The aim of this study is to explain the institutionalization mechanisms of a focal institution of higher education and two spawning institutions. In this context, views of faculty members on institutional similarity of universities have been presented. Case study was employed in the research. This research design is also a comparative design as focal institution and spawning institutions were compared in terms of institutionalization in the research. The participants of this research is comprised of 27 faculty members who have been working in focal institution called X University Faculty of Education, and spawning institutions called Y University Faculty of Education and Z University Faculty of Education in Turkey. Focal and spawning institutions differ from other faculties within their universities due to the fact that their goal is to train individual with typical faculty of education culture. Faculties are under the pressure adhering to policies and standards established by the Council of Higher Education such as establishing which courses will be given and restructuring of departments. Spawning faculties are allowed to consult with X University when they are facing uncertainties. In the case of uncertainty, unethical behaviors that the spawning institutions copy or take as a model from the focal institutions need to be prevented.
Isomorphism Institutionalization Mechanisms New Institutionalism Focal Institution Spawning Institution
Ankara Üniversitesi BAP Koordinatörlüğü
16L0630004
I would like to thank Prof. Dr. Ali Balci for his great supervision and personnel of Ankara University Scientific Research Projects Coordinatorship for their assistance.
Bu çalışmanın amacı, odak yükseköğretim kurumunun ve iki yavru kurumun kurumsallaşma mekanizmalarını ortaya koymaktır. Bu bağlamda, öğretim üyelerinin üniversitelerin kurumsal benzerliğine ilişkin görüşleri sunulmuştur. Araştırmada durum çalışması kullanılmıştır. Bu araştırmada odak kurum ile yavru kurumlar, kurumsallaşma konusunda birbirleriyle karşılaştırıldığı için bu araştırmanın deseni, aynı zamanda karşılaştırmalı desendir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye'deki X Üniversitesi Eğitim Fakültesi adlı odak kurumda çalışan öğretim üyeleri ile Y Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Z Üniversitesi Eğitim Fakültesi olarak adlandırılan yavru kurumlarda çalışan 27 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Odak kurum ve yavru kurumların amacının tipik eğitim fakültesi kültürü ile bireyi yetiştirme olması nedeniyle bu kurumlar, üniversitelerindeki diğer fakültelerden farklılık göstermektedir. Fakülteler, okutulan dersleri belirleme ve bölümlerin yeniden yapılandırılması gibi Yükseköğretim Kurulu’nun politikalarına ve koymuş olduğu standartlara uyma baskısı altındadır. Yavru fakültelerinin belirsizliklerle karşılaştıklarında X Üniversitesine danışmalarına olanak verilmektedir. Belirsizlik durumunda, yavru kurumların odak kurumlardan kopyaladığı ya da model aldığı etik olmayan davranışların önlenmesi gerekmektedir.
Eşbiçimlilik Kurumsallaşma Mekanizmaları Yeni Kurumsalcılık Odak Kurum
16L0630004
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 16L0630004 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)