Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of the Relationship Among Psychological Capital, Classroom Connectedness and School Alienation of University Students

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 237, 279 - 318, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1037409

Öz

The aim of the study is to examine the relationships between university students' perceptions of psychological capital, classroom connectedness and alienation from school. This study, which was carried out with the quantitative method, was patterned with the scanning model. Using the stratified random sampling method, data were collected from 1,278 university students studying at İnönü University with the "Student Alienation Scale", "Class Affiliation Scale" and "Psychological Capital Perceptions Scale". There is a negative correlation between students' perceptions of psychological capital and their perceptions of alienation from school; negative direction between students' classroom connectedness and their perceptions of alienation from school; On the other hand, positive relationships were determined between students' perceptions of psychological capital and their classroom connectedness. In addition, it has been determined that classroom connectedness has a partial mediating role in the relationship between psychological capital and alienation from school. As a result, it has been determined that psychological capital affects perceptions of alienation from school both directly and indirectly through classroom connectedness. It was determined that the variables of psychological capital and classroom connectedness together explained approximately 14% of the variance in the variance of alienation from school. It has been concluded that increasing students' psychological capital and classroom connectedness will contribute to the reduction of their alienation from school.

Kaynakça

  • Akçay, V. H. (2011). Pozitif psikolojik sermayenin kişisel değerler bakımından iş tatminine etkisi ve bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Akçay, V. H. (2012). Pozitif psikolojik sermayenin iş tatmini ile ilişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (1), 123-140.
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112.
  • Aslan, H. (2018). Duygusal emek ile işe yabancılaşma ilişkisinde psikolojik sermayenin etkisi: otel işletmelerinde bir alan araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Ataş, Ö. & Ayık, A. (2013). Öğretmen adaylarında okula yabancılaşma. Electronic Turkish Studies, 8 (8), 103-122.
  • Atila F. (2019). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sermaye, sınıf bağlılığı ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkinin analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Atila, F. ve Dönmez, B. (2017). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin sınıf bağlılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından analizi. 12. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi. 11-13 Mayıs, Kızılcahamam, Ankara.
  • Avcı, M. (2012). Eğitimde temel bir sorun: Yabancılaşma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 23-40.
  • Ayık, A., Uzun, T., Ataş, Ö. & Yücel, E. (2015). Öğrencilerin genel sinizm tutumları ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. 39, 491-508.
  • Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinctionin social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51 (6), 1173-1182.
  • Battistich, V., Solomon, D., Kim, D., Watson, M. & Schaps, E. (1995). Schools as communities, poverty levels of student populations, and students’ attitudes, motives, and performance: A multilevel analysis. American Educational Research Journal, 32, 627-658.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: AMOS uygulamaları. Ezgi Kitabevi.
  • Berberoğlu, N. (2013). Psikolojik sermayenin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: bir alan araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Brown, M. R., Higgins, K. & Paulsen, K. (2003). Adolescent alienation: What is it and what can educators do about it? Intervention in School and Clinic, 39 (1), 3-9.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Can, S. (2008). İlköğretim II. Kademe öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi.
  • Coşkun, Y. & Altay, C. A. (2009). Lise öğrencilerinde yabancılaşma ve benlik algısı ilişkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 41-56.
  • Cutrona, C. E., Cole, V., Colangelo, N., Assousine, S. G. & Russell, D. (1994). Perceived parental social support and academic achievement: An attachment theory perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 66 (2), 369-378.
  • Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci yabancılaşma ölçeğinin (ÖYÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (166), 195-218.
  • Çalışkan, A. & Pekkan, N. Ü. (2017). Psikolojik Sermayenin İşe Yabancılaşmaya Etkisinde Örgütsel Desteğin Aracılık Rolü. İş ve İnsan Dergisi, 4 (1) , 17-33 . DOI: 10.18394/iid.303183
  • Çetin, F. & Basım, H. N. (2012). Örgütsel psikolojik sermaye: bir ölçek uyarlama çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137.
  • Çınar, E. (2011). Pozitif psikolojik sermaye’nin örgütsel bağlılıkla ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çimen, İ. (2015). Öğretmenlerin psikolojik sermaye algısına ilişkin faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi.
  • Çivitci, N. (2011). Lise öğrencilerinde okul öfkesinin yordayıcıları olarak okula yabancılaşma ve algılanan sosyal destek. İlköğretim Online, 10(3), 861-871.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları: Pegem Akademi.
