Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇEVRİM İÇİ CANLI DERSLERDE ÖĞRENCİLERİN ETİK DIŞI DAVRANIŞLARININ VE BU DAVRANIŞLARA YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 235, 2669 - 2690, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.927440

Öz

Bu çalışmada Covid-19 süreci nedeniyle acil durum önlemi olarak görülen çevrim içi canlı derslerde öğrencilerin etik dışı davranışlarının ve bu davranışlara yönelik çözüm önerilerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada maksimum çeşitlilik sağlanarak 20 öğretmenden oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Bu grupta yer alan öğretmenlerle dijital ortam üzerinden yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma sonucu genel olarak değerlendirildiğinde, katılımcı öğretmenlerin dersin akışını engelleyen durumları etik dışı davranış olarak belirlenmiştir. Bu davranışların birçoğu yüz yüze eğitimde de görülebilen etik dışı davranışlar olmakla birlikte çevrim içi canlı derslere özgü “hayalet öğrenci” ve “ailenin derse müdahalesi” gibi etik dışı davranışlar da tespit edilmiştir. Katılımcılar, etik dışı davranışları önlemek amacıyla tıpkı yüz yüze eğitimde olduğu gibi kurallara uyulması gerektiğini belirtmiştir.

Kaynakça

  • Altınışık, U., Solak, S., İnal, M. ve Yıldız, U. (2016). Üniversite elektronik seçmeli derslerinde canlı ders uygulaması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 409 – 416.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarinin öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22),113 – 128.
  • Aydın, İ. (2019). Eğitim ve öğretimde etik, Pegam Akademi Yayınları.
  • Balay, R. ve Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 1-24.
  • Büte, M. (2011). Algılanan örgüt ikliminin etik olmayan davranışlar üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(2), 103-122.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Demi̇rkasimoğlu, N. (2012). Türk eğitim sisteminde öğrencilerin hak ve sorumluluklarının yasal dayanakları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 307-326.
  • Dönmez, B. ve Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının, kendilerinin ve uygulama öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları İle baş etme konusundaki yeterliklerine ilişkin algılar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 47-55.
  • Elitok-Kesici, A.ve Yengin-Sarpkaya, P. (2013). Lise öğrencilerinin sınıf içi istenmeyen davranışları. Electronic Turkish Studies Ankara, 8(12).467-478.
  • Gözütok, D. (1999). Öğretmenlerin etik davranişlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 83-99.
  • Haynes, F. (2020). Eğitimde etik. S.Kunt Akbaş (Çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Hendekçi-Arslan, E. ve Özen , F., F.(2018). Algılanan örgütsel etik iklimin ilköğretim okullarında öğretmenlerin etik dışı davranışlarına etkisi (Diyarbakır merkez ilçeleri örneği). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), .425-450.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalişmasi. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 258-271.
  • Koçdar, S. (2015). Çevrim içi ortamlarda öğrenenlerin öz-yönetim becerilerinin geliştirilmesinde kullanilan stratejiler ve araçlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 39-55.
  • Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri, (423), 7-9.
  • Kuçuradi, İ. (2018). Etik. Türkiye Felsefe Kurumu.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI [MEB] (2020, 06 Nisan). Canli sınıf yazılımlarına ilişkin açiklama. http://www.meb.gov.tr/canli-sinif-yazilimlarina-iliskin-aciklama/haber/20654/tr
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI [MEB] (2020, 20 Aralık ). Sınıf geçme yönetmeliği. http://covid19.meb.gov.tr/covid19.html?cat=yasal-duzenleme
  • Ordu, A. (2019). Öğretmenlik mesleği için etik ilkeler ve etik ilkelere ilişkin öğretmen görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özçınar, H. ve Öztürk, E. (2008). Çevrim içi tartışmalara ilişkin öğrenci görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 154-178.
  • Pelit, E. ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranişlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algilamalari. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2) 95-119.
  • Pieper, A. (2012). Etiğe giriş. V. Atayman ve G. Sezer (Çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Russell, B. (2017). Etik, toplum, siyaset. F. Sezer (Çev.), Say Yayınları.
  • Tolunay-Kapucuoğlu, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşilaştiklari istenmeyen öğrenci davranişlari ve bu davranişlara karşi kullandiklari başetme yöntemleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Yalçın, İ E., Topçu, Y. G. ve Yağlıoğulu, A. O. (2018). Uzaktan eğitim programlarinda öğrenim gören öğrencilerin bu programlara ilişkin görüşleri (Mersin Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Örneği)”. II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Bildiri Tam Metin Kitabı, Akademisyen Kitabevi, Adana, 464-474.
  • Yaman, E. Çetinkaya, M E. ve Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranişlara ilişkin görüşleri: nitel bir araştirma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 93-108.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde araştirma yöntemleri.Seçkin Yayıncılık.
  • YÜKSEK ÖĞRETİM KURULU [YÖK] (2020, 03 Mayıs). YÖK üniversitelerimizdeki uzaktan öğretimin bir aylik fotoğrafini çekti, YÖK' ten üniversitelerdeki uzaktan eğitime yönelik değerlendirme, YÖK’ ten salgin sürecinde üniversitelerdeki uzaktan eğitimin bir aylik durum tespiti. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx

AN ANALYSIS OF NONETHICAL BEHAVIORS OF STUDENTS ATTENDING LIVE ONLINE LESSONS AND THE SOLUTION SUGGESTIONS FOR THESE BEHAVIORS FROM THE POINT OF VIEW OF TEACHERS

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 235, 2669 - 2690, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.927440

Öz

In this study, it was aimed to examine the unethical behaviors of students in "live online" lessons, which are seen as an emergency measure due to the Covid-19 process, and the solution suggestions for these behaviors according to the teachers' opinions. In this study in which qualitative research method was used, a sample group of 20 teachers was formed by providing maximum diversity. Interviews consisting of semi-structured open-ended questions over digital media were conducted with the teachers in this group. The data obtained as a result of the interviews were analyzed by content analysis method. When the result of the research is evaluated in general, the participant teachers evaluated the situations that prevent the flow of the lesson as unethical behavior. Although many of these behaviors are unethical behaviors encountered in face-to-face education, unethical behaviors such as "ghost student" and "family's intervention to the lesson" specific to online lessons. Participants stated that the rules should be followed in order to prevent unethical behavior, as in face-to-face training.

Kaynakça

  • Altınışık, U., Solak, S., İnal, M. ve Yıldız, U. (2016). Üniversite elektronik seçmeli derslerinde canlı ders uygulaması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 409 – 416.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarinin öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22),113 – 128.
  • Aydın, İ. (2019). Eğitim ve öğretimde etik, Pegam Akademi Yayınları.
  • Balay, R. ve Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 1-24.
  • Büte, M. (2011). Algılanan örgüt ikliminin etik olmayan davranışlar üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(2), 103-122.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Demi̇rkasimoğlu, N. (2012). Türk eğitim sisteminde öğrencilerin hak ve sorumluluklarının yasal dayanakları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 307-326.
  • Dönmez, B. ve Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının, kendilerinin ve uygulama öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları İle baş etme konusundaki yeterliklerine ilişkin algılar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 47-55.
  • Elitok-Kesici, A.ve Yengin-Sarpkaya, P. (2013). Lise öğrencilerinin sınıf içi istenmeyen davranışları. Electronic Turkish Studies Ankara, 8(12).467-478.
  • Gözütok, D. (1999). Öğretmenlerin etik davranişlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 83-99.
  • Haynes, F. (2020). Eğitimde etik. S.Kunt Akbaş (Çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Hendekçi-Arslan, E. ve Özen , F., F.(2018). Algılanan örgütsel etik iklimin ilköğretim okullarında öğretmenlerin etik dışı davranışlarına etkisi (Diyarbakır merkez ilçeleri örneği). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), .425-450.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalişmasi. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 258-271.
  • Koçdar, S. (2015). Çevrim içi ortamlarda öğrenenlerin öz-yönetim becerilerinin geliştirilmesinde kullanilan stratejiler ve araçlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 39-55.
  • Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri, (423), 7-9.
  • Kuçuradi, İ. (2018). Etik. Türkiye Felsefe Kurumu.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI [MEB] (2020, 06 Nisan). Canli sınıf yazılımlarına ilişkin açiklama. http://www.meb.gov.tr/canli-sinif-yazilimlarina-iliskin-aciklama/haber/20654/tr
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI [MEB] (2020, 20 Aralık ). Sınıf geçme yönetmeliği. http://covid19.meb.gov.tr/covid19.html?cat=yasal-duzenleme
  • Ordu, A. (2019). Öğretmenlik mesleği için etik ilkeler ve etik ilkelere ilişkin öğretmen görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özçınar, H. ve Öztürk, E. (2008). Çevrim içi tartışmalara ilişkin öğrenci görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 154-178.
  • Pelit, E. ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarinin öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranişlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algilamalari. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2) 95-119.
  • Pieper, A. (2012). Etiğe giriş. V. Atayman ve G. Sezer (Çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Russell, B. (2017). Etik, toplum, siyaset. F. Sezer (Çev.), Say Yayınları.
  • Tolunay-Kapucuoğlu, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşilaştiklari istenmeyen öğrenci davranişlari ve bu davranişlara karşi kullandiklari başetme yöntemleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Yalçın, İ E., Topçu, Y. G. ve Yağlıoğulu, A. O. (2018). Uzaktan eğitim programlarinda öğrenim gören öğrencilerin bu programlara ilişkin görüşleri (Mersin Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Örneği)”. II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, Bildiri Tam Metin Kitabı, Akademisyen Kitabevi, Adana, 464-474.
  • Yaman, E. Çetinkaya, M E. ve Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranişlara ilişkin görüşleri: nitel bir araştirma. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 93-108.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde araştirma yöntemleri.Seçkin Yayıncılık.
  • YÜKSEK ÖĞRETİM KURULU [YÖK] (2020, 03 Mayıs). YÖK üniversitelerimizdeki uzaktan öğretimin bir aylik fotoğrafini çekti, YÖK' ten üniversitelerdeki uzaktan eğitime yönelik değerlendirme, YÖK’ ten salgin sürecinde üniversitelerdeki uzaktan eğitimin bir aylik durum tespiti. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Birsel Aybek 0000-0001-5846-9838

Duygu Göktaş 0000-0003-3920-1347

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 235

Kaynak Göster

APA Aybek, B., & Göktaş, D. (2022). ÇEVRİM İÇİ CANLI DERSLERDE ÖĞRENCİLERİN ETİK DIŞI DAVRANIŞLARININ VE BU DAVRANIŞLARA YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2669-2690. https://doi.org/10.37669/milliegitim.927440