İLKÖĞRETİM 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE NOKTALAMA YANLIŞLARI
Yıl 2023,
, 116 - 129, 31.12.2023
Halit Karatay
,
Mustafa Kükrer
Öz
Bu araştırmada, 5. sınıf öğrencilerinin noktalama yanlışları incelenmiştir. Araştırma nitel araştırmalardan durum çalışmasıdır. Öğrencilerin yazılı anlatımlarında yaptıkları noktalama yanlışları belirlenmiştir. Noktalama yanlışları ile ilgili veri toplamak 102 öğrencinin Türkçe yazılı sınav kâğıtları incelenmiştir. Bu yanlışların nedenlerini ortaya çıkarmak için öğretmenleriyle odak görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilerin yazılı sınavları ve öğretmenlerle yapılan odak görüşmeler içerik analizi yapılmıştır. Öğrencilerin yazılı sınavlarında 11 noktalama işaretini kullandıkları, 4 noktalama işaretini hiç kullanmadıkları belirlenmiştir. Kullandıkları noktalama işaretlerinden en çok yanlış yaptıkları sırasıyla: nokta, virgül, üç nokta ve kesme işaretidir. Öğretmenler, öğrencilerinin noktalama yanlışlarının farkında olduklarını, bu konunun öneminin farkında olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler noktalama yanlışlarının nedenleri konusunda, bu yanlışların 7 farklı nedenden kaynaklandığını belirmişlerdir. Bunların arasında en yaygın olanı öğrencilerin yazı yazarken dikkatsiz davranmalarıdır. Öğretmenler, noktalama işaretlerinin öğretimi için çalışma kitaplarını ve akıllı tahta etkinliklerini kullandıklarını ve öğretim yöntemi olarak da doğrudan öğretim yöntemi sunumu kullandıklarını belirtmişlerdir. Noktalama işaretlerinin öğretimine yönelik öğretim aracı ve tekniklerin de az olduğunu belirtmişler, derslerinde kullandıkları tekniklerde kendilerini yeterli görmüşlerdir. Ayrıca noktalama işaretlerinin öğretimini sağlamlaştırmak için öğrencilerin bunları günlük hayatla ilişkilendirebilecekleri ödevlerin verilmesini önermişlerdir.
Etik Beyan
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
Kurul adı = Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimlerde İnsan Araştırmaları Etik Kurulu
Karar tarihi= 09/01/2023
Belge sayı numarası= 2023/01
Kaynakça
- Akmugan, A. M. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin çalışma kitaplarında yaptıkları yazım ve noktalama hatalarının tespiti (Erzincan örneği). Doktora tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
- Angelilo, J. (2002). A fresh approach to teaching punctiation. New York: Scholastic.
- Atasoy, F. O. (2009). Türkçede noktalama sorunlar - çözümler – teklifler. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Atasoy, F. O. (2010). Noktalama işaretlerinin tarihi. Electronic Turkish Studies, 5(2), 823-861.
- Bağcı, H. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretleri ile yazımkurallarını uygulayabilme düzeyi. Turkish Studies, 6(1), 693-706.
- Birgören, H. (2007). Türk dili ve kompozisyon bilgileri. Ankara: Ümit Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Calp, M. (2013). Yazma problemi olan bir öğrenciye bitişik eğik yazı öğretimi (bir eylem araştırması). E-International Journal of Educational Research, 4 (1), 1-28.
- Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2018). Research design (5. Edition). New York: SAGE Publications.
- Çetin, A. (2013). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kurallarını uygulama düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- Derman, S. (2020). Farklı öğretim kademelerindeki öğrencilerin deneme türündeki yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(26), 4265-4292.
- Hamzadayı, E. ve Çetinkaya, G. (2013). Dikte uygulamalarının 5. sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kurallarını uygulama becerilerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3), 133-143.
- İnce, V. M. (2006). İlköğretim 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi,. Muğla Üniversitesi, Muğla.
- Eğilmez, N. İ. ve Berber, Z. T. (2017). Ortaokul beşinci sınıf öğrencilerin hikâye yazma becerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 165-188.
- Ekinci-Çelikpazu, E. (2006). Erzurum merkez ilçe ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Kaplan, I. (2016). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanmadaki yeterlilikleri üzerine araştırma. Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
- Kara, E. (2010). Yazım, noktalama ve dil bilgisel becerileri kazandırma bakımından 6. 7. 8. sınıf öğrenci çalışma kitaplarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
- Karagül, S. (2010). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi öğretim programında belirtilen yazım ve noktalama kurallarını uygulayabilme düzeyi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Kaya, E. (2016). Samsun ilindeki ortaokul öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanma düzeyleri (Çarşamba örneği). Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
- Kurtlu, Y. ve Korucu, S. (2015). Altıncı sınıf öğrencilerin dik temel ve bitişik eğik yazılarının yazım yanlışları ve noktalama işaretleri bakımından karşılaştırılması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 167-190.
- Kurudayıoğlu, M. ve Dölek, O. (2018). Noktalama işaretlerinin öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 372-385.
- McMillan, J. H. (2000). Education reasearch: Fundamentals for the consumer. New York: Longman Publishing Group.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02-T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf (Erişim Tarihi: 15.09.2023).
- Türk Dil Kurumu. (2021). Okullar için yazım kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
- T.C. Cumhurbaşkanlığı. (2022, Şubat 14). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlik Meslek Kanunu. Resmî Gazete, 31750.
- Oktay, E. (2019). Öğretim kademelerine göre öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinin karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
- Özbay, M. (1995). Ankara Merkez Ortaokullarındaki Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Özdemir, T. ve Bozak, A. (2013). Devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin almış oldukları ödüller ile sicil başarı puanları ve diğer bazı değişkenler arasındaki ilişkinin irdelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 372-389.
- Parkes, M.B. (2016). Pause and effect: An introduction to the history of punctuation in the West. London: Routledge.
- Süğümlü, Ü. (2020). Ortaokul öğrencilerinin yazma çalışmalarındaki yazım ve noktalama hatalarının belirlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 528-542.
- Şişmanoğlu, A. S. (2009). Türkçe dersi öğretim programının amaç ve kazanımları açısından Trabzon ili 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Tompkins, G. E. (2006). Language arts essentials. Londra: Pearson Education Publishing.
- Topalouğlu, A. (1989). Dilbilgisi terimleri sözlüğü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
- Töremen, Ö. (2008). Erzurum merkez ilçe ilköğretim okullarındaki 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri üzerine araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Uludağ, E. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazım ve noktalama kurallarını uygulama beceri düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 97-114.
- Wilde, S.(1993). You kan red this! Spelling and punctiation for whole language classrooms, K-6. NH: Heinemann Publishing.
- Yelok, V. S., Yakıcı, A., Yücel, M. ve Doğan, M. (2006). Türk dili ve kompozisyon bilgileri. Ankara: Gazi Kitapevi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldırım, D. ve Uludağ, E. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bazı noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını uygulayabilme düzeyleri (İstanbul örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 319-342.