One of the services provided to ensure equality of opportunity in Turkey is the establishing of boarding schools for students living in rural areas. In this context, high school students are placed in boarding schools. The purpose of this study was to examine the problems encountered in the high school dormitories of Karaman. The study utilized the phenomenology pattern of qualitative research designs. The data were collected from 17 deputy principals in charge of dormitories by semi-structured interview, and analyzed by content analysis. The problems were integrated into three themes: physical problems, problems related to human resources and problems arising from legislation. Project designing of the dormitory, equipment and materials used in buildings were identified under the theme of physical problems. Personnel shortages, personnel discipline and performance problems, insufficiency of personnel training and coordination problems with principals have been identified under the theme of problems related to human resources. The lack of maintenance and repair budget, the tutor fees, the inadequacy of food fees and the problem of other school students staying at dormitory were determined under the theme of the problems arising from the legislation. In line with the findings, suggestions were developed to the practitioners and researchers.
School dormitory boarding school equality of opportunity in education
Türkiye’de
fırsat ve imkan eşitliğini sağlamak için yapılan uygulamalardan birisi, kırsal
bölgelerde yaşayan öğrencilerin eğitim görebilmeleri için yatılı ve pansiyonlu
okulların açılmasıdır. Bu kapsamda ortaoöğretim kurumlarında okuyan
öğrenciler, pansiyonlu okullara
yerleştirilmektedir. Bu araştırmada Karaman İli ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan
problemleri tespit ederek bu problemlere ilişkin çözüm
önerileri geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden
olgubilim (fenomenoloji) deseninde yürütülmüştür. Veriler, Karaman İlinde
pansiyonlu okullarda görev yapan, pansiyondan sorumlu 17 müdür yardımcısından
toplanmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme ile toplanmış olup, içerik
analiziyle çözümlenmiştir. Karaman’da ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında
yaşanan sorunlar, fiziki sorunlar, insan kaynaklarıyla ilgili sorunlar ve
mevzuattan kaynaklanan sorunlar olarak üç temada bütünleştirilmiştir. Fiziki
sorunlar temasının altında pansiyonun projelendirilmesi ve binalarda kullanılan
cihaz ve malzemelerle ilgili sorunlar tespit edilmiştir. İnsan kaynaklarıyla
ilgili sorunlar temasının altında personel eksikliği, personelin disiplin ve
performans sorunları, personel eğitiminin yetersizliği ve okuldaki diğer
yöneticilerle eş güdümlü çalışma sorunları tespit edilmiştir. Mevzuattan
kaynaklanan sorunlar teması altında, bakım onarım bütçesinin olmaması, nöbetçi
belletici öğretmen ücretleri, yemek ücretlerinin yetersizliği ve pansiyonda
başka okulun öğrencilerinin kalması sorunları tespit edilmiştir. Yapılan tespitler
doğrultusunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde
bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)