Özet
Son yıllarda yapılan bilimsel çalışmalarda, “İş motivasyonu” ve “örgütsel bağlılık” kavramlarının örgütlerin başarısının ve etkinliğinin artırılmasında önemli rolü olduğu belirtilmektedir. Bu çalışmanın amacı; İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin iş motivasyonları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel araştırma metodu (relational research method) kullanılmıştır. İstanbul ili Sultangazi ilçesindeki ilköğretim okullarında çalışan 306 öğretmen araştırmanın örneklem grubunu oluşturmuştur. Çalışmanın verileri; “Kişisel Bilgi Formu”, örgütsel bağlılık için; "Örgütsel Bağlılık Ölçeği", iş motivasyonu için; “İş Motivasyonu Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerle özetlenmiştir. Örgütsel bağlılık ve iş motivasyonu ilişkisi “Pearson Korelasyon Tekniği” ile analiz edilmiştir. Örgütsel bağlılık alt boyutları ve iş motivasyonu alt boyutları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için regresyon modelleri oluşturulmuştur. Bu çalışmada iş motivasyonu ile örgütsel bağlılık arasında pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür. Buna ek olarak duygusal bağlılığın içsel ve dışsal iş motivasyonu yordamada önemli bir değişken olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin iş motivasyonunu artırmak için örgütsel bağlılıklarının artırılmasına yönelik faaliyetlerin artırılması önerilebilir.
Anahtar Kelimeler: İş Motivasyonu, Örgütsel Bağlılık, Öğretmenler, İlköğretim Okulu
Abstract
It is stated that in the recent scientific studies that the concepts of “job motivation” and “organizational commitment” have a significant role in enhancing the success and effectiveness of organizations. The main purpose of this study is to analyze the relationship between the job motivation and organizational commitment of the teachers performing duties in primary education school system. The relational research method has been used in this research. Three hundred six teachers employed in the primary education school in the Sultangazi sub-province of Istanbul province have formed the sample group of the research. The research data have been collected by using: “Personal Information Form”, “Organizational Commitment Scale” for organization commitment and “Job Motivation Scale” for job motivation. The findings obtained in the research have been summarized through defining statistical methods. The organizational commitment and job motivation relationship has been analyzed by means of the “Pearson Correlation Technique”. Regression models have been formed in order to determine the relationships between the organizational commitment sub-dimensions and job motivation sub-dimensions. It has been noted in this study that there is a positive correlation between job motivation and organizational commitment. In addition to this, it has been determined that emotional commitment is a significant variable in assessing internal and external job motivation. In conclusion, it can be proposed that in order to enhance the job motivation of the teachers, their organizational commitment should be increased.
Key words: Job Motivation, Organizational Commitment, Teachers, Primary Education School
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 35 |
.