Literature circles are a method in which students create groups to read the books they have chosen and discuss the books they have read. Through this method, students develop in many areas such as reading comprehension, gaining reading habits, and social communication. Literature circles can be used effectively to improve students mentioned above skills. The current study, it is aimed to show a panoramic picture of the literature circle researches by evaluating the studies in which literature circles are used with the descriptive content analysis method. As a result of the current research, studies showing the positive effects of literature circles on reading skills in Turkish lessons were determined. Studies have also found that literature circles are effective on different reading skills. However, there are no studies showing the effects of the method on other language skills such as writing, listening or speaking in Turkish lessons. The literature circles include activities in which all skill areas are actively used and studies that handled the other language skills should be done. It was emphasized that studies on the use of literature circles in different classes, large samples, and different courses should be usefully for extending the current literature. The use of literature circles as a fun and effective method is recommended to teachers.
literature circle Turkish language education speaking descritive content analysis reading writing listening
Okuma çemberi öğrencilerin gruplar oluşturarak seçtikleri kitapları okuması ve okudukları kitapları tartışmasından oluşan bir yöntemdir. Bu yöntem aracılığıyla öğrenciler okuduğunu anlama, okuma alışkanlığı kazanma ve sosyal iletişim kurma gibi birçok alanda gelişim göstermektedir. Bu yönleriyle okuma çemberi öğrencilerin yukarıda bahsedilen becerileri geliştirmesi için etkin kullanılabilir. Bu çalışmada betimsel içerik analizi yöntemiyle, okuma çemberinin kullanıldığı araştırmalar değerlendirilerek elde edilen veriler sonucunda genel durumun ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda okuma çemberinin daha çok Türkçe dersi okuma becerisi üzerindeki etkilerini gösteren çalışmalar tespit edilmiştir. Çalışmalarda okuma çemberinin okuma becerisi üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte yöntemin Türkçe dersindeki diğer beceriler üzerinde etkilerini gösteren çalışmalar bulunmamaktadır. Okuma çemberinin tüm beceri alanlarının aktif kullanıldığı etkinlikler içermesi nedeniyle bu konu ile ilgili diğer dil becerilerini ele alan çalışmalar yapılabilir. Farklı sınıf, geniş örneklem, farklı derslerde okuma çemberinin kullanımıyla ilgili çalışmalar eklenebileceği vurgulanmıştır. Eğlenceli ve etkin bir yöntem olarak öğretmenler tarafından okuma çemberinin kullanımı önerilmektedir.
okuma çemberi Türkçe eğitimi betimsel içerik analizi okuma yazma konuşma dinleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 237 |