Değerler eğitimi uzun zamandır üzerinde çalışmalar yapılan,
günümüzde de gündemde yer alan bir konudur. Değerler eğitimi konusunu çeşitli
yönlerden ele almış birçok teorik çalışma bulunmasına rağmen çocukların popüler
kültürün dayattığı kitaplardan etkilenme durumları ve düzeyleri, çocukların
değerler önceliği üzerinde bu kitapların etkisi üzerine yapılmış herhangi bir
araştırma yoktur. Bu araştırmada amaç literatürdeki bu eksiği göz önünde
bulundurarak, çocukların daha çok çevrenin etkisiyle ilgiyle okudukları
kitapların değerler önceliği üzerindeki etkisini tespit etmek, olası fayda ve
riskleri görmek, değerler eğitimine yeni bakış açıları getirerek çocuklar
üzerinde etkili bir değerler eğitimi yöntemi için fikirler geliştirmektir. Bu
amaç doğrultusunda 12-14 yaşlarında, farklı okullara devam eden 120 öğrenciye
uzman görüşünde anket uygulanmıştır. Bu ankette katılımcıların değer öncelikleri ile beğeniyle okudukları kitapların
ve kitap karakterlerinin özellikleri, temsil ettikleri değerler ve bu
değerlerin çocukların değerler önceliği üzerindeki etkisine dair bilgi
toplanmıştır. Toplanan bilgiler SPSS ve Excel programlarıyla grafiğe dökülmüş,
analiz edilip değerlendirilmiştir. Ayrıca Rokeach ve Akbaş’ın
değerler sınıflandırması ile karşılaştırılmıştır. Katılımcıların çoğunun fantastik kitap okumayı
sevdikleri, katılımcıların öncelik verdiği ilk üç değerin güven, dostluk
ve adalet değerinin olduğu tespit edilmiş, öğrencilerin en çok etkilendikleri
kitaplarda ön plana çıkan değerler ile katılımcıların önemsediği değerler
arasında örtüşme olduğu, dolayısıyla okudukları kitaplardaki kahramanların
rol-model potansiyelinin yüksek olduğu, popüler kitapların içeriği ile değerler
önceliği arasında sıkı bir ilişki olduğu görülmüştür. Çocukların severek
okudukları kitapların, hayran oldukları kahramanların, değerler eğitiminde
etkili bir materyal olarak kullanılması mümkündür.
Değerler Eğitimi Popüler Kültür Kitaplarla Eğitim Değerler Sınıflandırması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 |