Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investıgatıon Of Musıc Teachers' Job Satısfactıon and Attıtude Levels Accordıng to Theır In-Servıce Traınıng

Yıl 2024, Cilt: 53 Sayı: 242, 757 - 792, 01.05.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1230645

Öz

In this study, music teachers' job satisfaction and their level of attitude towards the music teaching profession were examined according to their in-service training (IST) and participation in IST. In the descriptive research based on the scanning model, the sample consisted of three provinces determined according to the Socio-Economic Development Index from each geographical region and a total of 819 music teachers were reached, of which 606 were working in public schools and 213 in private schools. Personal information form, Minnesota job satisfaction scale and Music Teaching Profession Attitude Scale developed by the researcher were used to collect the data of the study. While analyzing the data of the research, in the first place, public and private schools were examined among themselves, t-test and One Way ANOVA analysis were made. Two Way ANOVA test was applied in comparison of public and private schools. According to the results obtained from the research; It has been observed that the job satisfaction and attitude levels of music teachers working in both public and private schools differ according to their participation in IST in the field of music education and the number of IST they attend. Despite this, it was seen that the level of job satisfaction and attitudes of music teachers working in public schools towards the profession of music teaching did not differ according to the IST activities in the field of general education. As the number of music teachers participate in IST, it has been concluded that the level of job satisfaction and attitude towards the profession may increase. According to the results obtained, suggestions have been developed to determine the IST needs of music teachers at certain periods and to encourage them to participate in IST.

Kaynakça

  • Altınışık, S. (1996). Hizmetiçi eğitim ve Türkiye’deki uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 329–348.
  • Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2018). Social psychology (10th Ed.). Pearson Education Limited.
  • Atayeter, F. (2019). Müzik öğretmenlerinin müzik performans kaygılarının ve iş doyumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baycan, A. (1985). An analysis of the several aspects of job satisfaction between different occupational groups [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bizer, G. Y., Barden, J. C., Petty, R. E. (2006). Attitudes. Encyclopedia of Cognitive Science.
  • Bümen, N. T., Alev, A., Çakar, E., Gonca, U., Veli, A. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 31–50.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, H., Akgün, A., Kavuncubaşı, Ş. (1995). Kamu ve özel kesimde personel yönetimi. Siyasal Kitabevi.
  • Çiftci, E. (2008). Türkiye’de milli eğitim bakanlığı tarafından müzik öğretmenlerine verilen hizmet içi eğitimin incelenmesi ve müzik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Davis, K. (1989). Human behavior at work: Organizational behavior. McGraw-Hill Inc.
  • Deniz, M. (2020). Hizmet içi eğitim faaliyetleri ile çalışan iş doyumu ve performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Özel hastane örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dursun, Y. (2015). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algıları ile yaşam ve iş doyumları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press. Stanford.
  • Gültekin, M., Aktay, E. G., ve Gültekin, I. (2018). İlköğretimde mesleki çalışma (seminer) dönemi uygulamaları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 482–513.
  • Guo, L., Wang, B. (2017). What determines job satisfaction of teachers in universities? EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(8), 5893–5903.
  • Himmelfarb, S., Eagly, A. H. (1974). Readings in attitude change. John Wiley & Sons.
  • Hoppock, R. (1935). Job satisfaction. In Job satisfaction. Harper.
  • İnandık, Z. (2010). Müzik öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin farklı demografik özelliklere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İpek, M. E. H. (2018). Müzik öğretmenlerinin okullardaki sosyal sermaye algısının iş doyumlarıyla ilişkisi üzerine bir araştırma. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep
  • Judge, T. A., Zhang, S. C., and Glerum, D. R. (2020). Job satisfaction. Essentials of Job Attitudes and Other Workplace Psychological Constructs, 207–241.
  • Kabakcı, B., Güdek, B. (2020). Müzik öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(59), 2718–2730.
  • Karabulut, D. C. (2019). Müzik öğretmenlerinin mesleki doyumları ile mesleki tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasolak, K., Tanrıseven, I., and Konokman, G. Y. (2012). Öğretmenlerin hizmet içi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997–1010.
  • Khan, M. M. A., Rashed, C. A. A., Saha, S., Islam, A. (2017). what makes employees satisfied with their jobs. Review of General Management, 26(2).
  • Koruklu, N., Feyzioğlu, B., Kiremit, H. Ö., Kaldırım, E. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25).
  • Krech, D., Crutchfield, R. S. (1948). Theory and problems of social psychology. McGraw-Hill.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 151–161.
  • Locke, E. A. (1969). What is job satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance, 4(4), 309–336. Oktay, Ç. (2019). Müzik öğretmenlerinin iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ömer Halis Demir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M., Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 9–23.
  • Öztürk, M., Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarinin çalişma hayatina etkileri. Journal of Yaşar University, 2(7), 761–794.
  • Öztürk, Ö. (2021). Müzik öğretmenlerinin iş doyumları ve bazı değişkenlerle ilişkisi. Journal of International Social Research, 14(77).
  • Parke, M. (2018). Does ıt work for you? London Business School Review, 29(1), 14–17.
  • Peters, G. D., Miller, R. F. (1982). Music teaching and learning. Longman Publishing Group.
  • Petty, R. E., Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches.-boulder, colorado, cumnor hill. Oxford: Westview Press, a member of the Perseus Books Group.
  • Saracaloğlu, A. S., Çırakoğlu, M., Akay, Y. (2016). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin “mesleki çalışma sürecine” ilişkin görüşlerinin metaforlar yoluyla incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 618–636.
  • Selimoğlu, Ö. G. E., Yılmaz, Ö. G. H. B. (2009). Hizmet içi eğitimin kurum ve çalişanlar üzerine etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5(1), 3–23.
  • Talşık, E. (2016). Müzik öğretmenlerinin mesleki genel yeterlik algıları ile doyum ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki bağıntının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 1–14.
  • Taymaz, H. (1981). Hizmet içi eğitim: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara Üniversitesi, Yayın No:94.
  • Üzümlü, S. (2019). Özel okullarda ve devlet okullarindaki̇ müzi̇k eği̇ti̇mi̇ni̇n farkli deği̇şkenler açisindan karşilaştirmali olarak i̇ncelenmesi̇ [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Vroom, V. H. (1964). Work & motivationt John Wiley. New York.
  • Weiss, D. J., Dawis, R. V, England, G. W., Lofquist, L. H. (1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire. https://www. psych. umn. edu/psylabs/vpr/pdf_files/Monograph% 20XXII% 20-% 20Manual% 20for% 20the% 20MN% 20Satisfaction% 20Questionnaire. pdf
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2019). Devlet okullari ve özel okullarda çalişan ortaokul müzi̇k öğretmenleri̇ni̇n çalişma şartlarina yöneli̇k durum değerlendi̇ri̇lmesi̇ [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.

