K12 Beceriler Çerçevesinde Türkiye Bütüncül Modelinde Felsefe Eğitiminin Önemi
Yıl 2023,
Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA, 225 - 258, 25.12.2023
Yasin Elçi
,
Serap Demircioğlu
,
Emine Karahan
,
Filiz Kaya Kul
,
Gülay Kahya Özer
,
Özlem Kıvanç Kurt
,
Sıdıka Albay
,
Fazilet Düvenci
Öz
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim 10. ve 11. sınıfta okutulan felsefe ders kitapları ile Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Beceri Temelli Kitaplar, Çalışma Defterleri, Dersler Cepte ve diğer kaynaklarda 21. yüzyıl becerilerinin kazanılmasına yönelik yapılan çalışmaların belirlenmesidir. Çalışmada öncelikle 21. Yüzyıl becerilerinin neler olduğu ve tanımlanması yapılmıştır. Daha sonra ise felsefe derslerindeki kazanımların 21. yüzyıl becerileri ile nasıl uyumlu olduğuna değinilmiştir. En son aşamada ise Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce hazırlanan ders kitaplarının ve kaynak kitapların 21. Yüzyıl becerileri kazanılmasındaki rolü ve önemine değinilmiştir.
Teşekkür
Editöre Not:" ÖZEL SAYI İÇİN GÖNDERİYORUZ."
Kaynakça
- Acar-Erdol, T. (2020). 11. sınıf felsefe ders kitabında yer alan soruların üst düzey düşünme becerileri açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education, 9 (3), 222-245. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/986433
- Acar, Esin. (2013). İlköğretim düzeyinde matematik yeterliliği için gerekli dört temel prensipten birisi “tersine çevirme prensibi” nedir? neden önemlidir? stratejileri nelerdir?. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (30). https://dergipark.org.tr/tr/pub/baunsobed/issue/50175/645681
- Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki felsefe derslerinin etkililiğinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (15), 11-28. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/371/2534
- Akkuş-Çakır, N. ve Senemoğlu, N. (2016). Yükseköğretimde analitik düşünme becerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, (24) (3), 1487-1502. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/22607/241640
- Aktulum, K. (2009). Felsefi metin okuma ve yazma yöntemleri ders notları. Art-e Sanat Dergisi, (2) (3), 1-21. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/193308
- Alkın-Şahin, S. ve Tunca, N. (2015). Felsefe ve eleştirel düşünme. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (5) (2), 192-206. https://dergipark.org.tr/en/pub/trkefd/issue/21482/230232
- Ayaz-Şahin, A., Koluaçık, H. S., Uyanık, M., Avcı, S.S. (2018). Ortaöğretim felsefe 10 ders kitabı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Başerer, D. (2017). Bir düşünme türü olarak mantıksal düşünme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (41), 433-442. https://asosjournal.com/?mod=makale_tr_ozet&makale_id=34319
- Başerer, D., ve Duman, E. Z. (2019). Felsefi süreç içinde düşünme olgusu. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9 (2), 379-395. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/910488
- Cansoy, Ramazan. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, (7) (4), 3112- 3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286
- Cüceloğlu, D. (2008). Korku kültürü, Remzi Kitabevi.
- Çiftci, S., Sağlam A.,ve Yayla., A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734. 10.29000/rumelide.995863
- Dilekçi, A.(2022). Türkçe öğretmenlerinin dil becerileri ile ilgili uygulamaları ve yeterlikleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (54), 1016-1029. https://doi.org/10.53444/deubefd.1104084
- Doğan, Y., Kabapınar, Y., Zaman, S., Duman, E.Z. (2022). (Ed. Aşkar, P., Topçu, H. İ., Altun, A., Cırık, İ., Kandırmaz, M.) Sosyal Bilimler Alan Becerileri. K12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli I (s 156-243). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Gürsoy, M. (2021). Sosyolojide eleştirel düşünme: sosyoloji öğrencilerinin eleştirel sosyolojik düşünme beceri düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, (10) (2), 1353-1368. https://doi.org/10.33206/mjss.748449
- İbicioğlu, H. (1998). Kavramsal beceri ve yaratıcı liderlik, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, (4) (1), 283-298. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yonveek/issue/13672/165403
- Karacan- Özdemir N., ve Bacanlı, F.(2020). Sosyal duygusal öğrenme becerileri ve kariyer gelişimi: öğretmen ve psikolojik danışman rolleri. Millî Eğitim Dergisi, (49) (226), 323-344. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/54184/732975
- Karademir, E., Sarıkahya, E., ve Altunsoy, K. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin beceri kavramına yönelik algıları: bir olgubilim çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (4) (1), 53-71. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330740
- MEB (2018). Ortaöğretim felsefe dersi (10 ve 11. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınevi.
- MEB (2018) Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı. MEB Yayınevi.
- MEB (2009), Ortaöğretim sosyoloji dersi öğretim programı. MEB Yayınevi.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr. 2.5.2023 tarihli erişim sağlanmıştır.
- Özgenel, M., ve Çetin,M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,(46), 115-116. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/341001
- Tunç, İ.A.(2017). Çocuklarla felsefe. Çocuk ve Medeniyet, (2),(4),71-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1335717
- TDK (2022, 23 Mayıs). https://sozluk.gov.tr/