The study aimed to compare and identify the similarities, differences and challenges in pre-service teacher training practices implemented in Kyrgyzstan and Turkey within the scope of university admission requirements, educational processes, teaching experience, evaluation processes and to develop specific recommendations. For this purpose, a comparative research method and the qualitative document analysis method were employed. In line with the purpose of the research, a literature survey was conducted. An analysis was performed in the context of literature survey. Accordingly, some differences, similarities and related challenges were determined in some practices between Turkey and Kyrgyzstan were determined. Based on the results of the study, some suggestions were presented on the practices of teacher training in Kyrgyzstan and Turkey.
Keywords: Comparison, teacher, Turkey
Çalışmada Kırgızistan ve Türkiye’de uygulanmakta olan sınıf öğretmeni yetiştirme uygulamaları kapsamında üniversiteye giriş koşulları, eğitim süreçleri, öğretmenlik uygulaması ve değerlendirme uygulaması karşılaştırılarak, benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymak ve somut öneriler geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla karşılaştırmalı araştırma metodolojisi ve nitel doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda alan yazın taraması yapılmıştır. Alan literatür araştırması sonuçları bağlamında bir analiz yapılmıştır. Buna göre Türkiye ve Kırgızistan arasında bazı uygulamalar bakımından bazı farklılıklar ve benzerlikler görülmüştür. Bu bilgiler doğrultusunda, Kırgızistan’da ve Türkiye’de öğretmen yetiştirmeyle ilgili bazı öneriler sunulmuştur.
öğretmen karşılaştırma yetiştirme : Comparison teacher Turkey
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 10 |
.