Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİSE DÜZEYİNDEKİ SPORCU ÖĞRENCİLERİN PSİKOLOJİK SAĞLAMLIKLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 221, 207 - 214, 15.02.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı lise düzeyinde eğitim gören sporcu öğrencilerin
psikolojik sağlamlık düzeylerinin cinsiyet, yaş, lise türü, spor branşı(bireysel ve
takım sporları) ve ebeveyn sporculuk deneyimleri değişkenleri açısından incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemi 2016-2017 eğitim öğretim döneminde Trabzon
ilinde gerçekleştirilen okul sporları müsabakalarına katılan 340 lise (Kız=157,
Erkek=183, x=16,06 yaş) öğrencisinden oluşmaktadır. Betimsel türde ve nicel
araştırma yöntemi çerçevesinde gerçekleştirilen bu çalışmada veri toplama aracı
olarak Liebenberg, Ungar ve LeBlanc (2013) tarafından geliştirilen ve Arslan
(2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Çocuk ve genç psikolojik sağlamlık ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından gerçekleştirilen veri toplama süreci
sonucunda elde edilen veriler SPSS istatistik paket programının 23. versiyonu ile
gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre cinsiyet, yaş ve lise türü değişkenleri
açısından anlamlı bir farklılığa rastlanılmamıştır. Ancak spor branşı değişkeni
açısından takım sporlarında lisanslı olarak bir spor branşında yer alan öğrencilerin,
bireysel spor branşlarında yer alan öğrencilere oranla anlamlı olarak daha

Kaynakça

  • Akın, S., Kalkavan, A., & Gülaç, M. (2016). Okullararası Müsabakalara Katılan 10-11 Yaş Grubu Sporcu Çocuklar ile Spor Yapmayan Çocukların Temel Motor Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 21–32.
  • Alemdağ, C., Alemdağ, S., & Özkara, A. B. (2018). The Analysis of Sports High School Students’ Learning Styles in Terms of Overall Academic Success. TED Eğitim ve Bilim, 43(194).
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin (ÇGPSÖ-12) Psikometrik Özellikleri: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 1(1), 1–12.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi.
  • Çelik, A., & Şahin, B. (2013). Sports and Child Development. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(1), 467–478.
  • Cooper, A. R., Andersen, L. B., Wedderkopp, N., Page, A. S., & Froberg, K. (2005). Physical Activity Levels of Children Who Walk, Cycle, or Are Driven to School. American Journal of Preventive Medicine, 29(3), 179–184.
  • DSÖ. (2010). Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva.
  • Earvolino-Ramirez, M. (2007). Resilience: A Concept Analysis. Nursing Forum, 42(2), 73–82.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç., Yazıcı, Ö. F., & Pala, A. (2016). Spor Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44).
  • Liebenberg, L., Ungar, M., & LeBlanc, J. C. (2013). The CYRM-12: a brief measure of resilience. Canadian journal of public health = Revue canadienne de sante publique, 104(2), e131-5.
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(04), 425–444.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Millî Eğitim Bakanlığı Spor Liseleri Yönetmeliği, Resmi Gazete (2005).Türkiye.
  • MİLLÎ EĞİTİM ● Cilt: 48 ● Sayı: 221, (207-214)
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Pub. L. No. 29871 (2016). Türkiye.
  • OECD. (2013). “Physical activity among children”, in Health at a Glance 2013: OECD Indicators. Paris.
  • Reich, J. W., Zautra, A., & Hall, J. S. (2010). Handbook of adult resilience. Guilford Press.
  • Sarkar, M., & Fletcher, D. (2014). Psychological resilience in sport performers: a review of stressors and protective factors. Journal of Sports Sciences, 32(15), 1–16.
  • Süt, M. A. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinin Spor Yapma Düzeylerine Göre Sosyal Beceri Özelliklerinin Karşılaştırılması (Gaziantep İli Örneği). Ondokuz mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Tekkurşun-Demir, G., Namli, S., Hazar, Z., Türkeli, A., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Bireysel ve Takım Sporcularının Karar Verme Stilleri ve Mental İyi Oluş Düzeyleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 176–191.
  • Unesco. (2014). World-wide Survey of School Physical Education. Paris.
  • World Health Organization. (2009). Global health risks: mortality and burden of disease attributable to selected major risks. Geneva.
  • World Health Organization. (2018). Health Situation in the European Region. Geneva
Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 221, 207 - 214, 15.02.2019

Öz

Kaynakça

  • Akın, S., Kalkavan, A., & Gülaç, M. (2016). Okullararası Müsabakalara Katılan 10-11 Yaş Grubu Sporcu Çocuklar ile Spor Yapmayan Çocukların Temel Motor Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 21–32.
  • Alemdağ, C., Alemdağ, S., & Özkara, A. B. (2018). The Analysis of Sports High School Students’ Learning Styles in Terms of Overall Academic Success. TED Eğitim ve Bilim, 43(194).
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin (ÇGPSÖ-12) Psikometrik Özellikleri: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 1(1), 1–12.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi.
  • Çelik, A., & Şahin, B. (2013). Sports and Child Development. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(1), 467–478.
  • Cooper, A. R., Andersen, L. B., Wedderkopp, N., Page, A. S., & Froberg, K. (2005). Physical Activity Levels of Children Who Walk, Cycle, or Are Driven to School. American Journal of Preventive Medicine, 29(3), 179–184.
  • DSÖ. (2010). Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva.
  • Earvolino-Ramirez, M. (2007). Resilience: A Concept Analysis. Nursing Forum, 42(2), 73–82.
  • Göksel, A. G., Caz, Ç., Yazıcı, Ö. F., & Pala, A. (2016). Spor Lisesi Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44).
  • Liebenberg, L., Ungar, M., & LeBlanc, J. C. (2013). The CYRM-12: a brief measure of resilience. Canadian journal of public health = Revue canadienne de sante publique, 104(2), e131-5.
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(04), 425–444.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Millî Eğitim Bakanlığı Spor Liseleri Yönetmeliği, Resmi Gazete (2005).Türkiye.
  • MİLLÎ EĞİTİM ● Cilt: 48 ● Sayı: 221, (207-214)
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Pub. L. No. 29871 (2016). Türkiye.
  • OECD. (2013). “Physical activity among children”, in Health at a Glance 2013: OECD Indicators. Paris.
  • Reich, J. W., Zautra, A., & Hall, J. S. (2010). Handbook of adult resilience. Guilford Press.
  • Sarkar, M., & Fletcher, D. (2014). Psychological resilience in sport performers: a review of stressors and protective factors. Journal of Sports Sciences, 32(15), 1–16.
  • Süt, M. A. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinin Spor Yapma Düzeylerine Göre Sosyal Beceri Özelliklerinin Karşılaştırılması (Gaziantep İli Örneği). Ondokuz mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Tekkurşun-Demir, G., Namli, S., Hazar, Z., Türkeli, A., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Bireysel ve Takım Sporcularının Karar Verme Stilleri ve Mental İyi Oluş Düzeyleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 176–191.
  • Unesco. (2014). World-wide Survey of School Physical Education. Paris.
  • World Health Organization. (2009). Global health risks: mortality and burden of disease attributable to selected major risks. Geneva.
  • World Health Organization. (2018). Health Situation in the European Region. Geneva
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abdullah Bora Özkara 0000-0003-1688-3410

Serhat Özbay 0000-0001-6424-8871

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 221

Kaynak Göster

APA Özkara, A. B., & Özbay, S. (2019). LİSE DÜZEYİNDEKİ SPORCU ÖĞRENCİLERİN PSİKOLOJİK SAĞLAMLIKLARININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 207-214.