The advantages of technology-based tools and applications in the areas of communication and access to information make the use of these tools widespread. At this stage, the effects of the listed tools on the communication and academic skills of individuals and especially students should be observed. As the development of these skills is important in terms of individual and social communication as well as academic qualifications. It is thought that the communicative and academic evaluation of social media applications will have a positive effect on educational processes. In this study, as aims to evaluate the effects of social media applications on students' academic and communication skills, the scanning model was used. During the research process, the survey of the effect of social media applications on students' academic and communication skills was used to obtain the data. The purposive sampling method was used in the research. The sampling group of the research consists of vocational and technical Anatolian High School students. A total of 92 students participated in the research. The fields of education of the students participating in the research are the departments of informatics, electrical electronics, and construction technologies. Quantitative research methods were used in the study. The answers given by the students to the items in the survey were analyzed in terms of t-test, ANOVA, frequency (f), and percentage (%) rates. Some of the prominent results of the research can be listed as follows: Most of the students participating in the study stated that they use social media applications. It was determined that most of the students participating in the study think that these applications will have positive effects only when used for educational purposes. The majority of the students participating in the study stated that using such practices had positive effects on recognition by their teachers. For this reason, it is important to evaluate the relevant applications from an educational point of view.
Academic skills Communication skills Social media applications
Teknoloji temelli araçların ve uygulamaların iletişim ve bilgiye erişim alanlarında avantajlarının olması bu araçların kullanımının yaygın olmasına katkı sağlamaktadır. Bu aşamada sıralanan araçların bireylerin ve özellikle öğrencilerin iletişim ve akademik becerileri üzerindeki etkilerinin gözlemlenmesi gerekmektedir. Çünkü bu becerilerinin gelişimi akademik niteliklerin yanında bireysel ve toplumsal iletişim açısından da önemlidir. Özellikle sosyal medya uygulamalarının iletişimsel ve akademik yönden değerlendirilmesinin eğitim süreçlerine olumlu etkisinin olacağı düşünülmektedir. Sosyal medya uygulamalarının öğrencilerin akademik ve iletişim becerilerine etkisinin değerlendirilmesinin amaçlandığı bu araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma sürecinde verilerin elde edilmesinde sosyal medya uygulamalarının öğrencilerin akademik ve iletişim becerilerine etkisi anketi kullanılmıştır. Araştırmada amaçsal örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemi mesleki ve teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmaya toplamda 92 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin eğitim gördükleri alanlar bilişim, elektrik elektronik ve inşaat teknolojileri bölümleridir. Çalışmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Öğrencilerin ankette yer alan maddelere verdikleri cevaplar t testi, ANOVA, frekans (f) ve yüzdelik (%) dilimler açısından analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğunun, sosyal medya uygulamalarını kullandıklarını belirtikleri; bu uygulamaların ancak eğitsel amaçlar doğrultusunda kullanıldığında olumlu etkilerinin olacağını düşündükleri; bu tür uygulamaları kullanmanın öğretmenleri tarafından tanınırlığa olumlu etkilerinin bulunduğu konuları ön plana çıkan sonuçlar arasında yer almaktadır. Bu nedenle ilgili uygulamaların eğitsel açıdan değerlendirilmesi önemli görülmektedir.
Akademik beceriler İletişim becerileri Sosyal medya uygulamaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)