Öz
Amaç. Bu araştırma, okul yöneticilerin liderlik stilleri ile psikolojik iyi olma
durumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Yöntem. İlişkisel tarama yöntemiyle yapılan bu araştırma Adıyaman ilinde
yer alan devlet okullarında görevli 127 öğretmenin görüşüne dayalı olarak yürütülmüştür.
Bu araştırmada yöneticilerin liderlik stillerini ve psikolojik iyi olma durumlarını
tespit etmek için “Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği (ÇFLÖ)” ile “Psikolojik
İyi Olma Ölçeği (PİOÖ)” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin
aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Liderlik stilleri ve
psikolojik iyi olma durumu için korelasyon ve regresyon analizi yapılmıştır.
Bulgular. Okul yöneticilerinin en fazla dönüşümcü liderlik boyutunda yer
alan ideal etki (davranış) tarzında liderlik davranışı sergiledikleri, en az ise etkileşimci
liderlik boyutunda yer alan boş ver gitsin tarzında bir yönetim ortaya
koydukları görülmüştür. Okul yöneticilerinin psikolojik iyi olma durumlarına
bakıldığında, okul yöneticilerinin olumlu ilişkileri yürütme davranışı ortaya
koydukları tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin psikolojik iyi olma durumları
ile birlikte dönüşümcü liderlik ve etkileşimci liderlik stilleri ile anlamlı ilişkiler
verdiği görülmektedir. Bununla birlikte, psikolojik iyi olma durumlarının tüm
liderlik stillerini yordadığı ortaya çıkmıştır.
Sonuçlar. Okul yöneticilerinin psikolojik iyi olma durumları arttıkça dönüşümcü
liderlik tarzlarının da arttığı, istisnalarla yönetim-pasif ve boş-ver gitsin tarzı
liderliklerinin ise azaldığı görülmüştür. Özerklik; psikolojik iyi olmanın diğer boyutları
olan çevresel hâkimiyet, bireysel gelişim, olumlu ilişkiler kurma, yaşam
amacı ve öz kabule nazaran yöneticinin dönüşümcü liderlik davranışları sergilemesiyle
daha az ilişkilidir. Psikolojik iyi olma durumunun dönüşümcü ve etkileşimci
liderlik alt boyutları üzerinde anlamlı yordayıcılar olduğunu göstermiştir.