Widespread usage of the internet has made it possible to be considered as an important channel for advertising. Over the years, it has been seen that preference of internet advertising is much more increasing when compared with traditional media. Internet advertising offers a more attractive environment for advertisers with its peculiarities such as cost effectiveness, content creating flexibility and interactivity. Developing technology made it possible to send messages to consumers with new applications. On the other hand, from consumers’ standpoint, it is seen that internet users are now increasingly being bombarded with advertising messages, which are increasingly appeared on the internet. This raises the question of whether the ad really creates the desired effect on the victims of message bombardment. This study aimed at understanding the thoughts of internet users about internet advertisements. With a survey covered 268 civil servants working at Erciyes University, thoughts of internet users were analyzed and study showed that internet ads had no positive impact on consumer’s attitudes and behaviors. Moreover, no statistically significant differences were found in the respondents’ point of view on internet advertising according to gender, age and educational differences
internet internet advertisements internet advertising new media Erciyes University civil servants
İnternetin yaygın olarak kullanılması onun reklam için de önemli bir mecra olarak değerlendirilmesini gündeme getirmiştir. İnternet reklamcılığının geleneksel mecralara göre yıllar itibariyle artan oranda tercih edildiği görülmektedir. İnternet reklamları sağladığı maliyet avantajları, içerik yaratmadaki esnekliği ve daha fazla çift yönlü etkileşim olanağı tanıması gibi sebeplerle reklam verenler daha cazip hale gelmiştir. Artık gelişen teknolojinin sunduğu yepyeni uygulamalarla tüketicilere çok farklı içerik ve tekniklerle mesajlar vermek olanaklıdır. Diğer taraftan tüketici açısından baktığımızda, internet kullananların artık giderek daha fazla oranda reklam mesajı bombardımanına maruz kaldığına söylemek mümkündür. Bu durum, reklamın hedef kitlesi üzerinde gerçekten arzulanan etkiyi yaratıp yaratmadığı sorusunu gündeme getirmektedir. Bu çalışma kullanıcıların internet reklamları ile ilgili düşüncelerini anlamayı amaçlamaktadır. Erciyes Üniversitesinde görev yapan 268 memur üzerinde anket tekniği kullanılarak yapılan bu araştırmada internet reklamlarının genel olarak tüketicilerin tutum ve davranışlarında olumsuz etki yarattığı görülmüştür. Bunun yanı sıra deneklerin tutum ve davranışlarının cinsiyet, yaş ve eğitim faktörlerine bağlı olarak anlamlı fark yaratacak ölçüde değişmediği saptanmıştır
İnternet İnternet Reklamları İnternet Reklamcılığı Yeni Medya Erciyes Üniversitesi Memurları
Diğer ID | JA92EK95ZV |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)