Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Solunum Sistemi Konusunun İlköğretimde Dramatizasyon Tekniği ile Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 239 - 250, 30.12.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim altıncı sınıf Fen ve Teknoloji dersi “Vücudumuzda Sistemler” ünitesinde yer alan “Solunum Sistemi” konusunun öğretiminde dramatizasyon tekniğinin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desene göre yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde İstanbul ili Arnavutköy ilçesinde bir devlet ilköğretim okulunun 6. sınıfında öğrenim gören 56 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Temelli, Arlı, Biber ve Kurt (2011) tarafından geliştirilen ve KR 21 değeri 0.81 olan başarı testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre deney grubu ile kontrol grubu öğrencileri arasında başarı ve cinsiyet bakımından anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Ancak deney grubu öğrencilerinin başarı son test puanları arasında kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Aynı zamanda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı testinden aldıkları uygulama öncesi ve sonrası puanları arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel H. Ö. (2010). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara 2010.
  • Becker B. J. & Hedges L. N. (1984). “Meta-Analysis of Cognitive Gender Differences: A Comment on an Analysis by Rosenthal and Rubin”. Journal of Educational Psychology 76 (1984) 583-587.
  • Bertiz H. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumları ve Öyküleme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bolu 2005.
  • Biegler L. (1998). Implementing Dramatization as an Effective Storytelling Method to Increase Comprehension. Master Thesis. Kean University. Kaynak: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED417377.pdf. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2015.
  • Bilek E. (2009). İlköğretim Üçüncü Sınıf Hayat Bilgisi Dersinde Dramatizasyon Yönteminin Öğrencilerin Sosyal-Duygusal Uyumlarına ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa 2009.
  • Büyüköztürk S. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara 2007.
  • Christensen L. B. (2004). Experimental Methodology. United States of America 2004.
  • Çoruh S. (1950). Okullarda Dramatizasyon. İstanbul 1950.
  • Çakır B. E. (2012). Geleneksel Öğretim Yöntemleri ile Dramatizasyon Yönteminin İlköğretim 2. Sınıf Matematik Dersinde, Öğrencilerin Akademik Başarı ve Kavramların Kalıcılık Düzeylerine Etkisinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir 2012.
  • Çam F., Özkan E. & Avinç İ. (2009). “Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karşı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Köy ve Merkez Okulları Örneği”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 29/2 (2009) 459-483.
  • Debre İ. (2008). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Coğrafya Konularının Öğretiminde Ders Anlatım Stratejisi Olarak Dramatizasyonun Kullanılmasının Öğrencinin Başarı Düzeyine Etkisi.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2008.
  • Dirim A. (1998). Yaratıcı Drama. İstanbul 1998.
  • Dorion K. R. (2009). “Science Through Drama: A Multiple Case Exploration of the Characteristics of Drama Activities Used in Secondary Science Lessons”. International Journal of Science Education 31/16 (2009) 2247-2270.
  • Ediger M. (2001). Student Journal Writing in Science. Kaynak: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED448462.pdf. Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2015.
  • Ekinözü İ. (2003). İlköğretimde Permütasyon ve Olasılık Konusunun Dramatizasyon ile Öğretiminin Başarıya Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2003.
  • Güllü M. (2009). Dramatizasyon Yönteminin Yabancı Dil Öğretimi Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • Hesapçıoğlu M. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri. İstanbul 1997.
  • Kahyaoğlu H., Yavuzer Y. & Aydede M. N. (2010). “Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 8/3 (2010) 741-758.
  • Kaptan F. & Korkmaz H. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı Modül 7. Ankara 1999.
  • Karacil M. (2009). İlköğretim 1. Kademede Yaratıcı Drama Yönteminin Öğrencinin Akademik Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars 2009.
  • Karasar N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara 2005.
  • Kavcar C. (20062). Örgün Eğitimde Dramatizasyon. Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar (Prof. Dr. İnci San’a Armağan). Ed. H. Ömer Adıgüzel. Ankara 2006.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gamze Dikmenli Vardar Bu kişi benim

Mahmut Selvi

Ayşe Nesibe Önder

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dikmenli Vardar, G., Selvi, M., & Önder, A. N. (2015). Solunum Sistemi Konusunun İlköğretimde Dramatizasyon Tekniği ile Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(2), 239-250.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr