Anneliğin değişmeyen bir doğası olduğu kadar, farklı toplumsal yapı ve kültürler içinde değişebildiği ve her dönemin kendine özgü annelik söylemi olduğu önemli bir tartışma konusudur. Annenin çocuğuna iyi bakması, emzirmesi ve çocuğun temel bakımını iyi sağlaması her dönemde evrensel bir hakikat olarak sunulmuş ve öğütlenmiştir. Günümüzde ise kapitalizm, teknoloji ve ataerkil ideoloji anneliği; yoğun çaba gerektiren, standartlaştırılabilecek ve satın alınabilecek bir tüketici formu olarak tanımlamaktadır. “İyi” annenin sınırları, çocuğu için en doğru kararı verdiği ve seçimi yaptığı ölçüye göre belirlenmekte ve bunun için çok sayıda yöntem, araç ve teknoloji hizmete sunulmaktadır. Bunların başında son yıllarda hızla çoğalan özel ebeveynlik siteleri ve uygulamaları gelmekte; özellikle anne adayları ve anneler için özelleştirilmiş birçok uygulama ve sosyal paylaşım ağları da oluşturulmaktadır. Çok sayıda reklamın, ürünün ve hizmetin tanıtıldığı bu siteler; aynı zamanda kadınların kaygılarını paylaştığı, sorunlarına çözüm aradığı, yeni dayanışma pratiklerinin ortaya çıktığı ve farklı annelik biçimlerinin müzakere edil- diği alanlara da dönüşmektedir. Bu bağlamda söz konusu çalışma; günümüzde dijital medya tarafından nasıl bir annelik yaratıldığını ve annelerin kendileri için özelleştirilmiş siteleri neden kullandıkları üzerine bir tartışma yürütmeyi amaçlamaktadır. Nitel içerik analizi ile “anneysen.com” adlı site incelenmiş, anneliğin bir tüketici formuna nasıl dönüştürüldüğü ve deneyimlerini, sorunlarını, yalnızlıklarını pay- laşmada sitenin annelere nasıl aracılık ettiği tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Adres: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi 07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE | E-Posta: mjh@akdeniz.edu.tr |