Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6-8. sınıf Türkçe derslerindeki performans ödevleri hakkında öğretmen ve öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın evreni, Hatay il merkezinde, ilköğretim okullarındaki 6-8. sınıf Türkçe öğretmenleri ve öğrencileridir. Araştırmada tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 12 Türkçe öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme formu (YYGF); tabakalı tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 276 öğrenci ile likert tipi anket uygulaması yapılmıştır. Görüşme yapılan öğretmenlerin 7'si bayan 5'i erkektir. Araştırmaya katılan öğrencilerin 110'u erkek, 166'sı kızdır. YYGF ve anketin geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Öğrenci anketinin güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) .70 olarak bulunmuştur. Öğretmenlere uygulanan YYGF ile elde edilen veriler, içerik analizi yöntemlerinden kategorisel analiz ve tümevarımsal analiz yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Değerlendirme birimi olarak “cümle” alınmıştır. Öğrenci anketinden elde edilen veriler frekans ve yüzde değerleri ile tablolar halinde sunulmuştur.
Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin çoğu performans ödevlerinin amacına uygun olarak gerçekleştirilemediğini belirtmiştir. Buna rağmen öğretmenlerin performans ödevlerinin öğrenci gelişimine katkıları konusundaki görüşleri büyük oranda olumludur. Öğrenciler de performans ödevlerinin kendilerine yararlı olduğunu düşünmektedirler. Performans ödevleriyle ilgili yaşanan zorlukların başında, sınıfların kalabalık oluşu ve zamanın yetersizliği gelmektedir. Ayrıca, öğretmen ve öğrenciler performans ödevleri hakkında kendilerine bilgi verilmesini istediklerini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Performans ödevi, ölçme, değerlendirme, alternatif ölçme-değerlendirme
Abstract
This study aimed at revealing teachers and students' opinions about the performance assignment given in the 6th –8th grade Turkish courses. Study was conducted in the primary schools located in the central district of Hatay Province, Turkey. Population of the study was composed of the 6th-8th grade Turkish course teachers and their students attending at the study primary schools. In the scope of the study, 12 Turkish course teachers -who were selected via random sampling method- were asked to fill in semi-structured interview form (SSIF) and, 276 students -who were selected via stratified random cluster sampling method- were applied Likert-type scale. Among the interviewed teachers, 7 were female and the remaining 5 were male. Regarding the interviewed students, 110 were male and 166 were female. Learned opinion was taken for the validity of SSIF and the scale. Reliability coefficient of the student scale (Cronbach Alpha) was found to be .70. Among the content analysis methods, categorical analysis method and inductive analysis method were used to analyze the data obtained through SSIF applied to the teachers. “Sentence” was taken as the evaluation unit. Data obtained via student scales are developed into tables listing frequency and percentage values.
In the light of the study findings, majority of the teachers believed that performance assignment is an application not realized in line with its intended aim. However, teachers generally expressed positive opinions about the contributions performance assignment makes to the student development. Students also thought that performance assignment is beneficial for them. One of the most important problems related to performance assignment was found to be the overcrowded classrooms and time limitations. In addition, teachers and students expressed their demand for information to be provided on performance assignment.
Key Words: Performance assignment, measurement, assessment, alternative measurement- assessment
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 6 Sayı: 11 |
.