Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Dini Kavramların Öğretiminde Semantik Analizlerin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi

Yıl 2019, Sayı: 8, 77 - 107, 30.06.2019

Öz

 Bu
çalışmada, dini kavramların öğretimi aşamalarında semantik analizler temel
alınarak yapılan öğretimin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisini araştırmak
amaçlanmıştır. Bu amaçla, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
öğrencileri ile bir kavram öğretimi çalışması yürütülmüştür. Uzman görüşleri
alınarak belirlenen bir grup dini kavramı kapsayan, yine uzman görüşleri ile
geliştirilmiş bir başarı testi, kontrol ve deney grupları olmak üzere
oluşturulan iki gurubun öğrencilerine ön test son test şeklinde uygulanmıştır. Araştırma
sonucunda, dini kavramların öğretiminde semantik analizlere başvurmanın
akademik başarıyı artırdığı ve kalıcılığa müspet etkide bulunduğu sonucuna
ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Aksan, Doğan, Anlambilim- Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlam Bilimi, Ankara: Bilgi Yayınevi, 2016.Akyürek, Süleyman, Din Öğretiminde Kavram Öğretimi-Doğruluk Kavramı Örneği, İstanbul: Dem Yayınları, 2014.Arı, Ramazan, Ömer Üre ve Hasan Yılmaz, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Konya: Mikro Yayınevi,1998.Büyüköztürk, Şener vd., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi, 2016.Cevizci, Ahmet, Büyük Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Say Yayınları, 2017.Coşkun, Mahinur Karataş, Kavram Öğretimi, Adana: Karahan Kitabevi, 2011. Ömer Demir, “Dini Kavramlar ve Öğrenme Ortamları: Salih Amel Örneği”, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2013, 178-179.Dereli, M. Vehbi “Arapçayı Doğru Kullanmanın Kur’an’ın Anlaşılmasına Olan Etkisi”, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fak. Dergisi, 34, 2012: 29-50.Dündar, Hakan, Naciye Aksoy, “Kavram Analizi Stratejisinin Öğrencilerin Kavram Öğrenme Başarısı ve Hayat Bilgisi Dersine İlişkin Tutumlarına Etkisi”, Akademik Bakış Dergisi- Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler e-Dergisi, 22, (2010): 12-39. 05.11.2018, http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423868199.pdfeş-Şâtıbî, İbrahim b. Musa b. Muhammed, “el-Muvâfaḳât”, çev. Mehmed Erdoğan, İstanbul: İz Yayıncılık, 1993.Fıscher, Roger Steven, Dilin Tarihi, çev. Muhteşem Güvenç, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2017.Güler, Mustafa “Grup Rehberliği Programının Engelli Çocuğa Sahip Çalışan Annelerin Mesleki Tükenmişlik, İşle Bütünleşme ve Eş Tükenmişliği Düzeyine Etkisi”, Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, 2018.Gümüş, Nevzat, Görkem AVCI, “Altıncı Sınıflarda Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Coğrafi Kavramları Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi” JASSS, 47, (2016): 191-206.Izutsu, Toshihiko, Kur’an’da Dini ve Ahlaki Kavramlar, İstanbul: Pınar Yayınları, 2011. Izutsu, Toshihiko, Kur’an’da Tanrı ve İnsan, İstanbul: Pınar Yayınları, 2012. Kasapoğlu, Abdurrahman, “Kur’an’ı Anlamada Semantik Yöntem”, Hikmet Yurdu, yıl:6, c.6, 11, 2013,105-178.Kılıç, Figen , “Kavramların Öğretiminde Kavram Analizi Yönteminin Akademik Başarıya ve Bilişsel Esnekliğe Etkisi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c.:18, 2, (2008): 223-238.Kılıç, Figen, “Kavram Analizi Yönteminin Kültür Kavramının Öğrenilmesine Etkisi”, e-Journal of New World Sciences Academy, 4, (2009): 1381-1391.Mücahid, Abdülkerim “Semantiğin Arap ve Batı Dünyasındaki Serüveni”, çev. Celalettin Divlekçi, AÜİFD, c, XLVII, 2, (2006):s. 259-265.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Yazıları
Yazarlar

Hasan Çetinel

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 27 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 8

Kaynak Göster

ISNAD Çetinel, Hasan. “Dini Kavramların Öğretiminde Semantik Analizlerin Akademik Başarıya Ve Kalıcılığa Etkisi”. Mizanü’l-Hak: İslami İlimler Dergisi 8 (Haziran 2019), 77-107.