Küreselleşmeyle birlikte dünyada ve Türkiye'de
girişimciliğe verilen önem gün geçtikçe artmaktadır. Ekonomik kalkınmalarında en
önemli unsurlarından olan girişimciliğin arttırılması ülkelerin önem verdiği
bir konudur. Yüksek teknoloji üreten gelişmiş ülkeler kalkınmalarının önemli
bir kısmını girişimciliğe borçludur. Bireylerin doğuştan gelen girişimcilik
yeteneklerinin, önce aile desteği sonrasında ise devlet teşvikiyle ortaya
çıkarılması günümüz ekonomisinin elzem ihtiyaçlarından birisi haline gelmiştir.
Birçok gelişmekte olan ülke bireylerdeki girişimcilik potansiyelini ortaya
çıkarmak için çeşitli uygulamalar yürütmüştür. Bu uygulamaların en
önemlilerinden birisi de eğitimdir. Eğitim müfredatlarında girişimciliğe yer
verilmesiyle bireylerin girişimcilik yeteneklerinin ortaya çıkarılması ve girişimcilik
eğilimlerinin doğru yönlendirilmesi amaçlanmaktadır. Türkiye’de son yıllarda
nerdeyse tüm üniversitelerin tüm bölümlerinde girişimcilik dersi
üniversitelerin eğitim müfredatına eklenmiştir. Bu üniversitelerden biri olan
Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi öğrencileri aldıkları girişimcilik
dersleri ile potansiyel girişimci olarak düşünülmüş ve çalışmanın uygulaması
onlarla yapılmıştır. Bu çalışmada, öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin demografik
özelliklerine göre farklılıklarının saptanması amaçlanmıştır. Bu çalışmada Yılmaz ve Sünbül’ün geliştirmiş
oldukları ölçek kullanılmıştır. Çalışma
kapsamında 25 Aralık 2017-10 Ocak 2018
tarihleri arasında kolayda örnekleme yöntemi ile 585 öğrenci içinden belirlenen 461 öğrenci üzerinde yüz yüze
anket uygulanmış ve toplanan veriler SPSS programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi
öğrencilerinin, kararlılık, dışa açıklık, kendine güven, yenilikçilik ve
fırsatçılık faktörlerinde cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık belirlenmiş ve
erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha kararlı, dışa açık, kendine
güvenen, yenilikçi ve fırsatçı bir yapıya sahip olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.
Ayrıca öğrencilerin sınıf seviyelerine göre risk alma, kendine güven, dışa
açıklık ve yenilikçilik faktörlerinde anlamlı bir farklılık bulunmuşken
kararlılık ve fırsatçılık faktörlerinde anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna
varılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre erkek öğrencilerin girişimcilik
eğilimlerinin daha yüksek olduğu ve öğrencilerin yaşları ile eğitim düzeyleri
arttıkça girişimcilik eğilimlerinin de arttığı gözlenmiştir. Böylelikle girişimciliğin
öğretilebilir bir olgu olduğu, bireylerin olgunluklarının ve eğitim
seviyelerinin artmasıyla girişimcilik eğilimlerinin de artacağı sonucuna
ulaşılmıştır.
The importance given to entrepreneurship is increasing day by day with the advances today. With the understanding that there is a need for successful entrepreneurs for the development of a country, they have begun to give more space to entrepreneurship in state policies. With the understanding that there is a need for successful entrepreneurs for the development of a country, they have begun to give more space to entrepreneurship in state policies. In countries such as Turkey, which has a relatively young population, with the determination of young people have done for promoting the entrepreneurial orientation and it is obvious that after the emergence of successful entrepreneurs. In parallel with this case, it has been tried to determine whether the entrepreneurship trends of Kastamonu University Tourism Faculty students have a significant difference according to demographic characteristics. The survey method was used to collect the data to be used in the research. A total of 585 students were enrolled in the faculty within the Faculty of Tourism, and a questionnaire was applied to 461 students. According to the results of the research, it was determined that the factors constituting the entrepreneurship tendency were stability, openness to openness, self-confidence, innovation, risk taking and opportunism. It has been determined that these factors differ significantly from individual characteristics of students according to gender, nationality, department, class, age and entrepreneurial activity.
Entrepreneurship Entrepreneurship Tendency Faculty of Tourism Tourism Faculty Students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)