Müzik Öğretmenlerinin İş Doyum ve Tutum Düzeylerinin Hizmet İçi Eğitim Durumlarına Göre İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 53 Sayı: 242, 757 - 792, 01.05.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1230645

Öz

Bu araştırmada müzik öğretmenlerinin iş doyum ve müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutum düzeyleri, hizmet içi eğitim (HİE) alma ve HİE’lere katılma durumlarına göre incelenmiştir. Araştırma tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini, her coğrafi bölgeden Sosyo Ekonomik Gelişmişlik Endeksine göre belirlenmiş üçer il oluşturmuş ve 2021 – 2022 eğitim öğretim yılında 606’sı devlet okullarında 213’ü özel okullarda görevli toplam 819 müzik öğretmenine ulaşılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla kişisel bilgi formu, Minnesota iş doyum ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Müzik Öğretmenliği Mesleği Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri analiz edilirken ilk etapta devlet ve özel okullar kendi içlerinde incelenmiş t – testi ve One Way ANOVA analizi yapılmıştır. Devlet ve özel okul karşılaştırmalarında ise Two Way ANOVA testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; hem devlet hem de özel okullarda görev yapan müzik öğretmenlerinin iş doyum ve tutum düzeylerinin müzik eğitimi alanında yapılan HİE’lere katılma durumuna ve katıldıkları HİE sayısına göre farklılaştığı görülmüştür. Buna rağmen devlet okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin iş doyum ve müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutum düzeylerinin genel eğitim alanında yapılan HİE faaliyetlerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Müzik öğretmenlerinin HİE’lere katılma sayısı arttıkça iş doyum ve mesleğe yönelik tutum düzeylerinin yükselebileceği sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre müzik öğretmenlerinin HİE ihtiyaçlarının belirli periyodlarla belirlenmesi ve HİE’lere katılmaları teşvik edilmeleri yönünde öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Altınışık, S. (1996). Hizmetiçi eğitim ve Türkiye’deki uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 329–348.
  • Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (2018). Social psychology (10th Ed.). Pearson Education Limited.
  • Atayeter, F. (2019). Müzik öğretmenlerinin müzik performans kaygılarının ve iş doyumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baycan, A. (1985). An analysis of the several aspects of job satisfaction between different occupational groups [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bizer, G. Y., Barden, J. C., Petty, R. E. (2006). Attitudes. Encyclopedia of Cognitive Science.
  • Bümen, N. T., Alev, A., Çakar, E., Gonca, U., Veli, A. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 31–50.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, H., Akgün, A., Kavuncubaşı, Ş. (1995). Kamu ve özel kesimde personel yönetimi. Siyasal Kitabevi.
  • Çiftci, E. (2008). Türkiye’de milli eğitim bakanlığı tarafından müzik öğretmenlerine verilen hizmet içi eğitimin incelenmesi ve müzik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Davis, K. (1989). Human behavior at work: Organizational behavior. McGraw-Hill Inc.
  • Deniz, M. (2020). Hizmet içi eğitim faaliyetleri ile çalışan iş doyumu ve performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Özel hastane örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dursun, Y. (2015). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algıları ile yaşam ve iş doyumları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press. Stanford.
  • Gültekin, M., Aktay, E. G., ve Gültekin, I. (2018). İlköğretimde mesleki çalışma (seminer) dönemi uygulamaları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 482–513.
  • Guo, L., Wang, B. (2017). What determines job satisfaction of teachers in universities? EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(8), 5893–5903.
  • Himmelfarb, S., Eagly, A. H. (1974). Readings in attitude change. John Wiley & Sons.
  • Hoppock, R. (1935). Job satisfaction. In Job satisfaction. Harper.
