The ability to use the mother language effectively in the development of the mental processes of individuals has an important position. For this reason, the mother language education to be given to the students of primary education age should be developed by taking into consideration the characteristics of personal and social development. Turkish lessons in mother language education attracts the attention of researchers as it is both a culture and a language lesson. Turkish Lesson Curriculum is used as the main source in planning Turkish lessons in terms of process and achievements. Updating the program in 2018 requires new studies on this field. For this purpose, the writing strategies included in the 2018 Turkish Curriculum has been examined in line with the opinions of Turkish teacher candidates. 17 Turkish teacher candidates who were educated in the Department of Turkish Education at Aksaray University Faculty of Education participated in the study. In this study, case studies were carried out from qualitative research methods. Content analysis was used to analyze the data obtained in the research. Writing strategies in the program have been determined and their suitability for education has been evaluated in the context of the opinions of Turkish teacher candidates. As a result of the research for opinion Turkish teacher candidates, it was determined that it is aimed to make students effective in writing process and to improve student’s high level cognitive skills.
Turkish Lesson Curriculum Writing Education Writing Strategies
Bireylerin
bilişsel becerilerinin gelişiminde ana dili etkili kullanma becerisi önemli
konumda bulunmaktadır. Bu sebeple ilköğretim çağındaki öğrencilere verilecek
olan ana dili eğitimlerinin bu öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişim özellikleri
göz önünde bulundurularak geliştirilmesi gerekmektedir. Türkçe dersleri hem bir
kültür hem de dil dersi olması sebebiyle araştırmacıların ilgisini çekmektedir.
Türkçe derslerinin süreç ve kazanımlar yönünden planlanmasında Türkçe Dersi
Öğretim Programı temel kaynak olarak kullanılmaktadır. Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın
2018 yılında güncellenmesi bu alanla ilgili yeni çalışmaların yapılmasını
gerektirmektedir. Bu amaçla çalışmamızda 2018 Yılı Türkçe Dersi Öğretim
Programında yer alan yazma stratejileri Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri
doğrultusunda incelenmiştir. Araştırmada nitel yöntemlerden içerik analizi
kullanılmıştır. Programda yer alan yazma stratejileri belirlenmiş ve bunların
eğitsel açıdan uygunluğu Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri bağlamında değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda 2018 yılında yayınlanan Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda bütüncül
bir anlayışla öğrencileri yazma sürecinde etkin kılmanın ve öğrencilerin üst
düzey bilişsel becerilerini geliştirmenin amaçlandığı tespit edilmiştir.
Türkçe dersi öğretim programı yazma eğitimi yazma stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)