Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) KULLANIM DURUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 224, 327 - 351, 22.11.2019

Öz

Öz: Bu çalışma, İngilizce öğretmenlerinin FATİH Projesi’nin bileşenlerin-
den biri olan Eğitim Bilişim Ağı’nı (EBA) kullanım durumlarının incelenmesini amaçlamıştır. 
Araştırmada nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama deseni tercih edilmiştir. Çalışmada 
Karabük il merkezinde ve Safranbolu ilçesinde proje kapsamında donanım ve yazılım kurulumu 
tamamlanmış 50 okulda görev yapan 105 İngilizce öğretmenine anket uygulanmıştır. Anket uygulanan 
öğretmenlerden gönüllülük esasına göre seçilen 8 kişi ile de yarı yapılandırılmış görüşme 
gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre İngilizce öğretmenlerinin EBA’yı 
kullanma sıklıkları orta ve düşük düzeydedir. EBA’yı en çok içerik sağlamak için kullanan İngilizce 
öğretmenleri, EBA’da içerik geliştirmemekte ve paylaşmamaktadır. İngilizce öğretmenlerinin EBA’ya 
karşı olumlu tutum geliştirdikleri ve EBA kullanım öz-yeterliklerinin de iyi düzeyde olduğu 
çalışmada ulaşılan sonuçlar arasındadır. Öğretmenler EBA’da bulunan ders içeriklerini ise sayıca 
yeterli fakat verimsiz olarak değerlendirmekte ve EBA’da daha kaliteli içeriklerin bulunmasını 
beklemektedirler.

Kaynakça

  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006a). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Arslan, A. (2006b). Bilgisayar destekli eğitime ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1).
  • Arslan, Z. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’ndaki matematik dersi içeriğine ilişkin öğretmen görüşleri: Trabzon ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bardakçı, S., & Keser, H. (2017). Bilişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonu (Vol. 1). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. XVII. Türkiye’de İnternet Konferansı’nda sunulan bildiri, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yunus Emre Kampusu, Eskişehir.
  • Bay, E., Türkan, A., Tosun, Ş., Deliçay, F., Ateş, G. N., & Demir, S. (2013). 4+4+4 modelinin paydaşlar bağlamında değerlendirilmesi: aktif katılım mı? Pasif direniş mi?21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3(5), 34-55.
  • Bayrak, A. (2013). Almanca öğretmenliği programı öğrencilerinin yabancı dil eğitiminde bilgisayar ve internetin kullanımına ilişkin görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (Vol. 20). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, D., Murat, Ç., & Seferoğlu, S. S. (2016). “Her Çocuğa Bir Bilgisayar” projeleri ve FATİH Projesi: karşılaştırmalı bir değerlendirme. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26.
  • EBA. (2016). Eğitim, daima... http://www.eba.gov.tr/ sitesinden alınmıştı
  • EBA. (2017). EBA 2016’da en çok aranan site oldu. http://www.eba.gov.tr/google sitesinden alınmıştır.
  • FATİH. (2010). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi. http://fatihprojesi.meb.gov. tr/proje-hakkinda/ sitesinden alınmıştır.
  • FATİH. (2011). Teknoloji ve liderlik forumu. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Greenfield, R. (2003). Collaborative e-mail exchange for teaching secondary ESL: a case study in Hong Kong.
  • İslamoğlu, H., Ursavaş, Ö. F., & Resioğlu, İ. (2015). FATİH Projesi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1).
  • Kartal, E. (2005). Bilişim-iletişim teknolojileri ve dil ögretim endüstrisi. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4).
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) yararlanmaya yönelik görüşleri. Journal of International Social Research, 9(45).
  • Kutlu, O., & Aldağ, H. (2005). Öğretim teknolojisine giriş. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • MEB. (2015). Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına. (99074258-610-E.40). T.C.Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Sezgin, F., Erdoğan, O., & Erdoğan, B. H. (2017). Öğretmenlerin teknoloji öz yeterlikleri: öğretmen ve öğrenci görüşlerine yönelik bütüncül bir analiz. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 180-199.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye›deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(19), 439-458.
  • TBMM. (2016). Türkiye Büyük Millet Meclisi basın açıklamaları [Basın Açıklaması]. http://www. meclishaber.gov.tr/develop/owa/haber_portal.aciklama?p1=137607 sitesinden alınmıştır.
  • Tilbe, A., Toplaoğlu, Y., Turğut, H., Dikmen, F., Özaydın, H., & Dündar, S. (2017). Akıllı tahtanın sözcük öğrenimine katkısı: fransızca hazırlık sınıfı örnekçesi. Border Crossing, 7(1), 49-72.
  • Topuz, A., & Göktaş, Y. (2015). Türk eğitim sisteminde teknolojinin etkin kullanımı için yapılan projeler: 1984-2013 dönemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 8(2), 99.
  • Trucano, M. (2013). Big educational laptop and tablet projects - ten countries to learn from. http:// blogs.worldbank.org/edutech/big-educational-laptop-and-tablet-projects-ten-countries sitesinden alınmıştır.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türker, A., & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • YEĞİTEK. (2012). Tarihçe. http://yegitek.meb.gov.tr/www/tarihce/icerik/15 sitesinden alınmıştır.
Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 224, 327 - 351, 22.11.2019

Öz

Kaynakça

  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006a). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Arslan, A. (2006b). Bilgisayar destekli eğitime ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1).
  • Arslan, Z. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’ndaki matematik dersi içeriğine ilişkin öğretmen görüşleri: Trabzon ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bardakçı, S., & Keser, H. (2017). Bilişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonu (Vol. 1). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. XVII. Türkiye’de İnternet Konferansı’nda sunulan bildiri, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yunus Emre Kampusu, Eskişehir.
  • Bay, E., Türkan, A., Tosun, Ş., Deliçay, F., Ateş, G. N., & Demir, S. (2013). 4+4+4 modelinin paydaşlar bağlamında değerlendirilmesi: aktif katılım mı? Pasif direniş mi?21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3(5), 34-55.
  • Bayrak, A. (2013). Almanca öğretmenliği programı öğrencilerinin yabancı dil eğitiminde bilgisayar ve internetin kullanımına ilişkin görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (Vol. 20). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, D., Murat, Ç., & Seferoğlu, S. S. (2016). “Her Çocuğa Bir Bilgisayar” projeleri ve FATİH Projesi: karşılaştırmalı bir değerlendirme. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26.
  • EBA. (2016). Eğitim, daima... http://www.eba.gov.tr/ sitesinden alınmıştı
  • EBA. (2017). EBA 2016’da en çok aranan site oldu. http://www.eba.gov.tr/google sitesinden alınmıştır.
  • FATİH. (2010). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi. http://fatihprojesi.meb.gov. tr/proje-hakkinda/ sitesinden alınmıştır.
  • FATİH. (2011). Teknoloji ve liderlik forumu. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Greenfield, R. (2003). Collaborative e-mail exchange for teaching secondary ESL: a case study in Hong Kong.
  • İslamoğlu, H., Ursavaş, Ö. F., & Resioğlu, İ. (2015). FATİH Projesi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1).
  • Kartal, E. (2005). Bilişim-iletişim teknolojileri ve dil ögretim endüstrisi. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4).
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) yararlanmaya yönelik görüşleri. Journal of International Social Research, 9(45).
  • Kutlu, O., & Aldağ, H. (2005). Öğretim teknolojisine giriş. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • MEB. (2015). Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına. (99074258-610-E.40). T.C.Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Sezgin, F., Erdoğan, O., & Erdoğan, B. H. (2017). Öğretmenlerin teknoloji öz yeterlikleri: öğretmen ve öğrenci görüşlerine yönelik bütüncül bir analiz. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 180-199.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye›deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(19), 439-458.
  • TBMM. (2016). Türkiye Büyük Millet Meclisi basın açıklamaları [Basın Açıklaması]. http://www. meclishaber.gov.tr/develop/owa/haber_portal.aciklama?p1=137607 sitesinden alınmıştır.
  • Tilbe, A., Toplaoğlu, Y., Turğut, H., Dikmen, F., Özaydın, H., & Dündar, S. (2017). Akıllı tahtanın sözcük öğrenimine katkısı: fransızca hazırlık sınıfı örnekçesi. Border Crossing, 7(1), 49-72.
  • Topuz, A., & Göktaş, Y. (2015). Türk eğitim sisteminde teknolojinin etkin kullanımı için yapılan projeler: 1984-2013 dönemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 8(2), 99.
  • Trucano, M. (2013). Big educational laptop and tablet projects - ten countries to learn from. http:// blogs.worldbank.org/edutech/big-educational-laptop-and-tablet-projects-ten-countries sitesinden alınmıştır.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türker, A., & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • YEĞİTEK. (2012). Tarihçe. http://yegitek.meb.gov.tr/www/tarihce/icerik/15 sitesinden alınmıştır.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

M. Esad Kuloğlu 0000-0001-5149-5494

Erdal Bay 0000-0001-8273-1031

Yayımlanma Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 224

Kaynak Göster

APA Kuloğlu, M. E., & Bay, E. (2019). İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) KULLANIM DURUMLARININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 327-351.