Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROBLEMS IN IMPLEMENTING SCHOOL DEVELOPMENT PLANS and SUGGESTED SOLUTIONS/OKUL GELİŞİM PLANLARININ UYGULANMASINDA ORTAYA ÇIKAN SORUNLAR ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 56, 27.12.2017

Öz

Bu araştırmada temel eğitim kurumlarında Okul Gelişim
Yönetim Ekibi (OGYE) çalışmaları hakkında bilgi edinmek ve OGYE ekiplerinin
hedeflerine ulaşmada karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara karşı
geliştirdikleri çözümler ile önerilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Bir tarama çalışması olan bu
araştırmada Hatay ilindeki ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin okul
gelişim faaliyetleri sırasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri ele
alınmaktadır. Bu amaçla araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu yarı
yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmıştır. 12 Ortaokul OGYE ekip lideri
(Okul Müdürü veya Müdür Yardımcısı)  ile
yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Görüşme kayıtları Nvivo 8 programına
aktarılmış ve bu paket program üzerinde verilen cevaplara ilişkin detaylı
incelemeler yapılmıştır
. Yöneticilerden
alınan cevapların analizinde önce kodlama yapılmış, sonra benzer kodlar belirli
kategorilerde toplanmıştır. Araştırmada veriler betimsel yöntemle içerik
analizi yapılarak elde edilmiştir. İçerik analizinde kategorisel ve frekans
analizi teknikleri kullanılmıştır. Bu araştırma için hazırlanan görüşme
sorularının içeriği görüşme yapılmadan önce geçerlilik ve güvenirlilik analizi
yapılmasıyla amacıyla uzman görüşüne sunulmuştur.



