Öz
Doğaya daha az zarar verilmesi ve çevre bilincinin oluşturulması açısından
öğrencileri daha az atık üretmeye teşvik edebilmek için kullanılan kaynaklardan
birisi de ders kitaplarıdır. Türkiye’de de çevre eğitimi açısından geri dönüşümün
önemi eğitimin her kademesindeki ders kitaplarında ve müfredatlarda
yer almaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de devlet politikası olarak da benimsenen
sıfır atık politikasının, mevcut ders kitaplarındaki görünümü araştırılmıştır. Nitel
araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ve içerik analizi kullanılarak
yapılan çalışmada, Hayat Bilgisi 2. Sınıf ders kitabı incelenmiştir. Çalışmada, ilgili
ders kitabı ve bağlı olduğu müfredat incelenmiş olup konu içeriklerinde geri
dönüşüm konusunda bilinçlendirme amaçlı metin ve görsellerin yanı sıra, sıfır
atık yaklaşımına uygun tasarruf bilinci şeklinde bir bağlantı tespit edilmiştir. Bunun
haricinde, özellikle okul araç-gereçlerinin kullanımında, doğrudan sıfır atık
yaklaşımına uygun örneklerde yer almaktadır. Günlük hayatın konu edinildiği
bölümlerde ise bu tür örneklere rastlanılamamıştır. Çalışmada ders kitabında sıfır
atık yaklaşımına dair özendirici etkinliklerin hem metinler içerisinde hem de
görsellerde yer verilmesi önerilmiştir.