Coğrafya,
içeriği, konusu ve inceleme alanları açısından doğa bilimleri, sosyal ve beşeri
bilimlerle yakından ilişkili olan multidisipliner bir bilim olarak tanımlanır.
Bununla birlikte bazı konuları temel eğitim düzeyinden başlayarak eğitimin
diğer kademelerinde de yer alan coğrafya bilimi, ezberci, soyut kavramlar
içerdiği ve yer yer sıkıcı bir niteliğe sahip olduğu şeklinde eleştirilere
maruz kalmıştır. Ancak bireylere coğrafi bilinç, günlük yaşam becerileri ve
küresel bir bakış açısı kazandırmada etkili olan coğrafya bilimi önemini her
zaman korumuştur. Bu araştırmanın amacı, 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde yer
alan bazı coğrafya konularının öğretiminin öğretmen görüşlerine göre
incelenmesidir. Nitel olarak tasarlanan bu çalışmada durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2018-2019 eğitim-öğretim yılında
halen görevde bulunan ve 4. sınıf sosyal bilgiler dersini yürütmüş 27 sınıf
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme
formuyla elde edilmiş ve veriler içerik analizi tekniği kullanılarak
değerlendirilmiştir. Araştırmada ulaşılan bulgulara göre, sosyal bilgiler
dersinde coğrafya konularının öğretilmesine yönelik öğrenci başarısını
etkileyen çeşitli olumlu ve olumsuz faktörlerin olduğu, yöntem ve teknik olarak
genellikle düz anlatım ve soru-cevapların tercih edildiği, araç-gereç ve
materyal olarak harita ve model kürelerin kullanıldığı tespit edilmiştir.
Ayrıca öğretmenler bazı coğrafi kavram ve konuların öğretilmesinde ise çeşitli
zorluklar yaşadıklarını belirtmişlerdir.
Geography is defined as a multidisciplinary science in terms of its content, subject and field of study, which is closely related to social and human sciences, In addition, geography has sometimes been exposed to various criticisms. However, geography has always maintained its importance in providing individuals with geographic awareness, daily life skills and a global perspective. The aim of this study is to examine the teaching of some geography subjects in 4th grade social studies course according to the opinions of the teachers. In this study, which is designed as a qualitative examination, case study design is used. The participants of the study consist of 27 primary teachers, who are currently working in the 2018-2019 academic year and have lectured 4th grade social studies courses. The data were obtained with a semi-structured interview form and evaluated by using descriptive analysis and content analysis techniques. According to the findings of the study there were various positive and negative factors affecting student success in teaching geography subjects in social studies class. It was also found out that direct instruction method and catechize is generally used as training method. Map and model spheres were used as teaching materials. Teachers also stated that they experienced various difficulties in teaching some geographical concepts and subjects.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)