Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 3566 - 3584, 15.10.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.509628

Öz

Video
paylaşım sitesi olan Youtube’a her gün milyonlarca insan “Broadcast Yourself”
sloganından hareketle yaşam hikâyelerini eklemekte ve geniş bir kitleye
sunmaktadır. Youtube’un kullanıcıya açılmasıyla ortaya çıkan “Youtuber”lar,
yeni medya alanını hem popüler olma hem de para kazanma güdüsüyle
kullanmaktadırlar. Youtube’da yayınlanan içeriklere reklam verilmesi, yayın
içeriklerinde reklama yer veren yaşam hikâyelerinin desteklenmesi gibi farklı
şekillerde Youtube’un maddi kazanç sağlamaya yönelik pratikler içerdiği
görülmektedir.



            Öte yandan kişisel yaşam hikâyelerinin
yer aldığı Youtube videolarında, çocukların kullanılması, sanal uzama çocuk
yaşamlarının dâhil edilmesi ve çocuğun maddi kazanç elde etmede bir araç olarak
kullanılması bu alanı sorunlu hale getirmektedir. Çocuk yaşam deneyimlerinin,
tüketime eşlik edecek şekilde ebeveyn kontrolünde içerik oluşturularak
sunulması, çocuk yaşamının mahremiyetini ortadan kaldırmaktadır. Buradan
hareketle bir buçuk milyon üye sayısına sahip olan “Prenses Elif” Youtube
sayfası, babasının kontrolünde yürütülerek çocuğun yaşam alanına eklenen ürün
reklamlarıyla dikkat çekmektedir. Çalışma kapsamında Prenses Elif Youtube
sayfası, tüketim ve çocuk mahremiyeti kavramları ışığında içerik analizi ile
incelenecektir. Bu çalışmada; çocuğun yaşam evrenine dâhil edilen tüketim olgusu
ile ebeveynleri tarafından yok edilen mahremiyetinin incelenmesi
amaçlanmaktadır.   

Kaynakça

  • Referans 1 Abidin C. (2017). #familygoals: Family Influencers, Calibrated Amateurism, and Justifying Young Digital Labor. Social Media + Society April-June 2017: 1– © The Author(s) 2017. journals.sagepub.com/home/smsReferans 2 A Companion to Celebrity, First Edition. Edited by P. David Marshall and Sean Redmond. © 2016 John Wiley & Sons, Inc. Published 2016 by John Wiley & Sons, IncReferans 3
  • Andrejevick M. (2009). Eleştirel Medya Çalışmaları 2.0: Etkileşimli Bir Üst Sürüm. (Çev.: Leyla Keskiner) . Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar . (Ed. Mukadder Çakır). Doğu Kitabevi. İstanbul. (55-76). Referans 4
  • Aziz, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Yayın. Ankara.Referans 5
  • Çakır, M. (2017). Yeni Medyaya İlişkin Eleştirel Yaklaşımları ve Tespitleri İle Christian Fuchs. Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar. (Ed. Mukadder Çakır). Doğu Kitabevi. İstanbul. (ss 81-130)Referans 6
  • Doğuş, F. E.(2017). Yeni Medyaya Bir Sosyal Psikolog Gözünden Bakmak: Sonia Livingstone. Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar . (Ed. Mukadder Çakır). Doğu Kitabevi. İstanbul. (131-156). Referans 7
  • Dijck, J V. (2009). “Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content”. (Elektronik Sürüm). Media, Culture & Society © 2009 SAGE Publications (Los Angeles, London, New Delhi and Singapore), 31(1), 41–58Referans 8
  • Fuchs, C. (2015). Dijital emek ve karl marx. (Çev. Tahir Emre Kalaycı- Senem Oğuz). Ankara: Notabene Yayınları
  • Leaver, T. (2017). Intimate Surveillance: Normalizing Parental Monitoring and Mediation of Infants OnlineSocial Media + Society April-June 2017: 1– 10Referans 9
  • Lyon D. (2006). Gözetlenen Toplum: Günlük Hayatı Kontrol Etmek. (Türkçesi: Gözde Soykan). Kalkedon. İstanbul. Referans 10
  • Marwick, A. (in press, 2015). “You May Know Me From YouTube: (Micro)-Celebrity in Social Media.” In A Companion to Celebrity, Marshall, P.D. and Redmond, S., Eds. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc.Referans 11
  • Murdoch, G. (1978). “Blindspots About Western Marxism: A Reply To Dallas Symthe”.(Elektronik Sürüm). Canadian journal of Political and Social Theory/Revue Canadienne de Theorie Pofitique et Sociale, 2(2), Spring-Summer/Printemps-Ete.Referans 12
  • Pace, S. (2008). YouTube: An opportunity for consumer narrative analysis? Qualitative Market Research: An International Journal, 11(2), 213-226.
  • Ross A. L.. –Livingstone, S. (2017). “Sharenting,” Parent Blogging, And The Boundaries Of The Digital Self, Popular Communication, 15:2, 110-125Referans 13
  • Senft, Theresa M. Camgirls: celebrity and community in the age of social networks / Theresa M. Senft. p. cm. — (Digital formations ; v. 4)Referans 14
  • Stacey B. Steinberg (2017). Sharenting: Children's Privacy in the Age of Social Media, 66 Emory L.J. 839 Stefano Pace, (2008) "YouTube: an opportunity for consumer narrative analysis?", Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 11 Issue: 2, pp.213-226Referans 15
  • Tehıla Mınkus, Kelvın Lıu & Keıth W. Ross, (2015). Children Seen But Not Heard: When Parents Compromise Children’s Online PrivacyReferans 16 http://cse.poly.edu/~tehila/pubs/WWW2015children.pdf; (Erişim Tarihi: 16.04.2018)Referans 17
  • https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/guidance/childrens-online-privacy-protection-rule-not-just-kids-sites#rule (Erişim Tarihi: 16.04.2018)Referans 18
  • https://www.theguardian.com/technology/2018/apr/09/youtube-illegally-collects-data-on-children-say-child-protection-groups. (Erişim Tarihi: 16.04.2018).Referans 19
  • https://www.themarysue.com/googles-ceo-name-change/ (Erişim Tarihi: 16.04.2018)Referans 20
  • https://www.youtube.com/watch?v=QRFTGc9S9qc). (Erişim Tarihi: 10.04.2018)Referans 21
  • (https://www.youtube.com/watch?v=O9X8tSPbimU). (Erişim Tarihi: 10.04.2018)Referans 22 (https://www.webtakibi.com/youtube-turkiyede-en-cok-kazanan-11-kanali/1457)(Erişim Tarihi: 02.05.2018).

A Problematic Area in Child Youtubers: Loss Of Privacy By Consumption

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 3566 - 3584, 15.10.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.509628

Öz

Every day millions of people add their life stories on YouTube, a video sharing site, considering the slogan "Broadcast Yourself" and present them to a wide audience. The "Youtubers" that emerged when YouTube was opened to users are using the new media area with the motivation of both being popular and earning money. It seems that YouTube contains practices to provide financial gain in various ways such as giving advertisements in the contents on YouTube, supporting life stories that include broadcast contents, and so on. On the other hand, the use of children, the inclusion of children's lives into a virtual environment, and the use of the child as a means of obtaining financial gain on YouTube videos where personal life stories are included make this area problematic. The presentation of child life experiences by creating contents through parental control, accompanied by consumption, removes the privacy of child life. From this point of view, the YouTube page "Princess Elif", which has one and a half million members, is carried out under the control of her father and attracts attention with the product advertisements added to the child's living space. In the scope of the study, “Princess Elif” YouTube page will be analyzed through content analysis on the concepts of consumption and child privacy. This study is aimed to examine the consumption fact included in the child's life and the privacy that is destroyed by her parents.

Kaynakça

  • Referans 1 Abidin C. (2017). #familygoals: Family Influencers, Calibrated Amateurism, and Justifying Young Digital Labor. Social Media + Society April-June 2017: 1– © The Author(s) 2017. journals.sagepub.com/home/smsReferans 2 A Companion to Celebrity, First Edition. Edited by P. David Marshall and Sean Redmond. © 2016 John Wiley & Sons, Inc. Published 2016 by John Wiley & Sons, IncReferans 3
  • Andrejevick M. (2009). Eleştirel Medya Çalışmaları 2.0: Etkileşimli Bir Üst Sürüm. (Çev.: Leyla Keskiner) . Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar . (Ed. Mukadder Çakır). Doğu Kitabevi. İstanbul. (55-76). Referans 4
  • Aziz, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Yayın. Ankara.Referans 5
  • Çakır, M. (2017). Yeni Medyaya İlişkin Eleştirel Yaklaşımları ve Tespitleri İle Christian Fuchs. Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar. (Ed. Mukadder Çakır). Doğu Kitabevi. İstanbul. (ss 81-130)Referans 6
  • Doğuş, F. E.(2017). Yeni Medyaya Bir Sosyal Psikolog Gözünden Bakmak: Sonia Livingstone. Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar . (Ed. Mukadder Çakır). Doğu Kitabevi. İstanbul. (131-156). Referans 7
  • Dijck, J V. (2009). “Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content”. (Elektronik Sürüm). Media, Culture & Society © 2009 SAGE Publications (Los Angeles, London, New Delhi and Singapore), 31(1), 41–58Referans 8
  • Fuchs, C. (2015). Dijital emek ve karl marx. (Çev. Tahir Emre Kalaycı- Senem Oğuz). Ankara: Notabene Yayınları
  • Leaver, T. (2017). Intimate Surveillance: Normalizing Parental Monitoring and Mediation of Infants OnlineSocial Media + Society April-June 2017: 1– 10Referans 9
  • Lyon D. (2006). Gözetlenen Toplum: Günlük Hayatı Kontrol Etmek. (Türkçesi: Gözde Soykan). Kalkedon. İstanbul. Referans 10
  • Marwick, A. (in press, 2015). “You May Know Me From YouTube: (Micro)-Celebrity in Social Media.” In A Companion to Celebrity, Marshall, P.D. and Redmond, S., Eds. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc.Referans 11
  • Murdoch, G. (1978). “Blindspots About Western Marxism: A Reply To Dallas Symthe”.(Elektronik Sürüm). Canadian journal of Political and Social Theory/Revue Canadienne de Theorie Pofitique et Sociale, 2(2), Spring-Summer/Printemps-Ete.Referans 12
  • Pace, S. (2008). YouTube: An opportunity for consumer narrative analysis? Qualitative Market Research: An International Journal, 11(2), 213-226.
  • Ross A. L.. –Livingstone, S. (2017). “Sharenting,” Parent Blogging, And The Boundaries Of The Digital Self, Popular Communication, 15:2, 110-125Referans 13
  • Senft, Theresa M. Camgirls: celebrity and community in the age of social networks / Theresa M. Senft. p. cm. — (Digital formations ; v. 4)Referans 14
  • Stacey B. Steinberg (2017). Sharenting: Children's Privacy in the Age of Social Media, 66 Emory L.J. 839 Stefano Pace, (2008) "YouTube: an opportunity for consumer narrative analysis?", Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 11 Issue: 2, pp.213-226Referans 15
  • Tehıla Mınkus, Kelvın Lıu & Keıth W. Ross, (2015). Children Seen But Not Heard: When Parents Compromise Children’s Online PrivacyReferans 16 http://cse.poly.edu/~tehila/pubs/WWW2015children.pdf; (Erişim Tarihi: 16.04.2018)Referans 17
  • https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/guidance/childrens-online-privacy-protection-rule-not-just-kids-sites#rule (Erişim Tarihi: 16.04.2018)Referans 18
  • https://www.theguardian.com/technology/2018/apr/09/youtube-illegally-collects-data-on-children-say-child-protection-groups. (Erişim Tarihi: 16.04.2018).Referans 19
  • https://www.themarysue.com/googles-ceo-name-change/ (Erişim Tarihi: 16.04.2018)Referans 20
  • https://www.youtube.com/watch?v=QRFTGc9S9qc). (Erişim Tarihi: 10.04.2018)Referans 21
  • (https://www.youtube.com/watch?v=O9X8tSPbimU). (Erişim Tarihi: 10.04.2018)Referans 22 (https://www.webtakibi.com/youtube-turkiyede-en-cok-kazanan-11-kanali/1457)(Erişim Tarihi: 02.05.2018).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muhsine Sekmen 0000-0001-5493-9927

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sekmen, M. (2019). Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3566-3584. https://doi.org/10.33206/mjss.509628
AMA Sekmen M. Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi. MJSS. Ekim 2019;8(4):3566-3584. doi:10.33206/mjss.509628
Chicago Sekmen, Muhsine. “Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim Ile Mahremiyetin Yitimi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 4 (Ekim 2019): 3566-84. https://doi.org/10.33206/mjss.509628.
EndNote Sekmen M (01 Ekim 2019) Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 4 3566–3584.
IEEE M. Sekmen, “Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi”, MJSS, c. 8, sy. 4, ss. 3566–3584, 2019, doi: 10.33206/mjss.509628.
ISNAD Sekmen, Muhsine. “Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim Ile Mahremiyetin Yitimi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/4 (Ekim 2019), 3566-3584. https://doi.org/10.33206/mjss.509628.
JAMA Sekmen M. Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi. MJSS. 2019;8:3566–3584.
MLA Sekmen, Muhsine. “Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim Ile Mahremiyetin Yitimi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 4, 2019, ss. 3566-84, doi:10.33206/mjss.509628.
Vancouver Sekmen M. Çocuk Youtuber’larda Sorunlu Bir Alan: Tüketim ile Mahremiyetin Yitimi. MJSS. 2019;8(4):3566-84.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155