  • Dwyer, K. K., Bingham, S. G., Carlson, R. E., Prisbell, M., Cruz, A. M. & Fus, D. A. (2004). Communication and connectedness in the classroom: Development of the Connected Classroom Climate Inventory. Communication Research Reports, 21 (3), 264-272.
  • Erkmen, T. & Esen, E. (2012). Bilişim sektöründe çalışanların psikolojik sermaye düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (2).
  • Erol, Y. C. (2016). Paylaşılan liderlik, aile katılımı ve okula bağlılık arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Fisher, J. R. & Eckstrom, D. (2005). Communication and connectedness in the high school classroom. Proposed presentation for the Canadian Association for Study of Educational Administration (CASEA) Conference May 28-31, University of Western Ontario.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th edition). McGraw-Hill.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74 (1), 59-109.
  • Frisby, B. N. & Martin, M. M. (2010). Instructor–Student and Student–Student Rapport in the Classroom. Journal of commucication education, 59 (2).
  • Gedik, A. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi bağlamında okula yabancılaşma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Gerdes, H., & Mallinckrodt, B. (1994). Emotional, social, and academic adjustment of college students: A longitudinal study of retention. Journal of Counseling & Development, 72(3), 281-288.
  • Glaser, H. F. & Bingham, S. (2009). Students’ perceptions of their connectedness in the community college basic public speaking course. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 9 (2), 65.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Huang, I-T. J. (2012). Are ınternational students quiet in class? The ınfluence of teacher confirmation and classroom connectedness on classroom apprehension and Willingness to talk among ınternational students, Unpublished master’s thesis, University of Wyoming.
  • İştar Işıklı, E. (2018). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sermaye: Düzce ilinde bir alan araştırması. Ekev Akademi Dergisi, 22 (73).
  • Jackson, D. L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural equation modeling, 10 (1), 128-141.
  • Jafri, H. (2013). A study of the relationship of psychological capital and students' performance. Business Perspectives and Research. 1 (2), 9-16.
  • Johnson, D. I. (2009). Connected classroom climate: a validity study, Communication Research Reports, 26 (2), 146-157.doi: 10.1080=08824090902861622.
  • Johnson, G. M. (2005). Student alienation, academic achievement, and WebCT use. Educational Technology & Society, 8 (2), 179-189.
  • Kalyar, M. N. (2017). Psikolojik sermaye, lider-üye etkileşimi ve motivasyon ara değişkenleri bağlamında etik liderliğin yaratıcılık ve performans üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Karacaoğlu, K. & İnce, F. (2013). Pozitif örgütsel davranışın örgütsel sinizm üzerindeki etkileri: Kayseri ilindeki imalat sanayi işletmelerinde bir uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 18 (1), 181-201.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keleş, H. N. (2011). Pozitif psikolojik sermaye: tanımı, bileşenleri ve örgüt yönetimine etkileri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 3 (2), Issn: 1309 -8039 (Online).
  • Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). Guilford Press. Larson, M. & Luthans, F. (2006). Potential added value of psychological capital in predicting work attitudes. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13 (1), 45-67.
  • Lifeng, Z. (2007). Effects of psychological capital on employees' job performance, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. ActaPsychologica Sinica, 39 (2), 328-334.
  • Luthans, B. C., Luthans, K. W. & Jensen, S. (2012). The ımpact of business school students’ psychological capital on academic performance. Journal of Education for Business, 87 (5), 253-259.
  • Luthans, F. (2002). Positive organizational behaviour: Developing and managing psychological strengths. Academy of Management Executive, 16 (1), 57-72.
  • Luthans, F. and Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational Dynamics, 33 (2), 143-160.
  • Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B. & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60 (3), 541-572.
  • Luthans, F., Luthans, K. W. & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Business Horizons, 47 (1), 45-50.
  • Luthans, F., Norman, S. M., Avolio, B. J. & Avey, J. B. (2008). The mediating role of psychological capital in the supportive organizational climate-employee performance relationship, Journal of Organizational Behavior, 29 (2), 219-238.
  • Mau, R. Y. (1992). The validity and devolution of concept: Student alienation. Adolescence, 27 (107), 731-741.
  • Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11.sınıf öğrencilerinin sosyal destek ve özyeterlik düzeylerinin okula bağlılıkları ile ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Meydan, C. H. & Şeşen H. (2015).Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Seçkin Yayınevi.
  • Mouton, S. G. (1995). Assessing school attachment: A qualitative investigation of low-attached high school students. Unpublished phd thesis, Philosophy Dissertation. University of Houston.
  • Norman, S. M. (2006). The role of trust: ımplıcatıons for psychologıcal capıtal and authentıc leadershıp. UMI. 1-216.
  • Ocak, M., Güler, M. ve Basım, H. N. (2016). Psikolojik sermayenin örgütsel bağlılık ve iş tatmini tutumları üzerine etkisi: Bosnalı öğretmenler üzerine bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (1), 113-130.
