolojik cihaz değişkenleri için ise varyans testi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin online öğrenmeye ilişkin hazır bulunuşluk düzeyi ile tutumları arasındaki ilişkiyi ölçmek için Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazır bulunuşluk düzeyleri ile çevrimiçi öğrenmeye ilişkin tutumlarını birbirlerini pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Boz-Yaman, B. (2017). Mühendislik Öğrencilerinin E-Öğrenmeye Dair Beklenti, Hazır Bulunuşluk ve Memnuniyet Düzeyleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(2), 218-243.
  • Allen, I.E. ve Seaman, J. (2016). Online Report Card: Tracking Online Education in the United States. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED572777.pdf
  • Anderson, T. (2004). Towards a Theory of Online Learning. https://ustpaul.ca/upload-files/DistanceEducation/TOWARDS_A_THEORY_OF_ONLINE_LEARNING.pdf
  • Atabey, S. (2016).Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Değerlendirmesi; Ortaca Örneği.InternatioanalContemporarayEducationalResearchCongress, 29 Eylül-02 Ekim 2016, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Büyüköztürk, Ş.,Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Ankara, PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. Baskı). Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O. ve Köklü, N. (2019). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (21. Baskı). Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Curtis, D.D. ve Lawson, M.J. (2001). Explorıng Collaboratıve Onlıne Learnıng. JALN, 5(1), 21-34.
  • Gagne, M. ve Shepherd, M. (2001).Distance Learning in Accounting: A Comparisonbetween a Distanceand a TraditionalGraduate Accounting Class. T.H.E. Journal, 28(9), 58-60.
  • Gömleksiz, M.N., Kan, A.Ü. ve Pullu, E.K. (2017). Meslek yüksekokulu Öğrencilerinin Çevrimiçi Sınava Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. TİDSAD, 4(15), 272-287.
  • Harden, R.M. (2005). A New VisionforDistance Learning andContinuingMedicalEducation. TheJournal of ContinuingEducation in theHealthProfessions, 25, 43-51.
  • Hung, M., Chou, C., Chen, C. ve Own, Z. (2010). Learner Readiness for Online Learning: Scale Development and Student Perceptions. Computers and Education, 55, 1080-1090.
  • Ibrahim, D.Z., Silong, A.D. ve Samah, B.A. (2002). Readiness and Attitude Towards Online Learning Among Virtual Students.http://library.oum.edu.my/oumlib/sites/default/files/file_attachments/odl-resources/4390/readiness.pdf
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Kırmacı, Ö. Ve Acar, S. (2018). Kampüs Öğrencilerinin Eşzamanlı Uzaktan Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 276-291.
  • Knowles, E. ve Kerkman, D. (2007). An Investigation of Students Attitude and Motivation toward Online Learning. A Collection of Faculty Scholarship, 2, 70-80. Larreamendy-Joerns, J. ve Leinhardt, G. (2006). Going the Distance With Online Education.Review of Educational Research, 76(4), 567–605.
  • Odabaş, H. (2004, Ekim). İnternet Tabanlı Uzaktan Öğrenim Modelinin Bilgi Hizmetlerine Yönelik Yüksek Öğretim Programlarında Kullanımı, Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu, Ankara.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ.ve Öztürk, M. (2017). Örgün Eğitimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci ve Öğretim Elemanı Değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
  • Ruksasuk, N. (1999, August). Library And Information Science Distance Education in Thailand in The Next Decade. Sözlü bildiri, 65th IFLA Council and General Conference, Bangkok, Thailand.
  • Sakal, M. (2017). Çevrimiçi Öğrenmede Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 18(39).
  • Sanders, D. ve Morrison-Shetlar, A. I. (2001). Student Attitudes Toward Web-Enhanced Instruction in an Introductory Biology Course. Journal of Research on Computing in Education, 33(3), 251-262.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2014). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara, Anı Yayıncılık. Ullah, O., Khan, W. ve Khan, A. (2017). Students’ Attitude towards Online Learning at Tertiary Level. PUTAJ – Humanities and Social Sciences, 25(1-2), 63-82.
  • Usta, İ., Uysal, Ö. ve Okur, M.R. (2016). Çevrimiçi Öğrenme Tutum Ölceği: Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43).
  • WHO, (2020).https://www.icao.int/Security/COVID-19/Pages/Statements.aspx
  • Vicari, R. ve Silveira, R.A. (2006). DistanceEducationandLifelong Learning. https://www.researchgate.net/publication/46298677_Distance_Education_and_Lifelong_Learning
  • Volery, T. ve Lord, D. (2000). Critical Success Factors in Online Education. International Journal of Educational Management, 14(5).
  • Yu, T. ve Richardson, J.C. (2015). An Exploratory Factor Analysis and Reliability Analysis of the Student Online Learning Readiness (SOLR) Instrument. Online Learning, 19(5).
  • Yurdugül, H. ve Alsancak-Sırakaya, D. (2013). Çevrimiçi Öğrenme Hazır Bulunuşluluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(169).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine Kübra Pullu 0000-0002-9324-0403

Mehmet Nuri Gömleksiz 0000-0002-8268-0163

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Pullu, E. K., & Gömleksiz, M. N. (2020). MESLEKYÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVİD 19 PANDEMİ SÜRECİNDE ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN HAZIR BULUNUŞLUK VE TUTUM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 757-782. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788019

Cited By