Çalışma
bulgularına göre Okul Geliştirme (OG) çalışmalarının ülkemizde başarısız
olmasının arkasında yatan en önemli neden okul paydaşlarının bu işe yeterince
inanmamasıdır. Öğretmenler ve idareciler OGYE’de görev almak istememektedir. OG
çalışmalarının önündeki bir diğer engel maddi imkansızlıktır.
Okul müdürlerinin verdiği cevaplar
doğrultusunda okullarında  ‘gelişim plan’ları
uygulayan/uygulayacak okul müdürlerine yardımcı olabilecek fikirler ortaya
konulmuştur. Bu bağlamda okul müdürlerine merkezi otorite tarafından gönderilen
planların yerine kendi okullarının ihtiyaçlarına uygun esnek planlar
geliştirilmesi ve okul gelişim planlarına bütün okul paydaşlarının destek
olması, okul gelişim çalışmalarını aktif şekilde yürütecek ve karar alma
konumunda idareciler görevlendirilmesi, maddi destek amacıyla yerel
yönetimlerden ve sivil toplum kuruluşlarından yardım alınması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Altındağ, S. (2008) “İlköğretim Okul Müdürlerinin Planlı Okul Gelişimi Uygulama Düzeylerinin Değerlendirilmesi”, Kırkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale.
  • Balcı, A. (2001). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi, teknikler ve örnek çalışmalar. Siyasal Kitapevi, Ankara.
  • Birgin, O., Tutak, T., & Türkdoğan, A. (2009). Primary school teachers’ views about the new Turkish primary school mathematics curriculum. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 270-280.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Ceylan, M. (2009) “Okul Yöneticilerinin Okul Geliştirme Danışmanlık Hizmetine İlişkin Görüşleri”, Eskişehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Dönger, A. & Sarıgöz, O. (2017). Anxiety of Foreing Language Learning in Vocational School Students. 3. International Multidisciplinary Congress of Eurasia, 27-30 April, Barcelona/Spain.
  • Erhun, G. (2003), “Mesleki Ve Teknik Eğitimde Planlı Okul Gelişim Modeli”, IVETA Bölgesel Konferansı, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Fer, S., "Okul Gelişim Stratejileri ile İlgili Bir İnceleme." VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-3 Eylül 1999, Trabzon.
  • Fındıkçı, İ. (2000). İnsan kaynakları yönetimi (2. Baskı). Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Güçlü, N. & Gülbahar, B. (2006). Türk egitim sisteminde toplam kalite yönetiminin uygulanması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 226-239.
  • İlhan. İ.H. (2008), “Okul Gelişim Yönetim Ekibi modelinin Ticaret meslek liselerinde uygulanışının İncelenmesi” Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Korkmaz, C. & Arabacı, İ. B. (2013). İlköğretim ve ortaöğretim okulları öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık algıları (Malatya İli Örneği). İlköğretim Online, 12 (3), 770-783.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. (2nd Ed). Newbury Park, CA: Sage.
  • Niçin Okul Geliştirme (2007). MEB EARGED Başkanlığı, Yalova.
  • Özer, B. & Alkan, S. (2017). AB ve Türkiye öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması ve türkiye için bir model önerisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-95.
  • Planlı Okul Gelişim Modeli “Okulda Stratejik Yönetim”(2007) T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Sarıgöz, O. (2016). Anthropological Attitudes and Views of the Teachers Towards Lifelong Learning. The Anthropologist, 24(2), 598-610.
  • Sarıgöz O. & Özkartal Z. (2016). An Examination of Preservice Teachers’ Views Onimplicit Learning in Terms of Some Variables. The Journal of International Social Research, 9(44), 952-959.
  • Şahin, İ. (2006) “İlköğretim Müfredat Laboratuar Okullarının Okul Geliştirme Süreci Açısından İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Tankılıç, C.(2006). “İlköğretim Okullarında Yürütülen Okul Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırmalı Analizi”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Turner, R. C. & Carslon, L. (2003). Indexes of Item-Objective Congruence for Multidimensiona lItems. International Journal of Testing, 3 (2), 163-171.
  • Tutak, T. & Güder, Y. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğretmenlerinin matematik ders kitabı hakkındaki görüş ve düşünceleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2012) 16-28.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 43 - 56, 27.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Altındağ, S. (2008) “İlköğretim Okul Müdürlerinin Planlı Okul Gelişimi Uygulama Düzeylerinin Değerlendirilmesi”, Kırkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale.
  • Balcı, A. (2001). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi, teknikler ve örnek çalışmalar. Siyasal Kitapevi, Ankara.
  • Birgin, O., Tutak, T., & Türkdoğan, A. (2009). Primary school teachers’ views about the new Turkish primary school mathematics curriculum. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 270-280.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Ceylan, M. (2009) “Okul Yöneticilerinin Okul Geliştirme Danışmanlık Hizmetine İlişkin Görüşleri”, Eskişehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Dönger, A. & Sarıgöz, O. (2017). Anxiety of Foreing Language Learning in Vocational School Students. 3. International Multidisciplinary Congress of Eurasia, 27-30 April, Barcelona/Spain.
  • Erhun, G. (2003), “Mesleki Ve Teknik Eğitimde Planlı Okul Gelişim Modeli”, IVETA Bölgesel Konferansı, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Fer, S., "Okul Gelişim Stratejileri ile İlgili Bir İnceleme." VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-3 Eylül 1999, Trabzon.
  • Fındıkçı, İ. (2000). İnsan kaynakları yönetimi (2. Baskı). Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Güçlü, N. & Gülbahar, B. (2006). Türk egitim sisteminde toplam kalite yönetiminin uygulanması. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 226-239.
  • İlhan. İ.H. (2008), “Okul Gelişim Yönetim Ekibi modelinin Ticaret meslek liselerinde uygulanışının İncelenmesi” Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Korkmaz, C. & Arabacı, İ. B. (2013). İlköğretim ve ortaöğretim okulları öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık algıları (Malatya İli Örneği). İlköğretim Online, 12 (3), 770-783.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. (2nd Ed). Newbury Park, CA: Sage.
  • Niçin Okul Geliştirme (2007). MEB EARGED Başkanlığı, Yalova.
  • Özer, B. & Alkan, S. (2017). AB ve Türkiye öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması ve türkiye için bir model önerisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62-95.
  • Planlı Okul Gelişim Modeli “Okulda Stratejik Yönetim”(2007) T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Sarıgöz, O. (2016). Anthropological Attitudes and Views of the Teachers Towards Lifelong Learning. The Anthropologist, 24(2), 598-610.
  • Sarıgöz O. & Özkartal Z. (2016). An Examination of Preservice Teachers’ Views Onimplicit Learning in Terms of Some Variables. The Journal of International Social Research, 9(44), 952-959.
  • Şahin, İ. (2006) “İlköğretim Müfredat Laboratuar Okullarının Okul Geliştirme Süreci Açısından İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Tankılıç, C.(2006). “İlköğretim Okullarında Yürütülen Okul Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırmalı Analizi”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Turner, R. C. & Carslon, L. (2003). Indexes of Item-Objective Congruence for Multidimensiona lItems. International Journal of Testing, 3 (2), 163-171.
  • Tutak, T. & Güder, Y. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğretmenlerinin matematik ders kitabı hakkındaki görüş ve düşünceleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2012) 16-28.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Korkmaz

Muhammet Baş

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz, E., & Baş, M. (2017). PROBLEMS IN IMPLEMENTING SCHOOL DEVELOPMENT PLANS and SUGGESTED SOLUTIONS/OKUL GELİŞİM PLANLARININ UYGULANMASINDA ORTAYA ÇIKAN SORUNLAR ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 43-56.

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486