Öz
Askeri darbeler sonucunda devlet yönetimlerinde belirleyici unsur, askeri
bakış açısıdır. Bu durumun etkili olduğu alanlardan biri de eğitimdir. Zaman
içerisinde demokrasiye geçilse de eğitim alanında hâkim olan askeri bakış açısı,
özellikle öğretim programları ve ders kitaplarında varlığını korumuştur.
Bu çalışmada, Türkiye’de 12 Eylül 1980 askeri darbesi sonrasında coğrafya
öğretim programı ve ders kitaplarına askeri bakış açısının ne ölçüde yansıdığı
araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
kullanılmıştır. Veriler, 1982 taslak coğrafya öğretim programı, 1983 coğrafya öğretim
programı ve Prof. Dr. Reşat İzbırak tarafından yazılan ortaöğretim (lise 1,
2. ve 3. sınıflar) coğrafya ders kitaplarından elde edilmiştir. Araştırmadan elde
edilen bulgulara göre hem coğrafya müfredatı hem de ders kitapları içerisinde
darbenin izlerini taşıyan konu, açıklama ve okuma metinleri tespit edilmiştir. Örneğin,
1980 Darbesinden sonra ülke yönetimine el koyan Milli Güvenlik Konseyi
Başkanının yaptığı bir konuşma metni, ders kitaplarına da girmiştir. Çalışmanın
ilgi çekici bir sonu ise coğrafya kitaplarında, çok fazla tarih içerikli metinlere yer verilmiş olmasıdır.