The aim of the study is to examine the relationships between university students' perceptions of psychological capital, classroom connectedness and alienation from school. This study, which was carried out with the quantitative method, was patterned with the scanning model. Using the stratified random sampling method, data were collected from 1,278 university students studying at İnönü University with the "Student Alienation Scale", "Class Affiliation Scale" and "Psychological Capital Perceptions Scale". There is a negative correlation between students' perceptions of psychological capital and their perceptions of alienation from school; negative direction between students' classroom connectedness and their perceptions of alienation from school; On the other hand, positive relationships were determined between students' perceptions of psychological capital and their classroom connectedness. In addition, it has been determined that classroom connectedness has a partial mediating role in the relationship between psychological capital and alienation from school. As a result, it has been determined that psychological capital affects perceptions of alienation from school both directly and indirectly through classroom connectedness. It was determined that the variables of psychological capital and classroom connectedness together explained approximately 14% of the variance in the variance of alienation from school. It has been concluded that increasing students' psychological capital and classroom connectedness will contribute to the reduction of their alienation from school.
University students Psychological capital Classroom connectedness School alienation
Çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik sermaye, sınıf bağlılığı ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişkileri incelemektir. Nicel yöntem ile yapılan bu çalışma tarama modeliyle desenlenmiştir. Tabakalı seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak İnönü Üniversitesinde öğrenim gören 1.278 üniversite öğrencisinden “Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği”, “Sınıf Bağlılık Ölçeği” ve “Psikolojik Sermaye Algıları Ölçeği” ile veri toplanmıştır. Öğrencilerin psikolojik sermaye algıları ile okula yabancılaşma algıları arasında ve sınıf bağlılıkları ile okula yabancılaşma algıları arasında negatif yönlü; öğrencilerin psikolojik sermaye algıları ile sınıf bağlılıkları arasında ise pozitif yönlü ilişkiler belirlenmiştir. Ayrıca sınıf bağlılığının, psikolojik sermaye ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkide kısmi aracılık rolü olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak psikolojik sermayenin hem doğrudan hem de sınıf bağlılığı aracılığı ile dolaylı olarak okula yabancılaşma algılarını etkilediği tespit edilmiştir. Psikolojik sermaye ve sınıf bağlılığı değişkenlerinin birlikte okula yabancılaşma değişkenindeki varyansın yaklaşık %14’ünü açıkladıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin psikolojik sermayelerini ve sınıf bağlılıklarını artırmanın onların okula yabancılaşmalarının azalmasına katkıda bulunacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Üniversite öğrencileri Psikolojik sermaye Sınıf bağlılığı Okula yabancılaşma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 237 |