Batı Anadolu’nun önemli
şehirlerinden Bergama’nın Türk-İslâm şehri olma hikâyesi, XIV. yüzyıl sonlarından
başlamaktadır. Bu tarihten itibaren çok sayıda medrese, kütüphane, han, lonca
gibi sosyal ve ekonomik hayata yön verecek eserler yapılmıştır. XIX. yüzyıla
geldiğimizde Bergama, yönetimde olan Karaosmanoğlu Ailesi’nin zengin
vakıflarıyla desteklenen eğitim kurumlarına sahipti. Öğrencilerin ve
hocalarının her türlü ihtiyacı karşılanan medreseler, hem öğrencilerin hem de
halkın faydalanabileceği kütüphaneler, iktisâdi işletme olmasının yanı sıra
meslekî eğitimlerin de verildiği han ve loncalar Bergama’yı önemli bir Osmanlı
şehrine dönüştürmüştür. Vakfiye kayıtlarının yardımıyla geçmişin kültür
hazineleri rahatlıkla gözler önüne serilebilmektedir. Bu çalışmamızda, Bergama
II No’lu Şer’iyye Sicilleri’nin yardımıyla şehirdeki eğitim kurumları farklı
açılardan incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 8 |