Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

(النَّعتُ (الصِّفة) في اللُّغَتين العَرَبيّة والتُّركيَّة (دِراسةٌ تَقابُلِيّةٌ

Yıl 2019, Sayı: 8, 185 - 202, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • -İbn Hişâm el-Ensâri: Katrü’n-Nedâ,: Dâru’l- Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut -2004.
  • - Bitâr, Asım: en-Nahiv ve’s -Sarf , Şam Üniversitesi Yayınları, Şam-2004.
  • - Hassân, Tammâm: el-Lügatü’l-Arabiyye Mânahe ve Mebnâhe –Dârü’s-sekâfe, Fas - 1994.
  • - ed-Dikr, Abdülganî, Mu’cemü’l-Kavâidi’l Arabiyye, Şam, Darü’l -Kalem, 1986.
  • - er-Râcihî-Abduh, İlmü’l-Lügati’t-Tatbîkî ve Ta’lîmi’l- Arabiyye, Dâru’l Ma’rifeti’l-Câmiiyye -İskenderiye , 1995.
  • - Süleyman Feyyâz, en-Nahvü’l-Asrî, Kahire, Merkezü’l-Ehrâm li’t- Tıbâa ve’n-Neşr, 1995.
  • -eş- Şâmân, Muhammed b. Süveylim: Kavâidü’l-Lügati’t-Türkiyye, Riyâd – Suud Melik Üniversitesi,1994.
  • - Ömer, Ahmed Muhtar en-Nahvu’l - Esâsi, Kuveyt , Menşûrâtü Zâti’s-Selâsil, 1994.
  • - el-Galâyîni, Mustafa: Câmiu’d-Durûsi’l Arabiyye, Beyrut: Mektebetü’l- Asriyye, 1994.
  • - el-Lebîdî, Muhammed Semir Necip, Mu’cemü’l Mustalahâti’n-Nahviyye, Beyrut: Daru’l-Furkân, 1985.
  • - Medkûr, Ali ve Herîdî, İman, Ta’limu’l- Lügati’l Arabiyye li Gayri’n- Nâtikine Bihe, Kahire, Daru’l-Fikri’l- Arabî, 2006.
  • - el-Hâşimî, Ahmed: el- Kavaidü’l-Esâsiyye li’l- Lügati’l Arabiyye, Beyrut: Daru’l-Kütübi’l- İlmiyye, Tarihsiz.
  • -Yaşar Âcat, el- Müşkilati’l-Lügaviyyeti’l-Letî Tüvâcihu Tullâbe Külliyyâti’l-İlahiyyât fî Türkiye fi Ta’limi’l- Lügati’l -Arabiyye: (Arapça Dil Öğretiminde Türkiyede İlahiyat Fakülteleri Öğrencilerinin Karşılaştığı Dil Problemleri), İlahiyat Fakültesi Dergisi - Şırnak - Sayı 14, 2016,

Arapça ve Türkçede Sıfat Konusu (Mukayeseli Çalışma)

Yıl 2019, Sayı: 8, 185 - 202, 30.06.2019

Öz

Bu araştırma, Arapça ve Türkçede sıfat
konusuyla ilgili ortak ve farklı noktaları incelemektedir. Ayrıca bu konunun
öğrenim ve öğretimini kolaylaştıran ve anadili Arapça olmayanlar için
hazırlanan kitaplarda nasıl kullanılacağıyla ilgili birtakım önerileri içermektedir.
Arapça ve Türkçe dil kitaplarındaki sıfat konusuyla ilgili yaptığımız
karşılaştırmalı araştırma neticesinde şu hususları tespit ettik:  

Türkçede sıfat, mevsuftan önce gelirken,
Arapçada mevsuftan sonra gelmektedir. Bunun da Türkiye’deki Arapça öğrenim ve
öğretimi üzerinde büyük etkisi bulunmaktadır. Çünkü öğrenci, dili yazarak veya
konuşarak öğreneceği vakit, sıfatın mevsuftan önce geldiğini bilmesi gerekir.
Bu bağlamda öğrencilere Arapça ve Türkçenin dil ve yazı sistemi hakkında
mutlaka bilgi verilmelidir.

