Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden üç, dört, beş ve altı yaş grubu çocuklarda görülen fiziksel ve ilişkisel saldırganlık ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek, saldırganlık davranışlarının bazı değişkenlere göre (cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresi, annenin öğrenim durumu, annenin çalışma durumu, ailenin gelir düzeyi) farklılaşmasını belirlemek amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli temel alınarak yapılan bu araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Balıkesir ili Karesi merkez ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarındaki 36-72 aylık 300 çocuk ile anneleri ve babaları (300 anne-300 baba) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Genel Bilgi Formu, Ebeveyn Tutum Ölçeği ve Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği-Öğretmen Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, anne ve babanın otoriter tutumu ile fiziksel ve ilişkisel saldırganlık arasında pozitif yönde bir ilişki bulunurken, annenin izin verici tutumu ile fiziksel saldırganlık arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Bunun yanında, cinsiyet ve okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresi değişkenlerinin fiziksel saldırganlık üzerinde anlamlı bir farklılık yarattığı; ilişkisel saldırganlık üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Fiziksel Saldırganlık, İlişkisel Saldırganlık, Ebeveyn Tutumu.
Abstract
In this study, it is aimed to determine the correlation between the parents’ behaviour and relational and physical aggression in children at the age of 3,4,5and 6, and to analyze the differentiation of this aggressive behaviour based on certain factors (gender, age, number of siblings, birth order, the amount of time spent in a pre-school institution, education level of the mother, job status of the mother, level of income of the family). The sample of this study which is based on relational screening model consists of 300 hundred 36-72 month sold children in independent kindergartens under the Ministry of Education, and 600 parents (300 mothers, 300 fathers). General Information Sheet, Parents’ Behaviour Sheet and Pre-school Social Behaviour Sheet-Teacher Sheet were used as data collection tools. As a result of the study, a positive correlation between the authoritarian behaviour of father and mother and physical and relational aggression was found, while a negative correlation between mother’s permissive behaviour and physical aggression was found. Furthermore, it was obtained that gender and the amount of time spent at a pre-school institution variables had a significant difference on physical aggression, while none on relation alaggression.
Keywords: Physical Aggression, Relational Aggression, Parents Attitude.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 35 |
.