Öz
Eğitim sürecinin başarılı sonuçlara ulaşmasının önemli koşullarından
biri de öğrencinin gelişimini desteklemek veya mevcut soruna müdahale etmek
için ebeveynlerin de eğitim sürecine dahil edilerek onlardan destek ve yardım
alınmasıdır. Bu açıdan bakıldığında okullarda çalışan rehber öğretmenlerin
nitelikli hizmet verme ihtiyacı duyulan paydaşlardan birisi de kaçınılmaz olarak
öğrencilerin yanı sıra öğrencilerin anne-babaları ya da bakım verenleridir.
Bu araştırmada rehber öğretmenlerin ebeveynlerle okul ortamında çalışırken
ihtiyaçlarını ne olarak belirlediklerinin, ebeveynlere ne gibi hizmetler sunduklarının,
ebeveynlerle çalışırken ne tür güçlüklerle karşılaştıklarının ve çözüm
önerilerinin neler olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden
fenomenoloji modeline göre tasarlanmış çalışmada, Ankara ilinde
görev yapan 69 rehber öğretmen ile yarı yapılandırılmış formlar aracılığıyla yüz
yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerin dökümü yapılmış ve içerik
analizi yöntemiyle kodlar ve temalar belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen
bulgulara göre ebeveynlere en çok sunulan hizmetler; seminer verme, aile eğitimi
ve bireysel görüşme yapma iken, ebeveynlerle çalışırken en çok karşılaşılan
güçlükler; ebeveynin çocuktaki sorunu reddetmesi, değişime direnç ve ebeveyn
katılımının sağlanması olmuştur. Katılımcılar karşılaşılan güçlüklere çözüm olarak;
aile eğitimlerinin daha sıklıkla yapılmasını ve toplumdaki rehberlik algısının
değiştirilmesine yönelik çalışmalar yapılmasını ve idareci-öğretmen- rehberlik
servisi iş birliğini önermişlerdir. Son olarak katılımcılara göre ebeveynlerin en
büyük ihtiyaçları çocuklarının gelişim dönemi özelliklerini bilme, anne-baba
tutumları hakkında bilgi eksikliği ve iletişim becerilerini arttırmalarına yönelik
çalışmalar olarak belirlenmiştir.