BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish as a Foreign Language: The Sto

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 34, 0 - 0, 29.06.2016

Öz

Hayatın her alanında kullanılabilir bir boyuta ulaşan teknoloji, eğitim sürecinin de vazgeçilmez tamamlayıcılarından biri olmuş, eğitimde hem araç hem de amaç haline gelmiştir. Eğitim amaçlarını gerçekleştirmek için teknoloji destekli materyaller ve etkinlikler tasarlanmaya başlanmıştır. Öğretme sürecinin temeli olan “Kime, neyin, nasıl” öğretileceği sorularının cevabı verilirken, “nasıl” sorusunu cevaplandırmada bilişim teknolojilerinden alınabilecek birçok cevap bulunmaktadır (Büyükaslan, 2007). Buna rağmen teknolojinin eğitim ortamlarındaki kullanımının sınırlı olduğu görülmektedir. Eğitimde teknoloji kullanımının önem kazandığı fakat uygulama ve materyal oluşturma bakımından eksikleri bulunan alanlardan biri de Türkçenin yabancı dil olarak öğretimidir. Bu amaçla çalışmada Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine katkıda bulunacağı düşünülen bilgisayar destekli bir materyal önerisi sunulmuştur. Görsel senaryo adı verilen bu materyalin oluşturma ve uygulama boyutu ele alınmıştır. Görsel senaryonun, öğrencinin derse etkin olarak katılımını sağlaması ve öğrenci gelişiminin süreç içerisinde değerlendirilerek geri bildirimin sağlanması bakımından öğrenmeyi olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir  (Hakkari, Kantar, Bayram, İbili ve Doğan, 2009: 275). Materyal, web tabanlı bir site aracılığıyla hazırlanmıştır. Çalışma için hazırlanan görsellerin kullanılabilirliğine yönelik Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında fiili olarak görev yapan üç uzman görüşüne başvurulmuştur. Materyalin uygulaması Gürcistan/Tiflis - Yunus Emre Enstitüsü’nde öğrenim gören A1 seviyesindeki iki sınıf üzerinde yapılmıştır. Materyalin uygulanabilir olduğu, derse yardımcı bir materyal niteliği taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır.

 


Kaynakça

  • Açık Önkaş, N. (2010). Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı ve kalıcı öğrenme. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 1(2), 811-816.
  • Büyükaslan, A. (2007). “Yabancı dil Türkçenin öğretilmesinde yeni yöntemler: bilişim uygulamaları, çözüm önerileri”. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (16-18 Mayıs 2007) Bildirileri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Diller için Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi - Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme. (2013).
  • Hakkari F., Kantar M., Bayram F., İbili E. ve Doğan M. (2009). “Ders notlarının senaryolaştırılması ve uygulaması”. XI. Akademik Bilişim Konferansı (11-13 Şubat 2009), Şanlıurfa: Harran Üniversitesi.
  • Keser H., Şen N., Göçmenler G. ve Demirel Kalfa F. (2002). Web tabanlı öğretim materyali hazırlama sürecinin temel evreleri ve internet kullanımına yönelik bir uygulama örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (4), 189-197.
  • Sülükçü, Y. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde (temel seviye A1) bilgisayar destekli materyal geliştirme ve bunun öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 34, 0 - 0, 29.06.2016

Öz

Kaynakça

  • Açık Önkaş, N. (2010). Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı ve kalıcı öğrenme. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 1(2), 811-816.
  • Büyükaslan, A. (2007). “Yabancı dil Türkçenin öğretilmesinde yeni yöntemler: bilişim uygulamaları, çözüm önerileri”. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (16-18 Mayıs 2007) Bildirileri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Diller için Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi - Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme. (2013).
  • Hakkari F., Kantar M., Bayram F., İbili E. ve Doğan M. (2009). “Ders notlarının senaryolaştırılması ve uygulaması”. XI. Akademik Bilişim Konferansı (11-13 Şubat 2009), Şanlıurfa: Harran Üniversitesi.
  • Keser H., Şen N., Göçmenler G. ve Demirel Kalfa F. (2002). Web tabanlı öğretim materyali hazırlama sürecinin temel evreleri ve internet kullanımına yönelik bir uygulama örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (4), 189-197.
  • Sülükçü, Y. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde (temel seviye A1) bilgisayar destekli materyal geliştirme ve bunun öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyda Özcan

Hamide Merve Altıparmak

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Özcan, Ş., & Altıparmak, H. M. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish as a Foreign Language: The Sto. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34).
AMA Özcan Ş, Altıparmak HM. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish as a Foreign Language: The Sto. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Haziran 2016;13(34).
Chicago Özcan, Şeyda, ve Hamide Merve Altıparmak. “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish As a Foreign Language: The Sto”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, sy. 34 (Haziran 2016).
EndNote Özcan Ş, Altıparmak HM (01 Haziran 2016) Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish as a Foreign Language: The Sto. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13 34
IEEE Ş. Özcan ve H. M. Altıparmak, “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish as a Foreign Language: The Sto”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 34, 2016.
ISNAD Özcan, Şeyda - Altıparmak, Hamide Merve. “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish As a Foreign Language: The Sto”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/34 (Haziran 2016).
JAMA Özcan Ş, Altıparmak HM. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish as a Foreign Language: The Sto. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13.
MLA Özcan, Şeyda ve Hamide Merve Altıparmak. “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish As a Foreign Language: The Sto”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 13, sy. 34, 2016.
Vancouver Özcan Ş, Altıparmak HM. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Temel Yaşam Alanlarından Hareketle Bilgisayar Destekli Bir Kaynak Önerisi: Görsel Senaryo / A Computer-Aided Resource Recommendation Based On the Basic Life Spaces in Teaching Turkish as a Foreign Language: The Sto. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13(34).

.