Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fotoğrafların Işığında Eski Tavşanlı İstasyon Yolcu Binası ve Diğer Tescilli İstasyon Yapılarının Mimari Özelliklerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 387 - 400, 30.06.2019

Öz

Demiryolu hatları ulaşım tarihinin en işlevsel adımlarından biri olmanın yanı sıra medeniyetin gelişiminde de kilit rol oynayan bir yenilik olmuştur. Demiryolları tarım ve sanayi devrimlerinin sonucu olarak ortaya çıkmıştır. İlk örnekleri Avrupa’da görülen Demiryolları ağı tüm dünyaya dağılmış ve kısa süre sonra Osmanlı topraklarında da kurulmaya başlamıştır. Bu dönemde İngiliz, Fransız ve Alman şirketler tarafından değişik bölgelerde çeşitli güzergahların inşasına başlanmıştır. Cumhuriyet döneminde de hızla devam eden inşa faaliyetlerine gerek yerli gerekse yabancı şirketler vasıtasıyla yenileri eklenerek hatlar arasındaki boşluklar doldurulmuştur. Bu hatlardan biri de Cumhuriyet döneminde oluşturulan Balıkesir-Kütahya hattıdır. Bu hattın ilk etabı olan Kütahya-Tavşanlı arası istasyonları inşası ilk biten bölümdür. Bu çalışmada aynı güzergâh içinde Kütahya ili Tavşanlı ilçesinde yer alan tescilli istasyon binaları fotoğraf ve planlar yardımıyla tanımlanarak değerlendirilmiştir. Günümüzde var olmayan Tavşanlı istasyonu yolcu binasının eski fotoğraflardan yola çıkarak tanımı yapılmış ve

Kaynakça

  • Akyıldız A. (1995). “Osmanlı Anadolusunda İlk Demiryolu: İzmir Aydın Hattı (1856-1866)”. Ed. E. İhsanoglu. Çağını Yakalayan Osmanlı (1995) 249-271. İstanbul.
  • As E. (2006). Cumhuriyet Dönemi Ulaşım Politikaları (1923-1960). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir 2006.
  • Demirarslan D. (2015). “Batılılaşma/Modernleşme Dönemi Demiryolu Politikası ve İstasyon Binası Mimarisi: İzmit ve Hereke Tren İstasyonları”. Uluslararası Gazi Akçakoca ve Kocaeli Tarihi Sempozyumu (2015) 1635-1649.
  • Engin V. (1993). Rumeli Demiryolları. İstanbul 1993.
  • Ergun M. (1966). Milli Demiryollarımızın Kısa Bir Tarihçesi. İstanbul 1966.
  • Erkan Y. K. (2007). Anadolu Demiryolu Çevresinde Gelişen Mimari ve Korunması. İstanbul 2007.
  • Erkan Y. K. & Ahunbay Z. (2008). “Anadolu Demiryolu Mirası ve Korunması”. İTÜ Dergisi 7/2 (2008) 14-25.
  • Hasanbat B. (2018). Edirne-Kırklareli-Tekirdağ İlleri Sınırları Dahilindeki Tarihi İstasyon Binaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi. Kayseri 2018.
  • Haykır Y. (2011). Atatürk Dönemi Kara ve Demiryolu İnşa Çalışmaları (1923-1938). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi. Elazığ 2011.
  • Sobutay G. L. Ç. (1996). Türkiye’de İstasyon Yapılarının Geçmişten Günümüze Değişmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara 1996.
  • Şenyiğit Ö. (2002). Adana-Mersin Demiryolları Hattı Üzerindeki İstasyon Binalarının Tarihi ve Mimari Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi. Adana 2002.
  • Yıldırım İ. (1996). “Atatürk Dönemi Demiryolu Politikasına Bir Bakış”. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi (ATAM) (1996) 387-395.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Modern Türk Tarihi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sibel Yarar

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yarar, S. (2019). Fotoğrafların Işığında Eski Tavşanlı İstasyon Yolcu Binası ve Diğer Tescilli İstasyon Yapılarının Mimari Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 9(1), 387-400.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr