Harekete izin veren fiziksel bileşenler motor beceriler olarak bilinir. Temel becerilerin erken gelişimi, özellikle sporda çok daha karmaşık motor becerilerin daha sonraki gelişimi için zemin hazırlar. Genellikle temel motor beceriler olarak bilinen bu temel yetenekler, fırlatma, zıplama, koşma, yakalama ve vurma gibi eylemleri kapsar. Daha sonra edinilen spora özgü becerilerin temeli, temel hareket yeterliliğidir. Bu bağlamda çocukların temel hareket yeteneklerini ölçmek ve takip etmek çok önemlidir. Bu çalışmada 4-6 yaş arası çocukların motor gelişim düzeyleri Bruininks-Oseretsky testi kullanılarak incelenmiştir.
Araştırmanın evrenini, 2018-19 eğitim-öğretim yılında Rize il merkezinde bulunan anaokulu ve kreş eğitim merkezlerinde eğitime devam eden 4-6 yaş arası çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi için 150 erkek ve 136 kız olmak üzere 286 sağlıklı çocuk rastgele seçilmiştir. Ölçüm aracı olarak Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlilik Testi'nin (BOT-2) kısaltılmış formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler normallik testine tabi tutuldu. Verilerin normal dağılımının bazı alt gruplarda olduğu ancak hepsinde olmadığı dikkat çekmiştir. İki bağımsız grubun ikili olarak karşılaştırılmasında = 0,05 anlamlılık düzeyinde t-testi veya Mann-Whitney-U testi, üç veya daha fazla grup karşılaştırılmasında Tek Yönlü ANOVA testi veya Kruskal-Wallis H testi kullanıldı.
Test sonuçlarına göre cinsiyete ve yaşa göre çocukların kaba motor beceri düzeylerinde anlamlı farklılık vardı (Z0.05;-3,538; p<0.05; X2(2), n=286, 101,754 p<0,05). Okul türüne göre çocukların kaba motor becerilerinde de anlamlı farklılık olduğu dikkat çekmiştir (X2 (2), n=286, 14,358 p<0,05). Sonuç olarak 4-6 yaş çocukların kaba motor gelişim düzeylerinin cinsiyete, yaşa ve okul türüne göre değiştiği söylenebilir.
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi BAP Birimi
TYL-2019-996
Motor skills are the physical elements that enable movement. Basic skills at an early age form the basis for activities that require much more complex motor skills specific to sports. These basic skills are called basic motor skills and include activities such as throwing, jumping, running, catching and hitting. Basic movement skills form the basis of sport-specific skills to be acquired later. In this respect, it is important to measure the basic movement skills of children and to monitor these skill levels. In this study, it was aimed to investigate the motor development levels of children aged 04-06 according to the Bruininks-Oseretsky test.
The population of the study consists of children between the ages of 4-6 attending kindergartens and nursery schools in Rize in 2018-2019 academic year. 286 healthy children, 150 males and 136 girls, were randomly chosen for the study's sample. The Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency Test (BOT-2) was used in its abbreviated form for this experiment. Normality test was applied to the obtained data. It was observed that the data had normal distribution in some sub-groups and not normal distribution in some others. When comparing two independent groups in pairs, the t-test, or Mann-Whitney-U test, was used at a significance level of = 0,05, and the one-way ANOVA test, or Kruskal-Wallis H test, was used when comparing three or more groups.
Test results showed that the difference between the gross motor skill levels of the children by gender and age was significant (Z0.05;-3,538; p<0.05; X2(2), n=286, 101,754 p<0,05). Similarly, it was observed that the difference between the gross motor levels of the children was significant depending on the school type (X2 (2), n=286, 14,358 p<0,05). As a result, it can be said that gross motor levels of 4-6 year old children differ depending on gender, age and school type.
TYL-2019-996
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TYL-2019-996 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA |