Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Scale of Attitude towards Turkish Culture: Validity and Reliability Study

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 2, 502 - 513, 27.04.2023
https://doi.org/10.33206/mjss.1195971

Öz

The aim of this study is to develop data collection tools that can be used to determine the attitudes of students who have learned Turkish as a foreign language towards Turkish culture. There were 311 university students in the exploratory factor analysis sample and 184 university students in the confirmatory factor analysis sample of the study. Exploratory and confirmatory factor analysis was performed to determine the construct validity of the scale. The scale was organized to measure cognitive, affective and behavioral attitudes, which are the dimensions of an attitude, but the expected structure could not be reached as a result of the exploratory factor analysis. After this stage, the scale was analyzed as 3 independent scales. There are 8 items in the one-dimensional structure of the Scale of Cognitive Attitudes towards Turkish Culture, and this structure explains 44.84% of the variance. The Cronbach’s Alpha coefficient of the scale is .82. Goodness of fit values calculated by Confirmatory Factor Analysis is as follows: χ2/sd=1.789, AGFI=.919, GFI=.955, CFI=.960, NFI=.915, IFI=.961, RMSEA=.066. There are 9 items in the one-dimensional structure of the Affective Attitude Scale towards Turkish Culture, and this structure explains 37.40% of the variance. The Cronbach’s Alpha coefficient of the scale is .78. Goodness of fit values calculated by Confirmatory Factor Analysis is as follows: χ2/sd=1.316, AGFI=.930, GFI=.958, CFI=.982, NFI=.929, IFI=.982, RMSEA=.042. There are 10 items in the one-dimensional structure of the Behavioral Attitude Scale towards Turkish Culture, and this structure explains 42.82% of the variance. The Cronbach’s Alpha coefficient of the scale is .84. Goodness of fit values calculated by Confirmatory Factor Analysis is as follows: χ2/sd=1.810, AGFI=.858, GFI=.934, CFI=.963, NFI=.889, IFI=.930, RMSEA=.067.

Kaynakça

  • Akın, C., Saraçlı, S., Kılıç, İ. ve Yıldırım, İ. (2017). Türk dünyası tutum ölçeği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(30), 649-664.
  • Batmaz, O. (2022). Sınıf öğretmenlerinin Türk Dünyasına yönelik tutumlarının incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(4), 1360-1369. https://doi.org/10.33206/mjss.1098558.
  • Bay, E., Mert, O., Alyılmaz, S. ve Albayrak, F. (2012). Eski Türk Eserlerine İlişkin Tutum Ölçeği geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 70-82
  • Bryman, A. ve Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd Edition). London: SAGE Publication.
  • Freedman, J. L., Sears, D. O. ve Carlsmith, J. M. (1998). Sosyal psikoloji (Çev: A. Dönmez) (3. Baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 729, 50-57.
  • Güvenç, B. (1999). İnsan ve kültür (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (YEM) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42. DOI: 10.21031/epod.31126.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar (16. Baskı). İstanbul: Evrim Yayınları.
  • MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Preacher, K. J. ve Hong, S. (2001). Sample size in factor analysis: the role of model error. Multivariate Behavioral Research, 36(4), 611-637. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3604_06
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev: G. Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw Hill
  • Ralston, D. A., Gustafson, D. J., Cheung, F. ve Terpstra, R. H. (1993). Differences in managerial values: A study of U.S., Hong Kong and PRC managers. Journal of International Business Studies, 24(2), 249- 275. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490232.
  • Sallabaş, M. E. ve Gök, V. (2022). Türkçe öğrenmiş yabancı öğrencilerin ‘Türk kültürüne’ karşı tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Türk kültürü üzerine çalışmalar (Edt: F. Temizyürek ve E. Barın). Ankara: Uluslararası Kültür ve Dil Araştırmaları Derneği Yayınları. ss. 137-147.
  • Stevens, J. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences (5th Edition). Mahwah, NJ: Routledge Academic.
  • Türk Dil Kurumu (2022). Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/.
  • Ulusoy, K. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Türk dünyası ve Türk cumhuriyetlerine yönelik tutum ve düşünceleri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 26, 357-377.
  • Yılmaz, K. (2021). Eğitim yönetiminde değerler (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 2, 502 - 513, 27.04.2023
https://doi.org/10.33206/mjss.1195971

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenmiş öğrencilerin Türk kültürüne yönelik tutumlarını belirlemede kullanılabilecek veri toplama araçları geliştirmektir. Araştırmanın açımlayıcı faktör analizi örnekleminde 311, doğrulayıcı faktör analizi örnekleminde 184 üniversite öğrencisi bulunmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçek bir tutumun boyutları olan bilişsel, duygusal ve davranışsal tutumu ölçecek şekilde organize edilmiş ancak açımlayıcı faktör analizi sonucunda beklenen yapıya ulaşılamamıştır. Bu aşamadan sonra ölçek birbirinden bağımsız 3 ölçek olarak analiz edilmiştir. Türk Kültürüne Yönelik Bilişsel Tutum Ölçeğinin tek boyutlu yapısında 8 madde bulunmakta ve bu yapı varyansın % 44,84’ünü açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı ise .82’dir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucu hesaplanan uyum iyiliği değerleri şöyledir: χ2/sd=1.789, AGFI=.919, GFI=.955, CFI=.960, NFI=.915, IFI=.961, RMSEA=.066. Türk Kültürüne Yönelik Duygusal Tutum Ölçeğinin tek boyutlu yapısında 9 madde bulunmakta ve bu yapı varyansın % 37,40’ını açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı ise .78’dir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucu hesaplanan uyum iyiliği değerleri şöyledir: χ2/sd=1.316, AGFI=.930, GFI=.958, CFI=.982, NFI=.929, IFI=.982, RMSEA=.042. Türk Kültürüne Yönelik Davranışsal Tutum Ölçeğinin tek boyutlu yapısında 10 madde bulunmakta ve bu yapı varyansın % 42,82’sini açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı ise .84’tür. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucu hesaplanan uyum iyiliği değerleri şöyledir: χ2/sd=1.810, AGFI=.858, GFI=.934, CFI=.963, NFI=.889, IFI=.930, RMSEA=.067.

Kaynakça

  • Akın, C., Saraçlı, S., Kılıç, İ. ve Yıldırım, İ. (2017). Türk dünyası tutum ölçeği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(30), 649-664.
  • Batmaz, O. (2022). Sınıf öğretmenlerinin Türk Dünyasına yönelik tutumlarının incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(4), 1360-1369. https://doi.org/10.33206/mjss.1098558.
  • Bay, E., Mert, O., Alyılmaz, S. ve Albayrak, F. (2012). Eski Türk Eserlerine İlişkin Tutum Ölçeği geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 70-82
  • Bryman, A. ve Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd Edition). London: SAGE Publication.
  • Freedman, J. L., Sears, D. O. ve Carlsmith, J. M. (1998). Sosyal psikoloji (Çev: A. Dönmez) (3. Baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Göçer, A. (2012). Dil-kültür ilişkisi ve etkileşimi üzerine. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 729, 50-57.
  • Güvenç, B. (1999). İnsan ve kültür (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (YEM) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42. DOI: 10.21031/epod.31126.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar (16. Baskı). İstanbul: Evrim Yayınları.
  • MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Preacher, K. J. ve Hong, S. (2001). Sample size in factor analysis: the role of model error. Multivariate Behavioral Research, 36(4), 611-637. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3604_06
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev: G. Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw Hill
  • Ralston, D. A., Gustafson, D. J., Cheung, F. ve Terpstra, R. H. (1993). Differences in managerial values: A study of U.S., Hong Kong and PRC managers. Journal of International Business Studies, 24(2), 249- 275. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490232.
  • Sallabaş, M. E. ve Gök, V. (2022). Türkçe öğrenmiş yabancı öğrencilerin ‘Türk kültürüne’ karşı tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Türk kültürü üzerine çalışmalar (Edt: F. Temizyürek ve E. Barın). Ankara: Uluslararası Kültür ve Dil Araştırmaları Derneği Yayınları. ss. 137-147.
  • Stevens, J. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences (5th Edition). Mahwah, NJ: Routledge Academic.
  • Türk Dil Kurumu (2022). Türkçe sözlük. https://sozluk.gov.tr/.
  • Ulusoy, K. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Türk dünyası ve Türk cumhuriyetlerine yönelik tutum ve düşünceleri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 26, 357-377.
  • Yılmaz, K. (2021). Eğitim yönetiminde değerler (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kürşad Yılmaz 0000-0002-3705-5094

Semih Babatürk 0000-0002-6778-4204

Ahmet Buğra İnalöz 0000-0001-7928-1770

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, K., Babatürk, S., & İnalöz, A. B. (2023). Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 502-513. https://doi.org/10.33206/mjss.1195971
AMA Yılmaz K, Babatürk S, İnalöz AB. Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. Nisan 2023;12(2):502-513. doi:10.33206/mjss.1195971
Chicago Yılmaz, Kürşad, Semih Babatürk, ve Ahmet Buğra İnalöz. “Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 12, sy. 2 (Nisan 2023): 502-13. https://doi.org/10.33206/mjss.1195971.
EndNote Yılmaz K, Babatürk S, İnalöz AB (01 Nisan 2023) Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 12 2 502–513.
IEEE K. Yılmaz, S. Babatürk, ve A. B. İnalöz, “Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, MJSS, c. 12, sy. 2, ss. 502–513, 2023, doi: 10.33206/mjss.1195971.
ISNAD Yılmaz, Kürşad vd. “Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 12/2 (Nisan 2023), 502-513. https://doi.org/10.33206/mjss.1195971.
JAMA Yılmaz K, Babatürk S, İnalöz AB. Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. 2023;12:502–513.
MLA Yılmaz, Kürşad vd. “Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 12, sy. 2, 2023, ss. 502-13, doi:10.33206/mjss.1195971.
Vancouver Yılmaz K, Babatürk S, İnalöz AB. Türk Kültürüne Yönelik Tutum Ölçekleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. 2023;12(2):502-13.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155