Alman İmparatorluğu’nda yayımlanan Ulk, Birinci Dünya Savaşı’nda imparatorluğun propaganda aracı olarak hizmet ederek savaş içerisindeki çeşitli mücadeleleri konu almıştır. Osmanlı İmparatorluğu’nun İtilaf Devletleri’ne karşı kazandığı Çanakkale Savaşı’nı da konu alan dergi, karikatürleri üzerinden savaşa yönelik çeşitli propaganda mesajları vermiştir. Çalışmada Ulk’un Çanakkale Savaşı’nı konu alan karikatürlerinde ne tür propaganda mesajlarının verildiğinin ve bu propaganda mesajları üzerinden Alman kamuoyunun ne yönde şekillendirilmeye çalışıldığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla William Labov’un Anlatı Çözümlemesi üzerinden göstergebilim yöntemi kullanılarak karikatürlerdeki görsel ve yazılı göstergelerle oluşturulan anlatıların çözümlenmesine çalışılmıştır. Çalışmada karikatürlerde Çanakkale Savaşı bağlamında Osmanlı İmparatorluğu’nun zaferine İtilaf Devletleri’nin ise çaresizliğine odaklanıldığına yönelik bulgular elde edilmiştir. Bu şekilde çalışmada Çanakkale Savaşı’na yönelik propaganda üzerinden Alman kamuoyunda Osmanlı İmparatorluğu’nun İtilaf Devletleri’ne karşı başarıyla mücadele edebileceğine ve savaşın İttifak Devletleri lehine kazanılacağına yönelik mesajların verildiği sonucuna ulaşılmıştır.
“Birinci Dünya Savaşı’nda Alman Ulk Mizah Dergisi’nde Çanakkale Savaşı Propagandası” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.
Ulk, published in the German Empire, served as a propaganda tool for the empire in the First World War, covering various struggles during the war. The magazine, which also covered the Gallipoli War won by the Ottoman Empire against the Allied Powers, gave various propaganda messages about the war through its cartoons. The study aimed to determine what kind of propaganda messages were given in Ulk's cartoons about the Gallipoli Campaign and in what way the German public opinion was tried to be shaped through these propaganda messages. For this purpose, it was sought to analyze the narratives formed with visual and written signs in cartoons by using the semiotic method through William Labov's Narrative Analysis. In the study, findings were obtained that the cartoons focused on the victory of the Ottoman Empire and the helplessness of the Allied Powers in the context of the Gallipoli Campaign. In this way, it was concluded that through the propaganda regarding the Gallipoli Campaign, messages were given to the German public opinion that the Ottoman Empire could successfully fight against the Allied Powers and that the war would be won in favor of the Central Powers.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)