  • İnandık, Z. (2010). Müzik öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin farklı demografik özelliklere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İpek, M. E. H. (2018). Müzik öğretmenlerinin okullardaki sosyal sermaye algısının iş doyumlarıyla ilişkisi üzerine bir araştırma. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep
  • Judge, T. A., Zhang, S. C., and Glerum, D. R. (2020). Job satisfaction. Essentials of Job Attitudes and Other Workplace Psychological Constructs, 207–241.
  • Kabakcı, B., Güdek, B. (2020). Müzik öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(59), 2718–2730.
  • Karabulut, D. C. (2019). Müzik öğretmenlerinin mesleki doyumları ile mesleki tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasolak, K., Tanrıseven, I., and Konokman, G. Y. (2012). Öğretmenlerin hizmet içi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997–1010.
  • Khan, M. M. A., Rashed, C. A. A., Saha, S., Islam, A. (2017). what makes employees satisfied with their jobs. Review of General Management, 26(2).
  • Koruklu, N., Feyzioğlu, B., Kiremit, H. Ö., Kaldırım, E. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25).
  • Krech, D., Crutchfield, R. S. (1948). Theory and problems of social psychology. McGraw-Hill.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 151–161.
  • Locke, E. A. (1969). What is job satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance, 4(4), 309–336. Oktay, Ç. (2019). Müzik öğretmenlerinin iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ömer Halis Demir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M., Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 9–23.
  • Öztürk, M., Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarinin çalişma hayatina etkileri. Journal of Yaşar University, 2(7), 761–794.
  • Öztürk, Ö. (2021). Müzik öğretmenlerinin iş doyumları ve bazı değişkenlerle ilişkisi. Journal of International Social Research, 14(77).
  • Parke, M. (2018). Does ıt work for you? London Business School Review, 29(1), 14–17.
  • Peters, G. D., Miller, R. F. (1982). Music teaching and learning. Longman Publishing Group.
  • Petty, R. E., Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches.-boulder, colorado, cumnor hill. Oxford: Westview Press, a member of the Perseus Books Group.
  • Saracaloğlu, A. S., Çırakoğlu, M., Akay, Y. (2016). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin “mesleki çalışma sürecine” ilişkin görüşlerinin metaforlar yoluyla incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 618–636.
  • Selimoğlu, Ö. G. E., Yılmaz, Ö. G. H. B. (2009). Hizmet içi eğitimin kurum ve çalişanlar üzerine etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5(1), 3–23.
  • Talşık, E. (2016). Müzik öğretmenlerinin mesleki genel yeterlik algıları ile doyum ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki bağıntının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 1–14.
  • Taymaz, H. (1981). Hizmet içi eğitim: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara Üniversitesi, Yayın No:94.
  • Üzümlü, S. (2019). Özel okullarda ve devlet okullarindaki̇ müzi̇k eği̇ti̇mi̇ni̇n farkli deği̇şkenler açisindan karşilaştirmali olarak i̇ncelenmesi̇ [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Vroom, V. H. (1964). Work & motivationt John Wiley. New York.
  • Weiss, D. J., Dawis, R. V, England, G. W., Lofquist, L. H. (1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire. https://www. psych. umn. edu/psylabs/vpr/pdf_files/Monograph% 20XXII% 20-% 20Manual% 20for% 20the% 20MN% 20Satisfaction% 20Questionnaire. pdf
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2019). Devlet okullari ve özel okullarda çalişan ortaokul müzi̇k öğretmenleri̇ni̇n çalişma şartlarina yöneli̇k durum değerlendi̇ri̇lmesi̇ [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Siyar Köksal 0000-0001-7735-2918

Ersan Çiftci 0000-0001-9889-3078

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 53 Sayı: 242

Kaynak Göster

APA Köksal, S., & Çiftci, E. (2024). Müzik Öğretmenlerinin İş Doyum ve Tutum Düzeylerinin Hizmet İçi Eğitim Durumlarına Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 53(242), 757-792. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1230645