Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 731 - 740, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.584856

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenler arası mesleki
işbirliği konusunda öğretmenlerin tutumlarını belirlemede kullanılabilecek bir
ölçek geliştirmektir. Araştırmada ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi için
yapılan açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA)
için iki farklı gruptan veri toplanmıştır. Birinci çalışma grubunda okulöncesi
eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinden oluşan 273 kişi, ikinci
çalışma grubunda ise 164 kişi bulunmaktadır. AFA sonucunda ölçeğin tek faktörlü
ve 13 maddeden oluşan bir yapıda olduğu belirlenmiştir. Bu tek faktörün
açıkladığı varyans oranı % 41.10’dur. Bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. DFA ile
hesaplanan uyum iyiliği indeksleri şöyledir: χ2/sd=1,475, GFI=.952,
AGFI=.933, IFI=.972, RMR=.025, CFI=.971, NFI=.917, RMSEA=.042. Ölçeğin Cronbach’s
Alfa iç tutarlılık katsayısı .87’dir. Sonuç olarak, öğretmenler arası mesleki
işbirliği konusunda öğretmenlerin tutumlarını belirlemede kullanılabilecek
geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming (Multivariate Applications Series). New York: Routledge.
  • Cerit, Y. (2009). Öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri ile işbirliği yapma düzeyleri arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 637-657.
  • Cook, L. ve Friend, M. (1993). Educational leadership for teacher collaboration. Program Leadership for Serving Students with Disabilities (Edt: B. S. Billingsley, D. Peterson, D. Bodkins, M. B. Hendricks). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED372532.pdf.
  • Çelik, A. H. (2009). Yapısal eşitlik modellemesi ve bir uygulama: Genişletilmiş online alışveriş kabul modeli (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • DuFour, R. (2011). What is a professional learning community? Educational Leadership, 61(8), 6-11.
  • Friend, M. ve Cook, L. (1990). Collaboration as a predictor for success in school reform. Journal of Educational and Psychological Consultation, 1(1), 69-86.
  • Friend, M. ve Cook, L. (1992). Interactions: Collaboration Skills for School Professionals. White Plains, NY: Longman.
  • Goddard, Y. L., Goddard, R. D. ve Tschannen-Moran, M. (2007). A theoretical and empirical investigation of teacher collaboration for school improvement and student achievement in public elementary schools. Teachers College Record, 109, 877-896.
  • Goddard, Y. L., Miller, R., Larsen, R., Goddard, R. D., Madsen, J. ve Schroeder, P. (2010). Connecting principal leadership, teacher collaboration, and student achievement. Paper presented at the American Education Research Association Annual Conference, Denver. May 3. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED528704.pdf.
  • Gruenert, S. W. (1998). Development of a school culture survey. (Unpublished Digital Dissertation). University of Missouri-Columbia Missouri. Retrieved from www.MLLC.org
  • Gümüşeli, A. İ. ve Eryılmaz, A. (2011). The measurement of collaborative school culture (CSC) on Turkish schools. New Horizons in Education, 59(2), 13-26.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Hargreaves, A. ve O’Connor, M. T. (2018). Leading Collaborative Professionalism. East Melbourne: Centre for Strategic Education. http://www.andyhargreaves.com/uploads/5/2/9/2/5292616/seminar_series_274-april2018.pdf.
  • Howland, J. ve Picciotto, H. (2003a). Professional development from the inside: Teacher collaboration in the independent secondary school. http://www.picciotto.org/math-ed/teaching/collaboration.pdf
  • Howland, J. ve Picciotto, H. (2003b). Teacher collaboration: Professional development from the inside. http://www.picciotto.org/math-ed/teaching/collaboration-slides.pdf
  • Kelchtermans, G. (2006). Teacher collaboration and collegiality as workplace conditions. A review. Zeitschrift für Pädagogik, 52(2), 220-237.
  • OECD (2013). TALIS 2013 Results an International Perspective on Teaching and Learning. https://www.oecd.org/education/school/talis-2013-results.htm.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Ally and Bacon.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tschannen-Moran, M. (1998b). Trust and collaboration in urban elementary schools. Unpublished Dissertation. The Ohio State University, Dissertation Abstract UMI: 9900923.
  • Tschannen-Moran, M. (2001). Collaboration and the need for trust. Journal of Educational Administration, 39, 308-331.
  • Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E. ve Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, 15, 17-40.

