Bu araştırmanın amacı, ergenlerin
duygusal zekâ düzeylerinin akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterlikleri arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu İç Anadolu Bölgesi’nde yer
alan bir ilde merkez ilçelerde bulunan liselerde öğrenim gören, yaşları 14 ile
17 arasında değişen 376 (%60.54) erkek, 245 (%39.46) kız olmak üzere toplam 621 öğrenciden
oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde Bar-On Duygusal Zekâ Çocuk ve Ergen Formu
ve Çocuklar için Öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin istatistik
analizi SPSS 18.00 paket programı ile yapılmış olup anlamlılık düzeyi olarak .05 alınmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre; Akademik Öz-yeterlik ile duygusal zekânın tüm alt boyutları
(bireyiçi ilişkiler, bireylerarası ilişkiler, uyumluluk becerileri, stres
yönetimi, genel ruh hali ve olumlu etki) arasında pozitif yönlü anlamlı düzeyde
ilişkiler bulunmuştur. Sosyal Öz-yeterlik ile duygusal zekânın alt
boyutlarından (bireyiçi ilişkiler, bireylerarası ilişkiler, uyumluluk
becerileri, genel ruh hali ve olumlu etki) pozitif yönlü anlamlı düzeyde
ilişkiler bulunmuştur. Duygusal Öz-yeterlik ile duygusal zekânın tüm alt
boyutları (bireyiçi ilişkiler, bireylerarası ilişkiler, uyumluluk becerileri,
stres yönetimi, genel ruh hali ve olumlu etki) arasında pozitif yönlü anlamlı
düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Yapılan regresyon analizi sonucunda; bireyiçi,
uyumluluk, stres yönetimi, genel ruh hali ve olumlu etki Duygusal Öz-yeterlik
puanının önemli yordayıcıları olarak bulunmuştur. Bulgulara dayanarak öneriler
geliştirilmiştir.
Purpose of this study is to examine the relationship between
academic, social and emotional self-efficacy of emotional intelligence levels
of adolescents. The study group consists of a total of 621 students, 376 boys (%60.54) and 245 girls (%39.46)
, aged between 14 and 17, studying in high schools in
the central districts of a province in Central Anatolia. Bar-On Emotional Intelligence Child and Adolescent Form and
Self-Efficacy Scale for Children were used in data collection process. The statistical analysis of the data was done by SPSS 18.00
package program and the significance level was taken as .05.According to the results of
study; it was found a significantly positive relationship between academic
self-efficacy and all sub-dimensions of emotional intelligence (intrapersonel,
interpersonel, adaptability, stress management, general mood and positive
impression). Significantly positive relationships were found from social
self-efficacy and the sub-dimensions of emotional intelligence (intrapersonel,
interpersonel, adaptability, general mood, and positive impression).
Significantly positive relationships were found between emotional self-efficacy
and all sub-dimensions of emotional intelligence (intrapersonel, interpersonel,
adaptability, stress management, general mood and positive impression).As a
result of regression analysis performed; it was seen a significant relation between emotional self-efficacy and
sub-dimensions of emotional intelligence. Intrapersonel, adaptability, stress
management, general mood and positive impression were found as important
predictors of Emotional Self-Efficacy. Based on the
findings, recommendations have been developed.
Emotional Intelligence Self Efficacy Perceptıons Adolescents
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ek Sayı 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)