  • Oerlemans, K. & Jenkins, H. (1998). Their voice: Student perceptions of the sources of alienation in secondary school. Proceedings Western Australian Institute for Educational Research Forum 1998. Web: http://www.waier.org.au/forums/1998/oerlemans.html Erişim tarihi: 17.02.2021.
  • Özer, N. & Demirtaş, Ç. (2017). Sınıf bağlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması; geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış Araştırma Raporu.
  • Preacher, K. J. & Hayes, A. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing ındirect effects in multiple mediator models, Behavior Research Methods, 40 (3), 879-891.
  • Prisbell, M., Dwyer, K. K., Carlson, R. E., Bingham, S. G. & Cruz, A. M. (2009). Connected classroom climate and communication in the basic course: Associations with learning. Basic Communication Course Annual, 21 (11), 145-165.
  • Sağkal, A. S. (2015). Barış eğitimi programının dokuzuncu sınıf öğrencilerinin şiddete yönelik tutumları, sosyal problem çözme becerileri ve sınıf iklimi üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Sağlam, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Sanberk, İ. (2012, Mayıs 17-18). Okula yabancılaşma ve okul güvenliği [Sözlü bildiri]. II. Ulusal Okul Sağlığı Sempozyumu. Çukurova Üniversitesi.
  • Sarı, M. (2012). Empatik sınıf atmosferi ve arkadaşlara bağlılık düzeyinin lise öğrencilerinin okul yaşam kalitesine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18 (1), 95-119.
  • Saruhan, N. (2013). The role of trust in organization in the relationship between resistance to change and communication. The moderating effects of organizational justice and psychological capital on this relationship. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2010). A beginners guide to structural equation modeling. Routledge.
  • Seeman, M. (1959). On the meaning of alienation. American sociological review, 783-791.
  • Seligman, M.E.P. (1998). Learned optimism. Second edition. Pocket Books.
  • Sidelinger, R. J. & Booth-Butterfield, M. (2010). Co-constructing student ınvolvement: an Examination of teacher confirmation and student-to-student connectedness in the college classroom. Communication Education, 59 (2), 165-184. doi:10.1080/03634520903390867, 170.
  • Sidelinger, R. J. (2008). Does student passivity exist? The ımpact of the student and ınstructor on ınvolvement ın and outside of the college classroom. Unpublished phd thesis, Submitted to the College of Human Resources and Education at West Virginia University.
  • Sidelinger, R. J., Bolen, D. M., Frisby B. N. & McMullen, A. L. (2012). Instructor compliance to student requests: an examination of student to-student connectedness as power in the classroom. Communication Education, 61 (3), 290-308.
  • Sidorkin, A. M. (2004). In the event of learning: Alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54(3), 251-262.
  • Sinclair, M. F., Christenson, S. L., Lehr, C. A. & Reschly Anderson, A. (2003). Facilitating student engagement: Lessons learned from check & connect longitudinal studies, The California School Pyschologist, 8, 29-41.
  • Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13 (4), 249-275.
  • Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence ıntervals for ındirect effects in structural equations models. In S. Leinhart (Ed.), Sociological methodology, 13, 290-312.
  • Sovine, M. B. (2015). Students’ intent to persist in college: moderating the negative effects of instructors’ misbehavıors wıth student-to-student connectedness and family support. Unpublished phd thesis, the University of Houston-Clear Lake.
  • Stajkovic, A. D. & Luthans, F. (1998). Self effecacy and work-related performans: A meta analysis. Psycnological Bulletin, 124 (2), 240-261.
  • Stajkovic, A. D. (2006). Development of a core confidence–higher order construct. Journal of Applied Psychology, 91(6), 1208-1224.
  • Sular, M. (2017). Lise öğrencilerinin okula yabancılaşmasında okul iklimi ve okulda iletişimin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Şimşek, H. & Ataş Akdemir, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinde okula yabancılaşma. Curr Res Educ, 1 (1), 1-12.
  • Şimşek, H. & Katıtaş, S. (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 81-99.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th Ed.). ThousandOaks, CA: Sage Publications.
  • Tarquin, K. & Cook-Cottone, C. (2008). Relationships among aspects of student alienation and self concept. School Psychology Quarterly, 23(1), 16-25.
  • Tokmak, İ. (2014). Duygusal emek ile işe yabancılaşma ilişkisinde psikolojik sermayenin düzenleyici etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (3),134-156.
  • Tösten, R. (2015). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi.
  • Tösten, R. , Arslantaş, H. İ. & Şahin, G. (2017). Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermayelerinin Tükenmişliğe Etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1) , 726-744.
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Yanık, M. (2018). Ortaöğretimde yapılan okul sporlarının öğrencilerin okula bağlılık düzeyine etkisi. Spormetre. 16 (1), 73-78.
  • Yapıcı, M. (2004). Eğitim ve yabancılaşma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. ISSN: 1303-5134 www.InsanBilimleri.com Erişim tarihi: 04.04.2021.
  • Yazar, F. & Özutku, H. (2019). Psikolojik Sermayenin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21 (2) , 70-81. DOI: 10.33707/akuiibfd.551173
  • Yılmaz, S. & Sarpkaya, P. (2009). Eğitim örgütlerinde yabancılaşma ve yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 314–333.

Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sermaye, Sınıf Bağlılığı ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin Analizi

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 237, 279 - 318, 10.02.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1037409

Öz

Çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik sermaye, sınıf bağlılığı ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkileri incelemektir. Nicel yöntem ile yapılan bu çalışma tarama modeliyle desenlenmiştir. Tabakalı seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak İnönü Üniversitesinde öğrenim gören 1.278 üniversite öğrencisinden “Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği”, “Sınıf Bağlılık Ölçeği” ve “Psikolojik Sermaye Algıları Ölçeği” ile veri toplanmıştır. Öğrencilerin psikolojik sermaye algıları ile okula yabancılaşma algıları arasında ve sınıf bağlılıkları ile okula yabancılaşma algıları arasında negatif yönlü; öğrencilerin psikolojik sermaye algıları ile sınıf bağlılıkları arasında ise pozitif yönlü ilişkiler belirlenmiştir. Ayrıca sınıf bağlılığının, psikolojik sermaye ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkide kısmi aracılık rolü olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak psikolojik sermayenin hem doğrudan hem de sınıf bağlılığı aracılığı ile dolaylı olarak okula yabancılaşma algılarını etkilediği tespit edilmiştir. Psikolojik sermaye ve sınıf bağlılığı değişkenlerinin birlikte okula yabancılaşma değişkenindeki varyansın yaklaşık %14’ünü açıkladıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin psikolojik sermayelerini ve sınıf bağlılıklarını artırmanın onların okula yabancılaşmalarının azalmasına katkıda bulunacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçay, V. H. (2011). Pozitif psikolojik sermayenin kişisel değerler bakımından iş tatminine etkisi ve bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Akçay, V. H. (2012). Pozitif psikolojik sermayenin iş tatmini ile ilişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (1), 123-140.
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112.
  • Aslan, H. (2018). Duygusal emek ile işe yabancılaşma ilişkisinde psikolojik sermayenin etkisi: otel işletmelerinde bir alan araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Ataş, Ö. & Ayık, A. (2013). Öğretmen adaylarında okula yabancılaşma. Electronic Turkish Studies, 8 (8), 103-122.
  • Atila F. (2019). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sermaye, sınıf bağlılığı ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkinin analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Atila, F. ve Dönmez, B. (2017). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin sınıf bağlılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından analizi. 12. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi. 11-13 Mayıs, Kızılcahamam, Ankara.
  • Avcı, M. (2012). Eğitimde temel bir sorun: Yabancılaşma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), 23-40.
  • Ayık, A., Uzun, T., Ataş, Ö. & Yücel, E. (2015). Öğrencilerin genel sinizm tutumları ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. 39, 491-508.
  • Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinctionin social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51 (6), 1173-1182.
  • Battistich, V., Solomon, D., Kim, D., Watson, M. & Schaps, E. (1995). Schools as communities, poverty levels of student populations, and students’ attitudes, motives, and performance: A multilevel analysis. American Educational Research Journal, 32, 627-658.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: AMOS uygulamaları. Ezgi Kitabevi.
  • Berberoğlu, N. (2013). Psikolojik sermayenin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: bir alan araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Brown, M. R., Higgins, K. & Paulsen, K. (2003). Adolescent alienation: What is it and what can educators do about it? Intervention in School and Clinic, 39 (1), 3-9.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Can, S. (2008). İlköğretim II. Kademe öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi.
  • Coşkun, Y. & Altay, C. A. (2009). Lise öğrencilerinde yabancılaşma ve benlik algısı ilişkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 41-56.
  • Cutrona, C. E., Cole, V., Colangelo, N., Assousine, S. G. & Russell, D. (1994). Perceived parental social support and academic achievement: An attachment theory perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 66 (2), 369-378.
  • Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci yabancılaşma ölçeğinin (ÖYÖ) geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (166), 195-218.
  • Çalışkan, A. & Pekkan, N. Ü. (2017). Psikolojik Sermayenin İşe Yabancılaşmaya Etkisinde Örgütsel Desteğin Aracılık Rolü. İş ve İnsan Dergisi, 4 (1) , 17-33 . DOI: 10.18394/iid.303183
  • Çetin, F. & Basım, H. N. (2012). Örgütsel psikolojik sermaye: bir ölçek uyarlama çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137.
  • Çınar, E. (2011). Pozitif psikolojik sermaye’nin örgütsel bağlılıkla ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çimen, İ. (2015). Öğretmenlerin psikolojik sermaye algısına ilişkin faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi.
  • Çivitci, N. (2011). Lise öğrencilerinde okul öfkesinin yordayıcıları olarak okula yabancılaşma ve algılanan sosyal destek. İlköğretim Online, 10(3), 861-871.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları: Pegem Akademi.
  • Dwyer, K. K., Bingham, S. G., Carlson, R. E., Prisbell, M., Cruz, A. M. & Fus, D. A. (2004). Communication and connectedness in the classroom: Development of the Connected Classroom Climate Inventory. Communication Research Reports, 21 (3), 264-272.
  • Erkmen, T. & Esen, E. (2012). Bilişim sektöründe çalışanların psikolojik sermaye düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (2).
  • Erol, Y. C. (2016). Paylaşılan liderlik, aile katılımı ve okula bağlılık arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Fisher, J. R. & Eckstrom, D. (2005). Communication and connectedness in the high school classroom. Proposed presentation for the Canadian Association for Study of Educational Administration (CASEA) Conference May 28-31, University of Western Ontario.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th edition). McGraw-Hill.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74 (1), 59-109.
  • Frisby, B. N. & Martin, M. M. (2010). Instructor–Student and Student–Student Rapport in the Classroom. Journal of commucication education, 59 (2).
  • Gedik, A. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi bağlamında okula yabancılaşma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Gerdes, H., & Mallinckrodt, B. (1994). Emotional, social, and academic adjustment of college students: A longitudinal study of retention. Journal of Counseling & Development, 72(3), 281-288.
  • Glaser, H. F. & Bingham, S. (2009). Students’ perceptions of their connectedness in the community college basic public speaking course. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 9 (2), 65.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Huang, I-T. J. (2012). Are ınternational students quiet in class? The ınfluence of teacher confirmation and classroom connectedness on classroom apprehension and Willingness to talk among ınternational students, Unpublished master’s thesis, University of Wyoming.
  • İştar Işıklı, E. (2018). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sermaye: Düzce ilinde bir alan araştırması. Ekev Akademi Dergisi, 22 (73).
  • Jackson, D. L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural equation modeling, 10 (1), 128-141.
  • Jafri, H. (2013). A study of the relationship of psychological capital and students' performance. Business Perspectives and Research. 1 (2), 9-16.
  • Johnson, D. I. (2009). Connected classroom climate: a validity study, Communication Research Reports, 26 (2), 146-157.doi: 10.1080=08824090902861622.
  • Johnson, G. M. (2005). Student alienation, academic achievement, and WebCT use. Educational Technology & Society, 8 (2), 179-189.
  • Kalyar, M. N. (2017). Psikolojik sermaye, lider-üye etkileşimi ve motivasyon ara değişkenleri bağlamında etik liderliğin yaratıcılık ve performans üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Karacaoğlu, K. & İnce, F. (2013). Pozitif örgütsel davranışın örgütsel sinizm üzerindeki etkileri: Kayseri ilindeki imalat sanayi işletmelerinde bir uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 18 (1), 181-201.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keleş, H. N. (2011). Pozitif psikolojik sermaye: tanımı, bileşenleri ve örgüt yönetimine etkileri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 3 (2), Issn: 1309 -8039 (Online).
  • Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). Guilford Press. Larson, M. & Luthans, F. (2006). Potential added value of psychological capital in predicting work attitudes. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13 (1), 45-67.
  • Lifeng, Z. (2007). Effects of psychological capital on employees' job performance, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. ActaPsychologica Sinica, 39 (2), 328-334.
  • Luthans, B. C., Luthans, K. W. & Jensen, S. (2012). The ımpact of business school students’ psychological capital on academic performance. Journal of Education for Business, 87 (5), 253-259.
  • Luthans, F. (2002). Positive organizational behaviour: Developing and managing psychological strengths. Academy of Management Executive, 16 (1), 57-72.
  • Luthans, F. and Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational Dynamics, 33 (2), 143-160.
  • Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B. & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60 (3), 541-572.
  • Luthans, F., Luthans, K. W. & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Business Horizons, 47 (1), 45-50.
  • Luthans, F., Norman, S. M., Avolio, B. J. & Avey, J. B. (2008). The mediating role of psychological capital in the supportive organizational climate-employee performance relationship, Journal of Organizational Behavior, 29 (2), 219-238.
  • Mau, R. Y. (1992). The validity and devolution of concept: Student alienation. Adolescence, 27 (107), 731-741.
  • Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11.sınıf öğrencilerinin sosyal destek ve özyeterlik düzeylerinin okula bağlılıkları ile ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Meydan, C. H. & Şeşen H. (2015).Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Seçkin Yayınevi.
  • Mouton, S. G. (1995). Assessing school attachment: A qualitative investigation of low-attached high school students. Unpublished phd thesis, Philosophy Dissertation. University of Houston.
  • Norman, S. M. (2006). The role of trust: ımplıcatıons for psychologıcal capıtal and authentıc leadershıp. UMI. 1-216.
  • Ocak, M., Güler, M. ve Basım, H. N. (2016). Psikolojik sermayenin örgütsel bağlılık ve iş tatmini tutumları üzerine etkisi: Bosnalı öğretmenler üzerine bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (1), 113-130.
  • Oerlemans, K. & Jenkins, H. (1998). Their voice: Student perceptions of the sources of alienation in secondary school. Proceedings Western Australian Institute for Educational Research Forum 1998. Web: http://www.waier.org.au/forums/1998/oerlemans.html Erişim tarihi: 17.02.2021.
  • Özer, N. & Demirtaş, Ç. (2017). Sınıf bağlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması; geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış Araştırma Raporu.
  • Preacher, K. J. & Hayes, A. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing ındirect effects in multiple mediator models, Behavior Research Methods, 40 (3), 879-891.
  • Prisbell, M., Dwyer, K. K., Carlson, R. E., Bingham, S. G. & Cruz, A. M. (2009). Connected classroom climate and communication in the basic course: Associations with learning. Basic Communication Course Annual, 21 (11), 145-165.
  • Sağkal, A. S. (2015). Barış eğitimi programının dokuzuncu sınıf öğrencilerinin şiddete yönelik tutumları, sosyal problem çözme becerileri ve sınıf iklimi üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Sağlam, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Sanberk, İ. (2012, Mayıs 17-18). Okula yabancılaşma ve okul güvenliği [Sözlü bildiri]. II. Ulusal Okul Sağlığı Sempozyumu. Çukurova Üniversitesi.
  • Sarı, M. (2012). Empatik sınıf atmosferi ve arkadaşlara bağlılık düzeyinin lise öğrencilerinin okul yaşam kalitesine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18 (1), 95-119.
  • Saruhan, N. (2013). The role of trust in organization in the relationship between resistance to change and communication. The moderating effects of organizational justice and psychological capital on this relationship. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2010). A beginners guide to structural equation modeling. Routledge.
  • Seeman, M. (1959). On the meaning of alienation. American sociological review, 783-791.
