This study investigated the financial performance of Borsa İstanbul (İstanbul Stock Exchange - BİST) listed firms named Turkish Airlines and Pegasus Airlines for the 2013-2017 period with ratio analysis. Balance sheets and income statements were used to analyze the financial performance of two airline firms. The mentioned financial statements of Turkish Airlines and Pegasus Airlines were retrieved from Public Disclosure Platform (KAP). Data gathered from Public Disclosure Platform (KAP) were utilized to calculate 17 ratios parallel to the aim of study. Stock exchange performance ratios were not included to the study and calculations were done using Microsoft (MS) Excel computer program (software). According to the findings of research, liqudity ratios of Turkish Airlines are lower than Pegasus Airlines. Also, net working capital and debt paying performance of Pegasus Airlines is better than Turkish Airlines. In general, it is determined that both firms are running their operations efficiently. Inventory turnover and receivables turnover ratios of Turkish Airlines and Pegasus Airlines are both high, having a steady trend through years. Concerning the assets turnover ratio which measures the efficiency of assets, both firms are successful in general. The debt ratio of Turkish Airlines is higher than Pegasus Airlines. Both firms are financing their fixed assets with long term liabilities and owner’s equity, which is a correct financial decision. When profitability ratios are analyzed, it is seen that profitabilities of Turkish Airlines and Pegasus Airlines fluctuate over the years. Moreover, profitabilities of both firms are close to each other. Furthermore, both companies are profitable in terms of main area of activity. Turkish Airlines experiences problems regarding the current ratio. It is also observed that, debt ratios of both firms are high. When the two airline firms are compared, it is realized that financial performance of Pegasus Airlines is higher than Turkish Airlines, making it more attractive for investment.
Bu çalışmada Borsa İstanbul’da (BİST’de) işlem gören
Türk Hava Yolları A. Ş. ve Pegasus Hava Yolları A. Ş.’nin finansal performansı
2013-2017 periyodu için rasyo (oran) analizi ile incelenmiştir. Havayolları
şirketlerinin finansal performansının analiz çalışması için şirketlerin bilanço
ve gelir tablolarından faydalanılmıştır. Söz konusu şirketlere ait mali
tablolar, Kamuyu Aydınlatma Platformu’ndan (KAP) alınmıştır. KAP’tan alınan
veriler çalışmanın amacına uygun olarak 17 oranın hesaplanmasında
kullanılmıştır. Borsa performans oranları çalışmaya dahil edilmemiş, uygulama
çalışması Microsoft (MS) Excel bilgisayar programı (yazılımı) yardımı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, Türk Hava Yolları A. Ş.’nin
likidite oranları Pegasus Hava Yolları A. Ş.’ye göre daha düşüktür. Aynı
zamanda, net çalışma sermayesi ve borç ödeme gücü bakımından Pegasus Hava
Yolları A. Ş., Türk Hava Yolları A. Ş.’ye göre daha başarılıdır. Genel olarak,
her iki firma da faaliyetlerini etkin bir şekilde yürütmektedir. İşletmelerin
sahip oldukları stokların geri dönüşümü ve alacakların da tahsil hızı yüksek
olup, yıllar itibari ile istikrarlı bir seyir izlemiştir. Varlıkların kullanım
etkinliğini ölçen varlık devir hızı incelendiğinde, her iki şirket de genel
olarak başarılıdır. Türk Hava Yolları A. Ş.’nin borçluluk oranı, Pegasus Hava
Yolları A. Ş.’ye göre daha yüksektir. Her iki şirket de duran varlık
finansmanında ağırlıklı olarak uzun vadeli borçlanma ve öz kaynaklar yöntemini
tercih etmiş olup, doğru bir finansman kararında bulunmuştur. Karlılık oranları
incelendiğinde, her iki şirketin de dönemler itibari ile karlılıkları
dalgalanma göstermektedir. Her iki şirketin de karlılık oranları birbirlerine
yakın durumdadır. Firmaların, ana faaliyetleri konusunda karlı oldukları
görülmektedir. Türk Hava Yolları A. Ş., cari oran hususunda sorunludur. Çalışmaya
konu olan her iki şirketin de borçluluk oranlarının yüksek olduğu
görülmektedir. İki şirket arasında kıyaslama yapacak olursak, Pegasus Hava
Yolları A. Ş.’nin, Türk Hava Yolları A. Ş.’ye göre finansal performansı yüksek
olup, yatırım açısından daha cazip konumdadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)