Araştırmada
matematik dersine ya da matematikteki bir konunun öğrenilmesine yönelik
özyeterlik ile başarı arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmaların sonuçlarının meta-analiz
yöntemiyle sentezleyerek daha kapsamlı sonuçlar ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu bağlamda özyeterlik ile başarı arasındaki
ilişkiyi araştıran çalışmalara ulaşabilmek için “YÖK Ulusal Tez Merkezi” ve “Google
Akademik” veri tabanları tarama yapılmıştır. Tarama sonucunda ulaşılan
çalışmaların 2005-2018 yılları arasında yayımlanmış 27 araştırma meta-analize
dahil edilmiş ve toplam 14541 kişilik örneklem grubundan elde edilen veriler
analiz edilmiştir. Analiz sonucunda çalışmaların özyeterlik ile başarı
arasındaki ilişkiye olan etki büyüklükleri ortalaması (r=.437) pozitif yönde ve
orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, öğrenim kademesi, yayım
türü ve konu alanı veya beceriye yönelik özyeterlik değişkeni moderatör
değişken olmadığı saptanmıştır. Bunun yanısıra başarının konu alanı ya da
beceriye göre sınıflandırılması bireylerin özyeterlik ve başarı ilişkisini
etkilemektedir. Bu yüzden konu alanı veya beceriye yönelik başarı değişkenin
moderatör rol oynadığı bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 |