Türkçede müzekker ve müennes için Arapçadaki
kullanımla tamamen farklı arz eden ortak sigalar kullanılmaktadır. Bu durum
Arapça derslerinde öğrencileri büyük ölçüde etkilemektedir. Ayrıca Arapça
öğrenen Türk öğrencilerin karşılaştığı zorluklardandır. Arapçadaki sıfat
tamlamasında niteleyen ve nitelenen öğe arasında mutlaka müzekkerlik ve
müenneslik uyumu olmalıdır. Türkçede ise böyle bir uyum yoktur. Çünkü isim eril
olsun dişil olsun Türkçedeki sıfat tamlamasında tek bir siga kullanılmaktadır.   

Arapçada soru edatları asla sıfat olarak
gelmez. Ancak Türkçedeki bazı soru edatları sıfat şeklinde gelirler.   









Türkçede maktu ve sebebi sıfat
bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • -İbn Hişâm el-Ensâri: Katrü’n-Nedâ,: Dâru’l- Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut -2004.
  • - Bitâr, Asım: en-Nahiv ve’s -Sarf , Şam Üniversitesi Yayınları, Şam-2004.
  • - Hassân, Tammâm: el-Lügatü’l-Arabiyye Mânahe ve Mebnâhe –Dârü’s-sekâfe, Fas - 1994.
  • - ed-Dikr, Abdülganî, Mu’cemü’l-Kavâidi’l Arabiyye, Şam, Darü’l -Kalem, 1986.
  • - er-Râcihî-Abduh, İlmü’l-Lügati’t-Tatbîkî ve Ta’lîmi’l- Arabiyye, Dâru’l Ma’rifeti’l-Câmiiyye -İskenderiye , 1995.
  • - Süleyman Feyyâz, en-Nahvü’l-Asrî, Kahire, Merkezü’l-Ehrâm li’t- Tıbâa ve’n-Neşr, 1995.
  • -eş- Şâmân, Muhammed b. Süveylim: Kavâidü’l-Lügati’t-Türkiyye, Riyâd – Suud Melik Üniversitesi,1994.
  • - Ömer, Ahmed Muhtar en-Nahvu’l - Esâsi, Kuveyt , Menşûrâtü Zâti’s-Selâsil, 1994.
  • - el-Galâyîni, Mustafa: Câmiu’d-Durûsi’l Arabiyye, Beyrut: Mektebetü’l- Asriyye, 1994.
  • - el-Lebîdî, Muhammed Semir Necip, Mu’cemü’l Mustalahâti’n-Nahviyye, Beyrut: Daru’l-Furkân, 1985.
  • - Medkûr, Ali ve Herîdî, İman, Ta’limu’l- Lügati’l Arabiyye li Gayri’n- Nâtikine Bihe, Kahire, Daru’l-Fikri’l- Arabî, 2006.
  • - el-Hâşimî, Ahmed: el- Kavaidü’l-Esâsiyye li’l- Lügati’l Arabiyye, Beyrut: Daru’l-Kütübi’l- İlmiyye, Tarihsiz.
  • -Yaşar Âcat, el- Müşkilati’l-Lügaviyyeti’l-Letî Tüvâcihu Tullâbe Külliyyâti’l-İlahiyyât fî Türkiye fi Ta’limi’l- Lügati’l -Arabiyye: (Arapça Dil Öğretiminde Türkiyede İlahiyat Fakülteleri Öğrencilerinin Karşılaştığı Dil Problemleri), İlahiyat Fakültesi Dergisi - Şırnak - Sayı 14, 2016,
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Araştırma Yazıları
Yazarlar

Rami Alkhalaf Alabdulla 0000-0002-9020-9101

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 20 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 8

Kaynak Göster

ISNAD Alabdulla, Rami Alkhalaf. “(النَّعتُ (الصِّفة) في اللُّغَتين العَرَبيّة والتُّركيَّة (دِراسةٌ تَقابُلِيّةٌ”. Mizanü’l-Hak: İslami İlimler Dergisi 8 (Haziran 2019), 185-202.