Development of Scale of Attitude towards Professional Collaboration among Teachers

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 731 - 740, 24.04.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.584856

Öz

The purpose of this study is to develop a scale which can be used to determine the attitude of teachers to professional cooperation between instructors. Data for the study were collected from two different groups for exploratory factor analysis (AFA) and confirmatory factor analysis (CFA) to determine the reliability of the scale. The first study group consisted of 273 people. They were teachers of preschool education, primary school, high school while in the second study group there were 164 people. As a result, AFA found that the scale has a one-factor structure and consists of 13 points. The dispersion coefficient to this single factor is 41.10%. This structure has been verified with DFA. Correspondence reliability indicators calculated by DFA as following: χ2 / sd = 1475, GFI = 0.952, AGFI = 0.933, IFI = 0.972, RMR = 0.025, CFI = 0.971, NFI = 0.917, RMSEA = 0.042. The coefficient of internal consistency according to Cronbach’s scale is 0.87. As a result a reliable data collecting tool has been developed to determine teachers' attitudes towards professional collaboration between teachers.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming (Multivariate Applications Series). New York: Routledge.
  • Cerit, Y. (2009). Öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri ile işbirliği yapma düzeyleri arasındaki ilişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 637-657.
  • Cook, L. ve Friend, M. (1993). Educational leadership for teacher collaboration. Program Leadership for Serving Students with Disabilities (Edt: B. S. Billingsley, D. Peterson, D. Bodkins, M. B. Hendricks). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED372532.pdf.
  • Çelik, A. H. (2009). Yapısal eşitlik modellemesi ve bir uygulama: Genişletilmiş online alışveriş kabul modeli (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • DuFour, R. (2011). What is a professional learning community? Educational Leadership, 61(8), 6-11.
  • Friend, M. ve Cook, L. (1990). Collaboration as a predictor for success in school reform. Journal of Educational and Psychological Consultation, 1(1), 69-86.
  • Friend, M. ve Cook, L. (1992). Interactions: Collaboration Skills for School Professionals. White Plains, NY: Longman.
  • Goddard, Y. L., Goddard, R. D. ve Tschannen-Moran, M. (2007). A theoretical and empirical investigation of teacher collaboration for school improvement and student achievement in public elementary schools. Teachers College Record, 109, 877-896.
  • Goddard, Y. L., Miller, R., Larsen, R., Goddard, R. D., Madsen, J. ve Schroeder, P. (2010). Connecting principal leadership, teacher collaboration, and student achievement. Paper presented at the American Education Research Association Annual Conference, Denver. May 3. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED528704.pdf.
  • Gruenert, S. W. (1998). Development of a school culture survey. (Unpublished Digital Dissertation). University of Missouri-Columbia Missouri. Retrieved from www.MLLC.org
  • Gümüşeli, A. İ. ve Eryılmaz, A. (2011). The measurement of collaborative school culture (CSC) on Turkish schools. New Horizons in Education, 59(2), 13-26.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Hargreaves, A. ve O’Connor, M. T. (2018). Leading Collaborative Professionalism. East Melbourne: Centre for Strategic Education. http://www.andyhargreaves.com/uploads/5/2/9/2/5292616/seminar_series_274-april2018.pdf.
  • Howland, J. ve Picciotto, H. (2003a). Professional development from the inside: Teacher collaboration in the independent secondary school. http://www.picciotto.org/math-ed/teaching/collaboration.pdf
  • Howland, J. ve Picciotto, H. (2003b). Teacher collaboration: Professional development from the inside. http://www.picciotto.org/math-ed/teaching/collaboration-slides.pdf
  • Kelchtermans, G. (2006). Teacher collaboration and collegiality as workplace conditions. A review. Zeitschrift für Pädagogik, 52(2), 220-237.
  • OECD (2013). TALIS 2013 Results an International Perspective on Teaching and Learning. https://www.oecd.org/education/school/talis-2013-results.htm.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Ally and Bacon.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tschannen-Moran, M. (1998b). Trust and collaboration in urban elementary schools. Unpublished Dissertation. The Ohio State University, Dissertation Abstract UMI: 9900923.
  • Tschannen-Moran, M. (2001). Collaboration and the need for trust. Journal of Educational Administration, 39, 308-331.
  • Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E. ve Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, 15, 17-40.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kürşad Yılmaz 0000-0002-3705-5094

Mustafa Çelik 0000-0001-6825-315X

Yayımlanma Tarihi 24 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, K., & Çelik, M. (2020). Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 731-740. https://doi.org/10.33206/mjss.584856
AMA Yılmaz K, Çelik M. Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. MJSS. Nisan 2020;9(2):731-740. doi:10.33206/mjss.584856
Chicago Yılmaz, Kürşad, ve Mustafa Çelik. “Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9, sy. 2 (Nisan 2020): 731-40. https://doi.org/10.33206/mjss.584856.
EndNote Yılmaz K, Çelik M (01 Nisan 2020) Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 2 731–740.
IEEE K. Yılmaz ve M. Çelik, “Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”, MJSS, c. 9, sy. 2, ss. 731–740, 2020, doi: 10.33206/mjss.584856.
ISNAD Yılmaz, Kürşad - Çelik, Mustafa. “Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/2 (Nisan 2020), 731-740. https://doi.org/10.33206/mjss.584856.
JAMA Yılmaz K, Çelik M. Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. MJSS. 2020;9:731–740.
MLA Yılmaz, Kürşad ve Mustafa Çelik. “Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 9, sy. 2, 2020, ss. 731-40, doi:10.33206/mjss.584856.
Vancouver Yılmaz K, Çelik M. Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. MJSS. 2020;9(2):731-40.

Cited By








MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155