  • Seligman, M.E.P. (1998). Learned optimism. Second edition. Pocket Books.
  • Sidelinger, R. J. & Booth-Butterfield, M. (2010). Co-constructing student ınvolvement: an Examination of teacher confirmation and student-to-student connectedness in the college classroom. Communication Education, 59 (2), 165-184. doi:10.1080/03634520903390867, 170.
  • Sidelinger, R. J. (2008). Does student passivity exist? The ımpact of the student and ınstructor on ınvolvement ın and outside of the college classroom. Unpublished phd thesis, Submitted to the College of Human Resources and Education at West Virginia University.
  • Sidelinger, R. J., Bolen, D. M., Frisby B. N. & McMullen, A. L. (2012). Instructor compliance to student requests: an examination of student to-student connectedness as power in the classroom. Communication Education, 61 (3), 290-308.
  • Sidorkin, A. M. (2004). In the event of learning: Alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54(3), 251-262.
  • Sinclair, M. F., Christenson, S. L., Lehr, C. A. & Reschly Anderson, A. (2003). Facilitating student engagement: Lessons learned from check & connect longitudinal studies, The California School Pyschologist, 8, 29-41.
  • Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13 (4), 249-275.
  • Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence ıntervals for ındirect effects in structural equations models. In S. Leinhart (Ed.), Sociological methodology, 13, 290-312.
  • Sovine, M. B. (2015). Students’ intent to persist in college: moderating the negative effects of instructors’ misbehavıors wıth student-to-student connectedness and family support. Unpublished phd thesis, the University of Houston-Clear Lake.
  • Stajkovic, A. D. & Luthans, F. (1998). Self effecacy and work-related performans: A meta analysis. Psycnological Bulletin, 124 (2), 240-261.
  • Stajkovic, A. D. (2006). Development of a core confidence–higher order construct. Journal of Applied Psychology, 91(6), 1208-1224.
  • Sular, M. (2017). Lise öğrencilerinin okula yabancılaşmasında okul iklimi ve okulda iletişimin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Şimşek, H. & Ataş Akdemir, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinde okula yabancılaşma. Curr Res Educ, 1 (1), 1-12.
  • Şimşek, H. & Katıtaş, S. (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 81-99.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th Ed.). ThousandOaks, CA: Sage Publications.
  • Tarquin, K. & Cook-Cottone, C. (2008). Relationships among aspects of student alienation and self concept. School Psychology Quarterly, 23(1), 16-25.
  • Tokmak, İ. (2014). Duygusal emek ile işe yabancılaşma ilişkisinde psikolojik sermayenin düzenleyici etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (3),134-156.
  • Tösten, R. (2015). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi.
  • Tösten, R. , Arslantaş, H. İ. & Şahin, G. (2017). Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermayelerinin Tükenmişliğe Etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1) , 726-744.
  • Turgut, Ö. (2015). Ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, önemli yaşam olayları, algılanan sosyal destek ve okul bağlılığı açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Yanık, M. (2018). Ortaöğretimde yapılan okul sporlarının öğrencilerin okula bağlılık düzeyine etkisi. Spormetre. 16 (1), 73-78.
  • Yapıcı, M. (2004). Eğitim ve yabancılaşma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. ISSN: 1303-5134 www.InsanBilimleri.com Erişim tarihi: 04.04.2021.
  • Yazar, F. & Özutku, H. (2019). Psikolojik Sermayenin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21 (2) , 70-81. DOI: 10.33707/akuiibfd.551173
  • Yılmaz, S. & Sarpkaya, P. (2009). Eğitim örgütlerinde yabancılaşma ve yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 314–333.
Toplam 97 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fulya Atila 0000-0002-8537-8808

Burhanettin Dönmez Bu kişi benim 0000-0002-1175-8744

Yayımlanma Tarihi 10 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 237

Kaynak Göster

APA Atila, F., & Dönmez, B. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sermaye, Sınıf Bağlılığı ve Okula Yabancılaşmaları Arasındaki İlişkinin Analizi. Milli Eğitim Dergisi, 52(237), 279-318. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1037409